fbpx

Nejznámějšími sítěmi zůstává dvojice YouTube a Facebook, výrazně posílil Instagram. TikTok je prý spíš "hvězdička"

Zveřejněno: 14. 6. 2019

Až do loňského roku používání sociálních sítí rostlo, letos poprvé došlo ke stagnaci. Podle Marka Stránského z AMI Communications sociální sítě zřejmě dosáhly svého pomyslného vrcholu. To může být v Česku také dáno omezeným počtem obyvatel, který přirozeně neroste tak rychle jako lidé na síti. Na sociálních sítích je totiž už přes 94 % českých uživatelů internetu.

Co ale klesá, je používání socnetů. Vyplývá to z průzkumu AMI Digital Index, který na začátku 2. čtvrtletí realizovala společnost AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK. V roce 2018 bylo denně aktivních celkem 80 % českých uživatelů internetu, v roce 2019 už je to "jen" 77 %.

 

Začínají se lidé nudit? Očividně ano, mnohem méně také postují.  Alespoň tedy na Facebook, kde téměř 40 % lidí nepřidává příspěvky vůbec, nebo jen několikrát ročně. Aktivita na Instagramu naopak roste, přes 20 % uživatelů sdílí příspěvek alespoň několikrát týdně, v roce 2018 tak činilo necelých 15 % z nich. Velikostí je Instagram sice na třetím místě, jako jediná sociální síť aktuálně vykazuje potenciál pro významnější růst. Roste tedy na úkor Facebooku, tomu to ale nemusí příliš vadit, obě aplikace stejně mají společného vlastníka.

Méně sítí, více života

Mírně klesla také průměrná doba stráveného času na sítích, ze 149 na 143 minut denně. Ušetřili jsme si pro sebe tedy v průměru 6 minut. Jak jsme s nimi naložili? Že bychom trávili více času offline? Možná ano, tyto údaje ale vyplývají z čísel, která dotázaní sami přiznali. Těžko říct, nakolik si uvědomujeme, jak moc času vlastně každý den prochatujeme. Používání chatovacích aplikací totiž dle výzkumu také významně roste.

doba na sitich

Jak často sociální sítě používáme? Když už je máme, tak jsme s nimi každý den. To je samozřejmě dáno charakterem sociálních médií, která jak známo byla navržena tak, aby se na ně uživatelé vraceli. Čím více se vracíme, tím více dat poskytujeme. A tím více zkonzumujeme reklamy. Nejznámějšími a nejnavštěvovanějšími sociálními médii zůstává i nadále dvojice YouTube a Facebook, které vyzkoušelo již 94 %, respektive 92 % českých uživatelů internetu.

jak casto pouzivame

YouTube už ale zdaleka není jediný, který má v rukávu videoformát. „Uživatelé si velmi oblíbili formát Instragram Stories, začíná se prosazovat i novinka loňského roku Instagram TV. To je formát, který chce v budoucnu konkurovat YouTube,“ uvedl ředitel AMI Digital Vladan Crha. „Instagramu se také daří lépe oslovovat mladší cílovou skupinu a současně zvyšovat aktivitu stávajících uživatelů, což je pro sociální média klíčový faktor.“

Nelegální, ale významní

Nutno podotknout, že výzkum se prakticky vůbec nezabýval dětmi, nejmladším dotazovaným bylo 15 let. Podle Crhy tak učinili proto, že věkový limit pro používání sociálních sítí  je právě 15 let. Proto možná v žebříčku oblíbených sítí vůbec nefiguroval TikTok. Tato síť ale dávno překonala Facebook i Instagram v měsíčním počtu stahování aplikace. Po zběžném nahlédnutí mezi její uživatele je ale jasné, že věkový limit zdaleka není dodržován.

Související…

Na schůzku s cizím člověkem z netu vyrazí tři čtvrtiny českých dětí
Daniel Dočekal

Má TikTok potenciál nahradit Facebook i Instagram? Podle Crhy podobných hvězdiček bylo mnoho, moc z nich jich ale neuspělo. Ke srovnání zmínil třeba Snapchat, který byl založen na principu zábavných fotek s filtry. Tipuje, že pokud něco naruší celý současný trh, bude to spíše aplikace typu Messenger.

foto: Shutterstock, zdroj: Ami Digital

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...