Uživatelé některých sociálních sítí a aplikací pro editaci fotografií přijímají obecně lépe plastickou chirurgii. A podle studie studentů Johns Hopkins University v Baltimore, která byla zveřejněna v magazínu Journal of American Medical Association, sami o plastice také uvažují. Zdá se, že sociální sítě jsou vlastně plné potenciálních zákazníků plastických chirurgů.
Lidé, kteří používají více sociálních sítí, podle výzkumu plastickou chirurgii jako prostředek ke zkrášlení sebe sama celkově více přijímají. To platí zejména pro uživatele Tinderu, YouTubu a Snapchatu. Uživatelé Instagramu a zkrášlovací aplikace VSCO dokonce vlastní plastickou operaci zvažovali častěji.
Lidé, kteří věnují spoustu energie tomu, jak se prezentují na sociálních sítích, jsou s větší pravděpodobností přístupní plastické operaci.
Sociální média vytvářejí na své uživatele poměrně velký tlak, co se vzhledu týká. Výsledky studie se nedají interpretovat jednoduše tak, že Tinder nebo Snapchat způsobují, že se lidé na kosmetickou chirurgii dívají bez předsudků, ale je zřejmé, že mezi těmito dvěma fenomény existuje jakési propojení. Studie v podstatě tvrdí, že lidé, kteří věnují spoustu energie tomu, jak se prezentují na sociálních sítích, jsou s větší pravděpodobností přístupní plastické operaci. Podle jiné studie 55 % plastických chirurgů uvedlo, že pacienti si sami přinesli filtrované fotografie svého obličeje, kterým se chtěli díky operaci přiblížit.
Vidím se, chci operaci
V rámci studie Johns Hopkins University se pracovalo s 252 účastníky, kteří byli starší 18 let, průměrný věk byl necelých 25 let. Účastníci odpovídali na řadu otázek, které se týkaly sociálních sítí a úprav fotografií, a to včetně dotazů, kolik času tráví na sociálních sítích, které platformy používají a v čem upravují fotky. Dále výzkumníci požádali uživatele, aby se vyjádřili k sebeúctě, zajímaly je postoje k plastické chirurgii a zda by uvažovali o plastické operaci.
Plastičtí chirurgové díky výsledkům studie vědí, které sociální sítě jsou jim nakloněny, a mohou tyto znalosti využít při plánování výdajů na reklamu.
S těmito daty byli výzkumníci schopni porovnat odpovědi mezi uživateli aplikací a těmi, kteří je nepoužívají. Studie odhalila, že lidé, kteří strávili spoustu času na Facebooku nebo WhatsAppu, měli k plastické chirurgii neutrální postoje, možná proto, že tyto služby jsou hlavně o posílání zpráv. Na druhou stranu uživatelé Tinderu, YouTubu a Snapchatu byli k plastikám přístupnější. Vizuální platformy slouží totiž kromě jiného k porovnávání vlastního vzhledu s ostatními.
Lidé používající různé platformy pro úpravu běžných fotografií (například Photoshop) se v přístupu k plastikám ve srovnání s průměrnou populací neliší. Ovšem ti, kteří na fotkách mění například tvar obličeje, se na plastiky dívají shovívavěji. Plastičtí chirurgové díky výsledkům studie vědí, které sociální sítě jsou jim nakloněny, a mohou tyto znalosti využít při plánování výdajů na reklamu. Ostatně, dost plastických chirurgů má na Instagramu účty, které se rozhodně těší nadprůměrnému zájmu.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: Mashable