Pokud trávíte nějaký čas na sociálních sítích a v online prostředí vůbec, je pravděpodobné, že jste někdy viděli video z aplikace TikTok. A možná to ani nevíte. Tato mobilní aplikace na vytváření a sdílení krátkých videí se stala i na poměry velmi zrychleného internetového prostředí neskutečně rychle téměř nevyhnutelnou součástí online kultury. Půl miliardy uživatelů a rekordní miliarda stažení aplikace mluví za vše. Hned na začátku je nutné podotknout, že jde o projekt čínských vývojářů, který svojí jednoduchostí a chytlavostí vystřelil směrem ke smetánce sociálních sítí, kde se drží Facebook a Instagram.
TikTok je zdarma. To je první charakteristika, která zajímá jeho uživatele poměrně hodně – jde totiž hlavně o děti a příslušníky generace Z. Z Číny se původně aplikace nazvaná Douyin po spojení se známým Musical.ly rozšířila do Spojených států.
Nová síť celebrit
Vývoj trval 200 dnů a během roku si platforma získala 100 milionů příznivců. Původně měla aplikace fanoušky hlavně v Číně. Slávu směrem na západ začaly šířit celebrity, třeba moderátor Jimmy Fallon nebo vyznavač extrémních prkýnkových a kolečkových sportů Tony Hawk. Firma je nyní oceňována astronomickou sumou 75 miliard dolarů a jde o první čínský projekt, který dosáhl opravdu velkého úspěchu ve světě. Je to i díky jeho dostupnosti v mnoha desítkách jazyků.
Videa na TikToku jsou obvykle 15 sekund dlouhá a synchronizovaná s hudebním podkresem, ve videu se obvykle tančí a zpívá. V roce 2017 Twitter zrušil Vine, svůj projekt, který se ve využití krátkých videosmyček dá s TikTokem srovnávat. Zatímco Vine se úspěchu nedočkal, TikTok míří na samotný vrchol. Videa s deformovanými obličeji a zvukovým doprovodem vám sice nemusejí připadat vtipná, ale jejich dosah a popularita prostě ukazují, že pro mladé jde o fenomén přesně podle jejich gusta.
Síla jednoduchosti
TikTokový obsah pomalu začíná ovládat i konkurenční sítě, třeba YouTube je plný kompilací toho nejzajímavějšího a nejpopulárnějšího, co se na TikToku urodilo. Záplavě obsahu z TikToku neunikají ani Facebook nebo Twitter. Kraťoučká videa jsou přesně tím formátem, který jsou děti schopné konzumovat a také produkovat. Stačí video zrychlit či zpomalit, použít filtr, vybrat hudbu a je to.
Základní ochrana, tedy neveřejný účet, je v očích dětí kontraproduktivní. Ony přece chtějí, aby jejich výtvory vidělo co nejvíc lidí.
Pak se roztáčí kolotoč komentářů, reakcí, zpráv či duetů. Vše je podporováno analýzami zájmů uživatelů a dodávání obsahu na míru. Pokud vám tohle místo přijde jako ráj pro ty, co se rádi dívají na polonahé zmalované dětičky, svíjející se do rytmu nějakého hitu, nejste sami. Základní ochrana, tedy neveřejný účet, je v očích dětí kontraproduktivní. Ony přece chtějí, aby jejich výtvory vidělo co nejvíc lidí, že?
Reklama
foto: Profimedia, zdroj: The Guardian