fbpx

Američtí pediatři varují: Influenceři můžou ovlivnit dětské chutě i zdraví 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Blogeři či vlogeři jsou dětem blíž než televizní celebrity. Pokud si dá bloger čokoládovou tyčinku, budou ji chtít spíš, než kdyby ji viděly v klasické reklamě

Zveřejněno: 1. 7. 2021

Američtí lékaři varují před vlivem sociálních médií. Ten se neustále rozrůstá a zasahuje i do oblastí, kde bychom jej (možná) zase až tak nečekali. Oblíbení influenceři své fanoušky kromě jiného inspirují i ke konzumaci potravin, které jejich zdraví zrovna neprospívají. Děti to buď nevědí, nebo  je jim to ve světle toho, že baští to samé co jejich oblíbený youtuber, jedno. 

Děti, jež sledovaly vlogery s nezdravým jídlem, spotřebovaly až o 32 procent více kalorií nezdravého jídla ve srovnání s dětmi, které žádné jídlo na fotkách nesledovaly.

Takže taková je realita dnešní doby. Dospívající a děti logicky nesledují výživovou hodnotu potravin, ale jako followeři se inspirují influencery, blogery či vlogery. To mezi jinými potvrzuje studie Americké pediatrické akademie, kterou nedávno zveřejnil magazín Pediatrics.

Čokoládu, mrkev nebo tenisky?

Vědci chtěli vědět, jak moc může být dětský apetit a výběr potravin ovlivněn oblíbeným vlogerem. Tým na Liverpoolské univerzitě provedl výzkum, do něhož bylo zahrnuto celkem 176 dětí ve věku od 9 do 11 let.

Děti byly rozděleny do skupin a každé z nich byly zobrazovány fotky z instagramových stránek, jež mají více než milion sledujících. Jedné skupině byly přitom promítány obrázky vlogerů s nezdravým občerstvením, jako jsou čokoládové zákusky a sušenky, další skupina sledovala fotky se zdravými svačinkami, jako je ovoce nebo mrkev. Poslední skupina pak sledovala fotografie, které žádné jídlo nezobrazovaly, například iPhonů, tenisek a podobně.

Dítěti s normální váhou stačí ke vzniku nadváhy dlouhodobě „pouhých“ 70 kalorií denně navíc.

Po zhlédnutí snímků dostaly děti svačinku. Měly 10 minut na výběr mezi zdravým občerstvením, kde se objevila mrkev nebo hroznové víno, a jídlem nezdravým v podobě želé a čokoládových bonbonů. Skupina šťastlivců, která do té doby sledovala snímky zobrazující svačinky odpovídající zásadám zdravé výživy, neměla podle studie těžkou volbu a většinou sáhla po správné variantě.

Zato ti, kterým byly promítány obrázky sladkostí, měli problém. Tyto děti spotřebovaly až o 32 procent více kalorií nezdravého jídla ve srovnání s dětmi, které žádné jídlo na fotkách nesledovaly. V dlouhodobém horizontu může podle studie takové chování znamenat pro dítě příjem až 90 nezdravých kalorií denně navíc. Dítěti s normální váhou přitom podle pediatričky Natalie Muthové stačí ke vzniku nadváhy dlouhodobě „pouhých“ 70 kalorií denně navíc.

Bloger je jim bližší

Americká pediatrická akademie není jediná, kdo hovoří o neblahém vlivu blogerů na dětský jídelníček. Podle CNN již řada studií před touto aktuální zprávou ukázala, že podpora potravin s vysokým obsahem tuku, cukru a soli instagramovými a dalšími celebritami zvyšuje u dětí preference těchto potravin a jejich konečnou spotřebu. Další výzkumy naznačují, že děti dokonce blogery, vlogery a další vnímají jako důvěryhodnější vzory než „klasické“ celebrity. Je to pravděpodobně z toho důvodu, že nejsou tak slavní a jsou jim a jejich světu (rozuměj telefonu) celkově blíž.

Vůči reklamám, které společnosti prostřednictvím influencerů propagují na sociálních médiích jaksi skrytě a nenápadně, jsou tak děti mnohem méně odolné než vůči klasickým reklamám, které známe z televize, rádia a koneckonců i z „tradičního“ internetu. Podle Anny Coatesové, autorky oné čerstvé výše zmiňované studie, potřebuje digitální marketing přísnější omezení propagace nezdravých potravin, které jsou děti vystavovány. To platí hlavně o sociálních médiích, kde se děti a dospívající skryté reklamě nemohou efektivně bránit.

Související…

Novorozenec ví sám nejlíp, co má jíst. Jeho výživu kazí rodiče a marketing
Vojtěch Žák

foto: Shutterstock, zdroj: PhillyVoice

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...