Divadla, muzea, ale také třeba zoologická zahrada se s obřím nárůstem ceny elektřiny musí vyrovnat – zavírat nechce nikdo, do zdražování se instituce také nehrnou. A tak se začíná šetřit, kde se dá. „Hledáme úspory v rámci provozního rozpočtu organizace tak, abychom tyto náklady pokryli a zároveň neohrozili základní fungování,“ říká Veronika Šindelářová, náměstkyně ředitelky Muzea hlavního města Prahy. „Zvyšování ceny energií a dalších služeb, například ostraha, úklid a podobně, se promítnou i do mírného zvýšení cen vstupného – ovšem pouze pro dospělé, neboť děti a mladí lidé do 18 let mají u nás vstup zdarma,“ uvádí Jiří Houdek, náměstek generálního ředitele Národního zemědělského muzea.
Vyšší ceny, více dotací
Ne vždy se ale najdou dostatečné rezervy „doma“, například Národní divadlo, jehož zřizovatelem je ministerstvo kultury, se letos zřejmě bez vyšších dotací neobejde. „Provozujeme tři historické divadelní budovy, Novou scénu a řadu dalších objektů. V letošním roce zaplatíme o 50 miliónů více na energiích – původních 30 miliónů ceny prozatím stouply na 80 miliónů,“ říká Tomáš Staněk, tiskový mluvčí Národního divadla, a jedním dechem dodává, že to není zdaleka všechno: „Obávám se, že bez pomoci státu situaci jen těžko zvládneme.“
Všichni toužebně očekávají návrat návštěvníků, ti se ale vrací jen velmi pomalu.
A s financemi se potýká i Zoo Praha: „Naše náklady jen kvůli cenám energií vzrostou o desítky milionů korun,“ říká ředitel Miroslav Bobek, „přesto po jednáních se zřizovatelem (hlavní město Praha, pozn. aut.) prozatím výši vstupného neměníme a během jara vyhodnotíme, o jakou výši mimořádné podpory budeme žádat.“ A vstupné by se nemělo zvyšovat ani v Národním divadle. „O zvyšování cen vstupenek pro naše diváky neuvažujeme. Vstupenky do divadla by měly zůstat dostupné pro všechny sociální skupiny obyvatel z celé republiky,“ tvrdí Tomáš Staněk.
Lidé se vrací – ale pomalu
A tak teď všichni toužebně očekávají návrat návštěvníků, který by se skončením covidového období měl nastat. Ovšem někdy zůstává pouze u očekávání. „Jen kvůli propadu turistického ruchu lze očekávat nižší počet návštěvníků, a tím i nižší příjmy,“ říká Miroslav Bobek z pražské zoo. „Naši diváci z ciziny i z míst vzdálenějších od Prahy se vracejí jen velmi pomalu,“ říká Tomáš Staněk.
Naopak Muzeum hlavního města Prahy si na nedostatek návštěvníků nestěžuje. „Návštěvnost v současných týdnech překračuje naše opatrná očekávání pro letošní rok, a to ve všech našich objektech. Pevně věříme, že tento trend bude pokračovat i v průběhu tohoto roku,“ uvádí Veronika Šindelářová. A Zemědělské muzeum si své věrné návštěvníky dokázalo udržet. „S ohledem na atraktivitu našeho muzea a na dlouhodobou filozofii děti do muzea zdarma propad návštěvnosti neočekáváme, ale pokračující a dlouhodobý tlak na úspory by mohl tuto situaci změnit,“ říká Jiří Houdek.
Důraz na udržitelnost
Jedním z řešení, které navíc dlouhodobě podporuje pražský magistrát, je udržitelný provoz. Národní divadlo se věnuje úsporám dlouhodobě, v lednu například otevřelo nové garáže s nabíjecími stanicemi pro elektromobily. Na programu udržitelnosti spolupracuje se společností ČEZ: „Národní divadlo jde už více než 10 let příkladem ostatním. Společně s námi vedení divadla připravilo výborný a mezinárodně oceňovaný projekt energetických úspor, který šetří miliony korun ročně. Dalším krokem energetické modernizace divadla je navýšení počtu dobíjecích stanic pro elektromobily,“ vyzdvihuje činy „Zlaté kapličky“ nad Vltavou generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák. Už v roce 2006 zahájilo projekt Úsporné divadlo s firmou Enesa, který má za cíl trvalé snížení nejen elektřiny, ale také zemního plynu, vody a využití obnovitelných zdrojů.
A se společností ENESA spolupracuje i Kongresové centrum, jehož akcionářem je hlavní město. „KCP se dlouhodobě soustředí na udržitelnost, a to především v oblasti úspory energií, jejichž ceny máme zasmluvněné vždy na delší období, a proto nás letošní zdražení nezaskočilo tolik, jako například jiné subjekty. Také díky projektu EPC společnosti ENESA a.s. jsou naše náklady na energie stále spíše v rovině úspor,“ říká Roman Sovják, obchodní a marketingový ředitel Kongresového centra.
Ani tam se ale navyšování cen nevyhnou. „Ceny našich služeb revidujeme každoročně a korespondují nejen s nárůstem cen energií, ale například i s růstem inflace a podobných faktorů. Letos je navýšení v řádech 8–10 %. Očekáváme, že růstem cen energií a inflace dojde k poklesu zájmu o kulturní akce,“ dodává Roman Sovják.
Reklama
foto: Shutterstock