Sarah Fallonová, editorka magazínu Wired, se ve svých článcích věnuje tématům souvisejícím s technologiemi a dětmi. Její dva syny dělí 4 roky, má tedy doma skvělou šanci čerpat poznatky z jejich vývoje. Její mladší syn (3 roky) se opičí po tom starším (7 let) a chce mít i stejné hračky, co má starší syn (7 let). A funguje to i opačně.
Reklama
Tříletý syn dostal vlastní fotoaparát. Takový ten dětský, roztomilý, s držáky na boku a jednoduchým hledáčkem. Zajímavé bylo ovšem i rozhraní, k nafoceným snímkům bylo možné přidávat rámečky a grafické prvky. A na foťáku se díky tomu daly dokonce hrát i jednoduché hry. O zvukových efektech ani nemluvě. Sarah dala synovi něco, co ho zaujalo, ale také odpoutalo od okolního světa.
Rušivé vychytávky
Děti objevují svět a fotoaparát je jednou z pomůcek, která jim ho pomáhá vnímat, zachytit. Může si fotit okolí, ale funkce navíc, rámečky a hry, to je něco, co odvádí pozornost. Ty vychytávky a efekty jsou něco rušivého, co s poznáváním světa souvisí jenom pramálo.
Čím jsou hračky, jednodušší, tím lépe pomohou ve vlastním objevování okolního světa.
Co se týče vývoje dětí, tak v určitém věku jsou velmi špatné v odfiltrování vjemů, které je rozptylují. Čím jsou hračky, jednodušší, tím lépe jim pomohou ve vlastním objevování okolního světa. To je klíčové sdělení doktorky Tovah P. Kleinové, specialistky na vývoj batolat.
Síla jednoduchosti
Sarah poznala na vlastním synovi, že na tom něco je. A to když se dětský fotoaparát porouchal tak, že přestal dělat efekty a ozdobné rámečky. Stal se z něho obyčejný foťák a rodiče se báli, že bude pro jejich syna najednou nezajímavý.
Když nějakou hru vymyslí autor digitální gamesky, tak už dítě, které ji hraje, žádnou kreativitu rozvíjet nepotřebuje
Spletli se, ukázalo se, že v jednoduchosti je síla, a týká se to i hraček. I když fotoaparát přišel o funkce navíc, stal se ještě oblíbenější hračkou, protože místo digitálních efektů přišla na řadu dětská fantazie bez hranic.
Nuda velmi podporuje kreativitu a není nepřítelem, právě naopak. Nuda je to, co dává vzniknout nápadům.
„Máme pocit, že musíme naše děti bavit každou sekundu celý den. A nechceme jim nechat ani chvilku, aby se nudily,“ říká Michael Rich, dětský lékař působící kromě jiného jako vědecká síla na Harvardu. Nuda podle něho velmi podporuje kreativitu a není nepřítelem, právě naopak. Nuda je to, co dává vzniknout nápadům. Co se stane, když dám při focení před objektiv prsty? A jak bude vypadat snímek, když budu fotit ze strany? Co všechno se dá vyfotit a jak se dá vytvořit „scéna“? Děti mohou mít spoustu nápadů, jak fotoaparát použít, a stejně to platí i u ostatních jednoduchých předmětů, se kterými si mohou hrát.
foto: Shutterstock, zdroj: Wired