Rozhlédněte se kolem sebe a vzpomeňte si, jak moc jste se zpočátku těšili z věcí, které vás obklopují. Pak se zamyslete nad tím, jak moc vás ty samé věci těší dnes. Nebylo by skvělé získat část té původní radosti zpět? Série studií potvrdila, že konzumace věcí i prožitků netradičním způsobem zvyšuje potěšení z nich.
Jak vyzrát na všednost
V rámci jednoho experimentu bylo 68 jeho účastníků požádáno, aby snědli popcorn. Zatímco polovině z nich bylo řečeno, aby jedli běžným způsobem, tedy aby si kousek po kousku vkládali rukou do úst, zbytek měl použít hůlky. Trochu překvapivě vyšlo najevo, že těm, kteří jedli hůlkami, chutnal popcorn mnohem více než ostatním, přestože obě skupiny měly jíst stejně pomalu.
Kořením života je rozmanitost nejen v tom, co děláme, ale také v tom, jak to děláme.
Potvrzuje to psychologům dobře známou věc. Když je něco nové, lidé tomu věnují větší pozornost. A když lidé věnují větší pozornost něčemu příjemnému, mají tendenci si to více užít. A to je také důvod, proč mnoho lidí vyhledává takovou rozmanitost v tom, co konzumují. Něco si koupíme a nějakou dobu to používáme, dokud nám to nepřijde známé a všední. Pak si koupíme něco jiného v domnění, že vybledlý prožitek radosti obnovíme. Bohužel, tento způsob je, zvláště v případě manželů a manželek, velmi nákladný a často i riskantní.
Vědci tedy vybízí k zamyšlení: Co místo bezhlavého nahrazování již okoukaných věcí zkusit je používat (a opět – v případě manželů a manželek s nimi komunikovat) netradičními způsoby?
Stereotyp lze také přechytračit
V dalším experimentu vědci pozorovali 300 lidí, kteří konzumovali vodu. Účastníky nejprve požádali, aby vymysleli vlastní netradiční způsoby její konzumace. Jejich reakce zahrnovaly neotřelé i kreativní nápady od pití ze sklenice na martini po pití z misky jazykem. Jeden z nich dokonce navrhl pít vodu z dopisní obálky.
Poté měli vypít pět doušků vody a po každém z nich ohodnotit, jak jim chutná. Třetina to měla opět udělat běžným způsobem, třetina pomocí jedné z náhodně vybraných netradičních metod a zbytek měl pro každý doušek použít jinou (netradiční) metodu.
Lidem, kteří pili vodu pokaždé jiným způsobem, chutnala voda nejvíc. A při posledním doušku dokonce víc než na začátku. Jinými slovy, jejich prožitek se v průběhu času nesnižoval, ale právě naopak. Zatímco všem ostatním chutnala voda při každém doušku méně, u těch, kteří ji pili různými způsoby, se tento obvyklý vzorec klesajícího požitku neprojevil.
Našli jsme tedy řešení fenoménu nasycení neboli klesajícího prožitku, který přichází s důvěrnou známostí věci nebo situace? Dokud totiž dokážete najít nové a zajímavé způsoby interakce s něčím, nemusí vás to nikdy omrzet.
Obchodní příležitosti
Ta myšlenka samozřejmě není úplně nová, existují například restaurace, kde hosté své jídlo konzumují vleže v posteli, vysoko nad zemí nebo kde se jídlo konzumuje z těl nahých modelek. V Londýně existuje restaurace, kde si hosté jídlo vychutnávají nazí. V další restauraci servírují například nachos ve dřezu nebo ravioli na prádelní šňůře.
Tak či tak, jakýkoli kreativní způsob servírování nakonec narazí na stejný problém. Zákazníci se ho nabaží a wow efekt přestane fungovat.
Pointa je v tom, že kořením života je rozmanitost. A to nejen v tom, co děláme, ale také v tom, jak to děláme. Neváhejte tedy být tak trochu blázen a třeba polévku jíst kávovou lžičkou nebo na pravidelnou procházku vyrazit bos. Uvidíte, že se budete víc usmívat.
Reklama
foto: Shutterstock , zdroj: The Conversation