fbpx

Nad koloběžkami se ve městech pomalu stahují kontejnery. Rychlý nástup může vystřídat rychlý pád. Nebo naprostá transformace globálního trhu

Zveřejněno: 17. 12. 2018

Když se na trhu objevily elektrické koloběžky, srdce mnoha nadšených bojovníků proti automobilismu, potažmo změnám klimatu, jistě zajásala. Nový dopravní prostředek také představoval naději pro města, která se rok co rok v zimních měsících topí ve smogu.

Koloběžky si rychle našly své zákazníky a firmy, jež je provozují, vyletěly doslova jako komety. Stejně tak jejich tržní hodnoty, které se v případě firem jako Lime, Bird nebo Skip odhadují na miliardy dolarů.

Šlo asi o čtyři stovky koloběžek americké společnosti Lime, za kterou stojí počáteční investice přesahující sedmdesát miliard dolarů od Googlu a Uberu.

Jenže každá mince má dvě strany a dnes už je jisté, že provoz ekologicky šetrných a skladných vozítek není zdaleka bezproblémový. Pražané to dokonce mohou od letošního září pociťovat na vlastní kůži, protože i do české metropole tento dopravní výdobytek moderní doby dorazil. Přesněji řečeno, šlo asi o čtyři stovky koloběžek americké společnosti Lime, za kterou stojí počáteční investice přesahující sedmdesát miliard dolarů od Googlu a Uberu.

Sdílené problémy

Uběhlo jen několik týdnů a Pražané začali registrovat jezdce, kteří se řítili na koloběžkách ulicemi, aniž by je nějak zajímaly dopravní předpisy. Přitom z hlediska zákona je koloběžka jízdní kolo a jako na takovou se na ni vztahují stejné normy. To ale není všechno a asi by se to dalo i při troše štěstí přežít. Vzhledem k systému, v jakém sdílení elektrokoloběžek funguje, se ovšem odložené stroje brzy začaly vyskytovat na místech, kde brání ostatním lidem v pohybu po ulici.

Jezdec může koloběžku po použití odstavit kdekoli. Je jen na něm, jak moc je ohleduplný k ostatním účastníkům silničního či chodníkového provozu.

„Zaznamenali jsme jejich umístění na chodnících, kde jsou někdy nevhodně postaveny a překážejí chodcům,“ uvedla v polovině října mluvčí městské části Praha 1 Veronika Blažková. Jezdec totiž může koloběžku po použití odstavit kdekoli. Je jen na něm, jak moc je ohleduplný k ostatním účastníkům silničního či chodníkového provozu. A jak dlouho takové vozítko bude na daném místě stát, záleží na tom, kdy ho zvednou takzvaní dobíječi, kteří je připraví pro provoz na další den.

Už se jim nevěří

Objevují se ale i zprávy, že nadějný podnik není bůhvíco ani z byznysového hlediska. Podle portálu Businessinsider a dalších se dokonce v kuloárech jedná o tom, že by jednoho (Lime) či druhého (Bird) provozovatele koloběžek definitivně převzala jiná společnost pro sdílené cestování, a to Uber. Zda si alternativní taxislužba nakonec s někým skutečně plácne, je zatím zahaleno v mlze. Jak každopádně víme, tak koloběžkám nevěří ani po třetím jointu další vizionář Elon Musk.

Podle portálu The Information totiž společnost Lime každý měsíc své koloběžky dotuje částkou v rozmezí 6 až 23 milionů dolarů.

Času však není nazbyt. Tedy alespoň pro „koloběžkáře“. Jestliže má dojít k nějaké akvizici, pak právě zde platí: čím dříve, tím lépe. Podle kritiků provozovatelů koloběžek totiž současný globální úspěch stojí na hliněných nohou a je živený pouze vůlí investorů rizikového (venture) kapitálu. Portál Electrek.co nedávno publikoval čtyři možné scénáře, kam se trh se sdílenými koloběžkami může v budoucích čtyřech letech vyvíjet. A pro příznivce sdílené ekonomiky to rozhodně není příjemné čtení.

segway 0078143116

Segwaye už tu byly i jejich zákaz


Dojdou peníze a zmizí

Hned první varianta nám vlastně říká, že elektrické koloběžky potká podobný osud jako svého času segwaye: jak rychle na trh vtrhly, tak rychle jej zase opustily. Podle portálu The Information totiž společnost Lime každý měsíc své koloběžky dotuje částkou v rozmezí 6 až 23 milionů dolarů, tedy asi 137 až 524 milionů korun. Jen pro představu, horní mez odhadované sumy odpovídá částce, kterou česká vláda každý měsíc dotuje zlevněné jízdenky pro studenty a seniory ve veřejné dopravě.

