fbpx

Mezi nejdůležitější hlediska, která přispívají k zabránění vzniku rizikových situací, patří dobrý výhled za různých povětrnostních podmínek. I proto lze mezi nejefektivnější asistenty posledních let, které zásadně zlepšily bezpečnost provozu, řadit moderní světlomety s LED zdroji

Zveřejněno: 3. 1. 2020

Psát o tom, že je automobilka Volvo známá svým důrazem na pasivní bezpečnost, je asi zbytečné. Ve vývoji odolné konstrukce dosahuje mimořádných výsledků již desítky let. Sluší se ale připomenout, že bezpečnost vnímá tento švédský výrobce v mnohem širším spektru. Zahrnuje vše, co bezpečnost jízdy ovlivňuje: od dobrého výhledu zpoza volantu po uklidňující atmosféru v interiéru.

Osvětlení předchází nehodám

Mezi nejdůležitější hlediska, která přispívají k zabránění vzniku rizikových situací, patří dobrý výhled za různých povětrnostních podmínek. I proto lze mezi nejefektivnější asistenty posledních let, které zásadně zlepšily bezpečnost provozu, řadit moderní světlomety s LED zdroji.

Nejlepším důkazem jsou nové světlomety ve Volvu S60, jejichž mimořádnou účinnost ocenila i americká organizace IIHS.

Nejenže moderní diody svítí lépe než ještě nedávno nepřekonatelné xenonové výbojky, ale mají delší životnost (podle některých výrobců odpovídající životnosti vozu) a hlavně otvírají nové možnosti v usměrňování toku světla. Rychle reagují na zatočení volantem a skvěle osvětlují prostor před vozem i v jeho širokém okolí. Navíc dokážou s pomocí kamery u zrcátka vykrývat protijedoucí vozy tak, aby jejich řidiči nebyli oslněni. Nejlepším důkazem jsou nové světlomety ve Volvu S60, jejichž mimořádnou účinnost ocenila i americká organizace IIHS (Insurance Institue for Highway Safety).

Zase o kousek lepší

Zvláštní ocenění Top Safety Pick+ se vztahuje na vozy modelového roku 2020 (tedy vyrobené od května 2019), které mohou být na přání vybaveny novými adaptivními světlomety s osvětlením zatáček a vykrýváním protijedoucích vozidel. Jak prokázala měření nezávislé zkušebny IIHS, nové výkonné zdroje osvětlují vozovku výrazně lépe než dřív.

dsc9225 1024x683

Volvo S60 R-Design bylo oceněno kromě jiného díky svým novým světlometům


Dálková světla podle zkušebny dosvítila do vzdálenosti přes 175 metrů vpravo a téměř 135 metrů vlevo. Potkávací světla pak osvětlila vozovku v pravé části na téměř 87 metrů. Velmi dobrých výsledků dosáhly nové světlomety také v zatáčkách, kde překonaly limity pro optimální osvětlení.

Bezpečnost jako celkový přístup

Zvláštní doporučení Top Safety Pick+ uděluje IIHS nejlepším vozům nad rámec standardních hodnocení. Podmínkou je nejen vysoká úroveň bezpečnosti daná šesti nárazovými testy, ale také účinné asistenční systémy zabraňující nehodě a výkonné světlomety. Právě díky inovaci v oblasti osvětlení dosáhlo Volvo S60 na toto prestižní ocenění.

Ve čtyřech ze šesti testů Volvo zcela zabránilo sražení chodce, ve dvou zásadně snížilo rychlost tak, aby následky nehody byly co nejmenší.

Zkušebna také vyzdvihla schopnost Volva S60 zabránit střetu s chodcem, i když tyto typy zkoušek se budou do celkového hodnocení promítat až od roku 2020. Ve čtyřech ze šesti testů Volvo zcela zabránilo sražení chodce, ve dvou zásadně snížilo rychlost tak, aby následky nehody byly co nejmenší. Není divu, že S60 získalo i v této oblasti nejvyšší možné hodnocení.

Štěstí přeje připraveným

IIHS vyznává podobně komplexní přístup k bezpečnosti jako Volvo, a tak jako první upozornila na skutečnost, že standardizované nárazové testy nevystihují realitu na silnicích. Velmi častým typem čelního střetu je náraz jen malou částí přídě, kdy se řidiči snaží vyhnout, ale nepodaří se jim to. Takové nehody bývají i nejnebezpečnější, a tak IIHS před lety zahájila tento typ velmi náročného testu.

O tom, zda vůbec dojde k nehodě a o jejích případných následcích, rozhoduje mnohem víc než jen pár standardizovaných zkoušek.

Není náhodou, že od začátku jím mezi nejlepšími procházejí právě vozy Volvo. Vždyť jejich konstruktéři se analýzám reálných dopravních nehod věnují již 60 let. A co víc, v roce 2019 Volvo v rámci iniciativy E. V. A. zpřístupnilo svou databázi více než čtyřiceti tisícovek pečlivě zdokumentovaných střetů a jejich následků u více než sedmdesáti tisíc osob všem výrobcům, aby i ostatní firmy mohly zvýšit bezpečnost svých vozů na co nejvyšší úroveň.

Zkušebny a jejich testy jsou užitečné pro prověření kvality vozů a srovnání jejich vlastností. Ale o tom, zda vůbec dojde k nehodě a o jejích případných následcích, rozhoduje mnohem víc než jen pár standardizovaných zkoušek. Každý náraz probíhá za různých okolností, a tak teprve zkušenost konstruktérů, obsáhlé údaje z praxe a důkladně navržená struktura karoserie jsou nejlepším předpokladem, že vůz posádku ochrání na nejvyšší možnou míru. Ať se na silnici stane cokoli.

Související…

Volvo nabízí dostupnější hybridy. A s elektřinou na rok zdarma
Klára Kutilová

foto: Volvo Cars, zdroj: Volvo Cars

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...