Celou kariéru se pohybuje v oblasti marketingu a PR. Před několika lety spolupracovala na pop-up akci Sdílko Poruba a právě tahle zkušenost posunula její kariéru trochu jiným směrem. Sdílko Poruba je dočasná prezentace malých obchodníků, řemeslníků, designérů a výrobců potravin na netradičních veřejných místech, kde se během tří týdnů představují obyvatelům ostravské čtvrti Poruba.
Od té doby poznala desítky malých podnikatelů a začalo ji zajímat, jak jim efektivně pomoci a jak je více propojit s městem. Tak vznikl její projekt Progresko, který se právě těmto malým vystavovatelům snaží usnadnit cestu v online prostředí. „Progresko je vzdělávací program pro malé obchodníky, který si klade za cíl připravit je na prodej v 21. století a propojit města s jejich komunitou obchodníků,“ říká Kamila Smutná.
Pokud jste s dětmi na rodičovské a máte možnost, tak doporučuji prodloužit si ji až do čtyř let dítěte.
„Jak ukazují nedávné průzkumy, koronavirová pandemie ovlivnila v průměru dva ze tří podnikatelů, přičemž čtvrtina se například musela zaměřit na novou nabídku produktů a služeb, resp. orientovat své podnikání jinam. Právě schopnost inovovat a přizpůsobit se novým trendům je pro přežití obchodníků klíčová. Je nesmírně důležité, aby se v obcích a městech udrželi místní malí obchodníci, a proto je důležité podpořit je v jejich růstu. Proškolit, ukázat, jaké jsou poslední trendy v reklamě nebo e-commerce, a obzvlášť důležité je propojit je mezi sebou.“
Jaké akce už v rámci Progreska proběhly?
Na jaře roku 2021 v Ostravě proběhla první vzdělávací akademie pro malé obchodníky, do které se zapojilo přes 150 převážně ostravských obchodníků nebo zájemců o podnikání.
Na podzim 2021 jsme pak ve spolupráci s městem Frýdek-Místek spustili program právě ve Frýdku-Místku. Během tří měsíců se zapojilo přes 90 účastníků, měli jsme on-line semináře i živá setkání. V místní cukrárně jsme například prezentovali ukázkovou výlohu, abychom předvedli, jak důležitá je pro obchod poutavá výloha.
Komu jsou vaše služby určeny?
S Progreskem cílíme na města, protože město, které má prosperující malé obchodníky a kamenné prodejny, žije. Spolupracuji s městským obvodem Ostrava-Poruba, městem Frýdek-Místek, ale ozývají se i další zájemci.
Co pro vás bylo impulzem ke startu vlastního podnikání?
Nemyslím si, že podnikání bylo vždycky mým snem. Spíš se to tak sešlo, protože mám i malé děti, a tam je ta časová flexibilita k nezaplacení. Druhý důvod, který vnímám velmi kladně, je, že věci se mnohem rychleji hýbou. Nemusím čekat, až mi vše schválí celé oddělení, jako tomu bývá v zaměstnání. Na druhou stranu, ta finanční stabilita u zaměstnání je neoddiskutovatelná, každý měsíc máte výplatu jistou. Vše má své pro i proti.
Co vás na Progresku nejvíc baví?
Nejvíc mě baví vidět u obchodníků, se kterými v akademii spolupracujeme, okamžité změny. Někteří po semináři hned hlásí: „Přepsali jsme si texty na webu, abychom měli všude „call to action“, aktualizovali jsme prodejní dobu na Google Mapách, aby nás zákazníci našli, díky za tip s výlohou, zkusíme upravit osvětlení.“ Tyhle změny, byť jsou třeba malé, jsou skvělé.
Co vám přinesla účast v Akademii pro začínající podnikatelky, kterou organizuje Business and Professional Women CR?
Díky diskuzím s mentorkami a dalšími účastnicemi jsem si vlastně utříbila, co budu nabízet a komu. Na začátku jsem měla hrubou představu a během těch několika měsíců si ji upřesnila. AWE samo o sobě má velmi dobře strukturovaný program, přínosné workshopy a samozřejmě bylo moc fajn se potkat s ostatními účastnicemi.
Co byste doporučila ženám, které vlastní podnikání zvažují?
Pokud jste s dětmi na rodičovské a máte možnost, tak doporučuji prodloužit si ji až do čtyř let dítěte. Jednak máte vyřešeny platby za sociální a zdravotní pojištění a hlavně máte časovou rezervu pro rozjezd. Protože v praxi většinou vše nejde tak rychle, jak člověk teoreticky plánuje.
Reklama
foto: Akademie pro začínající podnikatelky, zdroj: Akademie pro začínající podnikatelky