Ve světě apokalyptických thrillerů vyniká film Leave the World Behind (v Česku uveden jako Nech svět světem) mrazivým zkoumáním společenského kolapsu, technologického sevření a křehkosti lidských vztahů. Filmová adaptace románu Rumaana Alama se pouští do neznáma a nabízí jak napínavý příběh, tak několik úskalí, díky nimž je divácký zážitek sporný.
Znepokojivé vyprávění odhaleno
Amanda (Julia Robertsová) a její manžel Clay (Ethan Hawke) se se svými dětmi vydávají na víkendový pobyt v luxusním sídle na Long Islandu. Děj se začíná odvíjet ve chvíli, kdy se u dveří domu objeví jeho majitel G. H. (Mahershala Ali) se svou dcerou Ruth (Myha'la Herrold), kteří odhalí znepokojivou pravdu o výpadku proudu v celém městě, a do domu se k nelibosti Amandy nastěhují.
Film důmyslně zkoumá reakce postav na nejistotu a do vyprávění vplétá témata rasy, třídy a privilegií. Jak se hrozící katastrofa stupňuje, postavy se musí vyrovnat se svým místem ve světě, který se zdánlivě hroutí. Záhadný závěr filmu zanechal v divácích přetrvávající otázky, které umocňují celkový pocit znepokojení.
Oproti kultovním rolím ve filmech jako Erin Brockovich nebo Pretty Woman se Julia Robertsová ve filmu Leave the World Behind ujímá ztvárnění temnější postavy pichlavé misantropky Amandy, které svým výkonem dodává hloubku a lidskost. Amandina podezřívavost a rasové předsudky podněcují přesvědčivou dynamiku, která její postavě dodává vrstvu až jakési podlosti.
Uvolněná vize režisérského mistrovství Sama Esmaila
Režisér Sam Esmail zde předvádí režisérské mistrovství. Film se chvílemi odvíjí jako inscenace, což umožňuje delší interakce postav, přerušované roztřesenými obrazy a disonantním soundtrackem. Tato stylistická volba umocňuje napětí a neklid a do světa nejistoty postav diváky přirozeně vtahuje.
Esmailova volba rozdělit film do kapitol mu dodává jakýsi literární nádech a umožňuje soustředit se na vývoj postav uprostřed blížící se krize. Film mistrně odráží společenské obavy ze světa, který se vymyká kontrole. Strategické využití filmových záběrů zvyšuje napětí a zdůrazňuje zranitelnost postav.
Postupná eskalace událostí od ztráty mobilního spojení až po ztroskotání nákladní lodi udržuje diváky v napětí. Esmailův odklon od konvenčního vizuálního jazyka dodává apokalyptickému žánru osvěžující nádech a vnáší do filmu smysl pro kreativitu.
Verdikt kritiků: Jako horská dráha
Co filmu škodí, jsou obecně nedobře ztvárněné hluboké emoce, vytvoření jakési hmatatelné emocionální sázky. Moment smrti nedokáže ztvárnit tak, aby emocionální dopad blížící se apokalypsy přenesl do osobní roviny. To zanechává pocit laxnosti a vratkosti, což filmu brání v dosažení plného potenciálu.
Film sklidil smíšené ohlasy: kritici chválí výjimečné herecké výkony i zneklidňující atmosféru. Mnozí ocenili schopnost Robertsové orientovat se ve složitých situacích její postavy. Esmailův jedinečný režijní styl, připomínající Hitchcocka, však vyvolal protichůdné názory, přičemž někteří kritici film považují za odvážný a jiní za překombinovaný. Sam Esmail při jeho tvorbě předvedl jedinečný vizuální talent, když využil divoké pohyby kamery a působivé kompozice. Ve spolupráci s kameramanem Todem Campbellem vytvořili vizuálně podnětný zážitek, využívající dlouhé nájezdy, záběry z jeřábu a přeorientované kompozice, zachycující chaos světa na pokraji zhroucení.
Kritici se shodují na tom, že film úspěšně využívá současných obav, a deník The Guardian poznamenává: "Esmail se účinně trefil do spirály obav, kdy mnozí pociťují, že se vše ubírá špatným směrem." Zkoumání zásadních slabin americké společnosti ve filmu vyvolalo rozhovory o jeho temnějším, silně paranoidním cynismu.
Příliš mnoho problémů najednou
Film Leave the World Behind je podnětný a znepokojivý filmový zážitek, který se noří do úzkostí společnosti, balancující na hraně. Strhující výkon Julie Robertsové, podpořený hvězdným obsazením Ethana Hawkea, a režijní volba Sama Esmaila přispívají k jedinečné atmosféře filmu.
Zatímco se postavy potýkají s hroutícím se světem, film vyzývá diváky k zamyšlení nad vlastními obavami a zranitelností moderní doby. Dynamika mezi Julií Robertsovou a Mahershalou Alim je výrazný prvek, který přináší podnětné zkoumání rozpadu společnosti uprostřed katastrofické události. Ať už se vám film líbil, nebo ne, je bezpochyby podnětem ke konverzaci, když v divácích zanechává strašidelné vize dystopické budoucnosti.
Neúnavně také útočí na různé společenské problémy, od rasismu a třídního rozdělení až po konspirační teorie. Snaží se tak obsáhnout příliš mnoho témat najednou a místo ponechání prostoru pro představivost diváka jej bombarduje seznamem společenských problémů, což oslabuje celkový dojem.
Takže verdikt?
Film je sice ambiciózní a zábavný, ale nedokáže vytvořit emocionální odezvu, která je pro katastrofický thriller nezbytná. V některých okamžicích působí hlavní hrdinové spíše jako pouhé avatary než jako plně prokreslené osobnosti. Esmailovo rozhodnutí je tváří v tvář hrozící katastrofě rozdělit není příliš šťastné, protože podkopává románové zkoumání toho, jak se rodiny tváří v tvář apokalypse střetávají a sbližují.
Jednou ze silných stránek románu byla nejednoznačnost příčiny apokalypsy, která ponechávala prostor čtenářově představivosti. Esmail však volí jiný přístup a snaží se záhadné události vysvětlit. Výsledkem pak je, že film nedokáže předložit přesvědčivé a zajímavé apokalyptické vize. Nejednoznačnost, která v románu dobře fungovala, se ve filmové adaptaci stala vypravěčskou chybou. Výkony Julie Robertsové, Ethana Hawkea a Mahershaly Aliho jsou chvályhodné, ale spornými body jsou odtrženost filmu od postav a odklon od silných stránek románu.
Nakonec je subjektivní, zda člověk přijme Esmailovu vizi, nebo zatouží po nuancovaném zkoumání, které nalezne v Alamově románu. Leave the World Bdehind je uhlazený a stylový pokus o apokalyptický thriller, který nechává diváky, aby se popasovali s vlastní interpretací konce světa, ať už jde o výbuch, nebo o znělku.
Reklama
foto: ČSFD, zdroj: Autorský článek