Kdyby mi někdo řekl, že nejsledovanějším živým přenosem na ČT Art bude přenos živého koncertu 200 účinkujících, kteří se střídali na několika za sebou seřazených scénách v Národním divadle, a že se to všechno odehraje uprostřed špičky třetí nebo snad čtvrté vlny koronavirové pandemie, tak bych mu nevěřil. Jenže David Gaydečka, pořadatel hudebního festivalu Metronome, dokázal nemožné. Koncert se odehrál bez jakýchkoliv potíží a lidem, kteří už v celostátním lockdownu pomalu ztrácí naději, tak svitla naděje, že by všechno snad jednou mohlo být opravdu tak jako dřív.
A je vcelku jedno, jestli se vám líbila Lucie, která zahrála s doprovodem symfonického orchestru Národního divadla, nebo Mig 21, Vojta Dyk, Václav Neckář, Kapitán Demo, Meky Žbirka, Wohnout, Atavists, 7krát3 s ikonickým Jiřím Kornem a jazzovým varhaníkem Ondřejem Pivcem, Ivan Hlas, Jana Kratochvílová, Lenka Dusilová, Michal Prokop s Janem Hrubým, Monkey Business s Annou Fialovou, Pokáč s Annou Slováčkovou, Pavel Šporcl s beatboxerem Jarou Cossigou, Ondřejové Ruml a Brzbohatý či snad kdokoliv z ostatních 200 (minus ti výše vyjmenovaní) vystupujících.
Jak se zasnít
Většina lidí se nejvíc těšila na Morcheebu, zaujali ovšem hned první Chinaski, Bára Poláková si dala v "živém klipu" megapopulární Nafrněnou spolu s Annou Polívkovou, Lenkou Krobotovou a Janou Strykovou. Mě osobně nejvíc dostala asi Beata Hlavenková s Otou Klempířem. Něžná éterická píseň od studované hudebnice a excentrického rappera z J.A.R. mě dokonce dokázala na chvíli unést pryč od běžných problémů... Fakt jsem se až zasnil!
Ovšem ono to bylo vlastně jedno. Podobné pocity asi zažíval úplně každý, kdo se na koncert v sobotu 27. února večer v televizi díval. Byl to nejsledovanější živý přenos na kanálu ČT Art, sledovalo jej 375 tisíc diváků, jeho zahájení na hlavním kanále ČT1 pak neuvěřitelných 695 tisíc lidí. Situace, kdy se v nepříliš veliké backstage Národního divadla tísní 200 účinkujících a další stovky lidí, problémům jen nahrává.
Nezbytná kultura
Koncert přitom proběhl bez větších zádrhelů, na to jsou pořadatelé (kteří stojí také za populárním festivalem Metronome) až příliš zkušení a Národní s tím má také dlouholeté zkušenosti. "Živá kultura není zbytná a ČT art je pro ni dobrý televizní kanál," řekl David Gaydečka, který za celou akcí stojí.
"Živej přenos 40 koncertních vystoupení, v přenosáku i na placech v Národním, to je hustej adrenalin," říká David Gaydečka
CovidPass pro cestu přes covidové hranice
Účel celého koncertu byl ale jiný. Ukázat lidem, že i v době pandemie a omezených kontaktů je kultura velmi, velmi živá. Ostatně, celý koncert probíhal pod přísným hygienickým dozorem, takže se kultura ani neměla jak nakazit. Dovnitř nebyl vpuštěn nikdo, kdo se neprokázal negativním testem. Pro ty, kteří si ho nestihli udělat, zřídili pořadatelé testovací centrum přímo v budově Národního divadla. Jakmile přišel výsledek testu, mohli jste dovnitř. Tedy, pokud jste s koncertem měli něco společného. "Potvrzení o negativním testu, které má člověk flexibilně po ruce, je způsob, jak umožnit vstup na kulturní a jiné hromadné akce i v dobách, kdy platí přísná hygienická pravidla," řekl Jaroslav Barták ze společnosti CovidPass, jednoho z partnerů koncertu.
Se zánikem bezstarostnosti kultura nezanikne - stejně tak jako v minulosti si vždy najde cestu k těm, kteří budou ochotni naslouchat.
A že se ta pravidla už navždy (nebo minimálně na dlouhou dubu) změnila, je v tuto chvíli více méně jasné. V situaci, ve které se nacházíme, máme několik možností: nadávat na všechny a na všechno, uzavřít se do vnitřního exilu, nebo se snažit přizpůsobit novým podmínkám. Protože se ta "stará, bezstarostná doba" jen tak nevrátí. Jenže se zánikem bezstarostnosti kultura nezanikne. Stejně tak jako v minulosti si vždy najde cestu k těm, kteří budou ochotni naslouchat. Akce v Národním byla připomenutím, že živá kultura žije a bude žít dál. Alespoň máme takhle o důvod víc těšit se na to, až se budeme zase moct na koncert vypravit naživo. "Já si hrozně přeju, ať je to už brzy," doufá David Gaydečka. V to doufáme všichni, Davide.
Reklama
foto: David Gaydečka, Zdeněk Strnad, Michal Hančovský, Profimedia, , zdroj: Národní divadlo