Mileniálové (narození v letech 1981 až 1996) a příslušníci generace Z (narození v letech 1997 až 2012) mají snadnější a levnější přístup k akciovému trhu než kterákoli předchozí generace díky rozvoji obchodování bez poplatků a uživatelsky přívětivým mobilním aplikacím pro investování. Boom retailového investování má ale i své úskalí.
Do čeho tedy investují a jaký je jejich styl investování?
Zjistili jsme, že generace Z a mileniálové mají mezi sebou i s ostatními generacemi určité společné rysy, pokud jde o to, jak velké by podle nich mělo být vysoce výkonné portfolio a jaké faktory při zvažování investice berou v úvahu.
Generace Z a mileniálové však uzavírají obchody mnohem častěji než generace X a baby boomers. V USA je držení akcií běžné po generace. Ovšem jednalo se o nákup akcií a dlouhé držení po roky a roky. Nyní je ale možné obchodovat v řádu sekund s minimálními poplatky a bez vstupních bariér. V České republice se vztah k akciím velmi mění. Lidé vyrůstající v tržní ekonomice (mileniálové a generace Z) již akcie lépe chápou a vidí mnoho případů toho, co mohou přinést svým vlastníkům.
Obě mladší generace se také rozcházejí v tom, jak rizikovou investici považují kryptoměny.
Respondenti z generace mileniálů si v průměru myslí, že krypto je stejně rizikové jako investice do nemovitostí nebo opcí.
Vlastnictví akcií a penzijní účty: 37 % respondentů z generace Z a 55 % respondentů z milénia vlastní individuální akcie a 36 % respondentů z generace Z a 47 % respondentů z milénia uvádí, že mají penzijní účet. To jsou data z USA. V ČR jsme na daleko nižších číslech.
Vlastnictví kryptoměn a riziko: Třiačtyřicet procent respondentů z generace mileniálů uvádí, že vlastní kryptoměny, a považuje je za méně rizikovou investici než respondenti z generace Z. 43 % respondentů z generace mileniálů uvádí, že vlastní kryptoměny, zatímco 22 % respondentů z generace Z. Respondenti z generace Z považují krypto za druhý nejrizikovější typ investice po opcích. Respondenti z generace mileniálů si v průměru myslí, že krypto je stejně rizikové jako investice do nemovitostí nebo opcí. To je velký rozdíl ve vnímání oproti jiným generacím.
Co láká mileniály a generaci Z?
- Robotické investování na burze a nákup ETF - jednoduše si chtějí stáhnout aplikaci, posílat tam peníze a zhodnocevat své finance bez starostí. Na rozdíl od bankovních fondů a jiných platforem jsou zde nulové poplatky a lepší zhodnocení.
- Forex i shortování - daleko větší část této mladé generace rozumí financím ještě více a baví je tento svět. Učí se nové věci a nebojí se zkoušet forex či krátkodobé obchodování. Toto již klasické investice, ale spíše spekulace.
- Nemovitosti - jsou stále populární, ovšem daleko méně než u předchozích generací. Mladší ročníky vidí jednak extrémní nedostupnost nemovitostí a také se nechtějí tolik vázat na jedno místo. Raději tedy ukládají peníze například do kapitálových trhů a užívají si svobody. Začíná se také objevovat trh s pronájmy nových bytů, které si mladší generace raději dopřejí než hypotéky na 30 let. V České republice je stále ale trh s nájemním bydlením méně rozvinutý oproti Německu či Francii.
- Bankovní produkty a dluhopisy - banky mají úbytek jejích investičních produktů, jelikož mileniálové a generace Z se raději orientují na internetu. Porovnávají si produkty a vidí výhodnost investování peněz mimo banky. Stejně tak konzervativní dluhopisy, které často sotva překonají inflaci, nedokáží mladé nadchnout.
Z těchto prognóz můžeme usoudit, že se bude investiční trh dynamicky měnit.
Reklama
foto: XTB, zdroj: XTB