Konec je nevyhnutelný a v tomto případě je jen otázkou času, kdy nastane.

Pokud tedy koloběžkové společnosti nezvýší ceny nebo investoři přestanou být ochotni do jejich provozu sypat další desítky milionů dolarů, časem se elektrická vozítka z ulic vytratí. Jako první půjdou z kola ven ti nejslabší. Lime a Bird pravděpodobně přežijí déle, neboť za nimi stojí objemnější kapitál. Konec je však nevyhnutelný a v tomto případě je jen otázkou času, kdy nastane.

Přežijí a zvýší ceny

Jak už víme, společnosti jako Bird nebo Lime se opírají o nepoměrně větší objem kapitálu než malí hráči Spin, Skip, Razor nebo Scoot. Jakmile ti slabí opustí trh, přeživší budou moci svorně zvýšit ceny svých služeb na takovou úroveň, která jim nejen zajistí přežití, ale vzkřísí naděje, že by také jednou mohli dosahovat zisku.

kolobezka andel 0392509291

Zkrátka moderní metropole, ale kam s ní?


„Samozřejmě to nebudou moci udělat oficiálně nebo koordinovaně, jinak by se dostaly do křížku s legislativou ochraňující hospodářskou soutěž,“ píše portál Electrek.co. Když se ale počet firem na trhu zmenšuje, případně je trh rozparcelován podobně velkými firmami, je cenová koluze poměrně přirozeným jevem.

Sloučení firem

Fúze a akvizice jsou také jednou z reálných možností, jak by se trh se sdílenými elektrokoloběžkami mohl vyvinout. Firmy se slučují právě za účelem zlepšení své pozice na trhu v porovnání s původním stavem. Také v tomto případě by bylo zdražení služeb nevyhnutelné. A pokud by nedošlo přímo k vytvoření monopolní struktury, i zde by se dalo uvažovat o uzavírání implicitních cenových dohod.

Situace na globálním koloběžkovém trhu by mohla připomínat český trh mobilních telekomunikačních služeb, který se nachází v rukou tří operátorů.

Na druhé straně je ale možné, že by se mohlo sloučit několik malých firem, čímž by vytvořily silnou protiváhu právě společnostem Lime a Brid. Situace na globálním koloběžkovém trhu by tak mohla připomínat český trh mobilních telekomunikačních služeb, který se nachází v rukou tří operátorů. Konkurence zde sice je, ovšem nikoli tak silná, aby dokázala stlačit ceny zejména u mobilního internetu.

Koloběžky zmizí

Poslední nabízená možnost pak počítá s tím, že elektrickým koloběžkám jako takovým vyroste zdatný konkurent. Tím může být třeba příliš tvrdá regulace z pozic municipalit, nebo objevení zcela nového dopravního prostředku, o kterém třeba dnes ještě lidstvo nemá ani páru. Zatímco ta první možnost už se dnes v řadě (zejména amerických) měst prosazuje, na technologický pokrok si v této oblasti ještě budeme muset chvíli počkat. Nicméně portál Electrek.co nevylučuje, že v brzké budoucnosti budeme všichni obouvat takzvané hovershoes, tedy něco jako vznášedlové boty.

Související…

Budeme v budoucnu jezdit všichni na koloběžkách?
Zdeněk Strnad

Nemáme prý ale ještě odepisovat jízdní kola, respektive elektrokola, neboť mají v porovnání s koloběžkami několik důležitých výhod. Je to především daleko větší stabilita nebo vyšší stupeň bezpečnosti a větší dojezdnost. Nástup změn tedy možná zachytí jen stávající poskytovatelé koloběžek a pouze změní sortiment svých služeb. Tak jako to udělali se segwayi.

foto: Shutterstock a Profimedia, zdroj: Elecktreck

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...