fbpx

S marketérem Romanem Spáčilem o jeho nové značce, která vyrábí účinné ochranné pomůcky proti covidu, ale také doporučí, jak být v krizi fyzicky i psychicky odolnější

Zveřejněno: 28. 2. 2021

Roman Spáčil by svým stříbrem a nanotechnologiemi protkaným designovým nákrčníkům asi "superrouška" neřekl, ale protože je původem marketér, tak pochopí, že takový název čtenáře zaujme, aby si tento článek přečetl. A to by čtenář opravdu měl, protože Roman se nejen pokusil vytvořit tu nejlepší možnou ochrannou pomůcku na obličej před covidem, ale zároveň vytváří takzvaný program odolnosti. Sebelepší rouška a vakcína totiž ke zdraví nestačí. Jest třeba se otužovat, správně dýchat, cvičit... a hlavně "mít se rád". Protože se s Romanem známe léta a máme se také rádi, budeme si v tomto rozhovoru s dovolením tykat.

Ty sis v době pandemie otevřel značku Purtana, tomu já říkám odvaha. Co musí dnes značka nabídnout, aby uspěla?

Ale já si nemyslím, že jsme v nějaké extrémní situaci, jako je třeba válka, že by lidé neměli co jíst a podobně. V současné době vlastně všechno funguje, takže zásadní roli ani v mém rozhodování pandemie nehrála. Jinak princip je pořád stejný. Značka musí být stejně jako produkt něčím výjimečná. 

V čem je výjimečná ta tvoje? Roušek a ochranných pomůcek se teď přece vyrojily stovky...  

Já ale chci navíc pomáhat lidem posilovat jejich odolnost, chránit jejich zdraví, zlepšovat kvalitu života. A dělám to za pomoci nanotechnologií. První produkt značky Purtana je antibakteriální nákrčník s výměnnými nanofiltry, který chrání proti virům, bakteriím, alergenům a pevným částicím, takže třeba i proti smogu. Materiálově je to velmi pohodlný, příjemný produkt, nositelný, funkční a nyní v době koronaviru je podstatné, že chrání tebe i okolí.

V běžných rouškách se nedá dlouho vydržet, nedá se v tom sportovat, děti jsou podle učitelů ve školách unavené z celodenního nošení, špatně se jim dýchá.  Dýchá se ve vašem nákrčníku lépe?

Nákrčník je každopádně pohodlnější. Člověk ho má pořád na krku a k dispozici, stačí ho vytáhnout a nasadit na nos, což lze udělat i jednou rukou. Funguje dobře u dětí. Třeba moje děti  mají rády, že se o něj nemusí starat, nemusí ho furt někam ukládat a pak marně hledat v tašce vedle svačiny. Navíc materiály jsou vybírané tak, aby byly maximálně prodyšné při zachování vlastností, které potřebujeme. Materiál může být z přírodní merino vlny, vybíráme lehké materiály, aby se člověk nezpotil.

Když správně dýcháme, tak výrazně zvyšujeme svoji odolnost. Rčení "teď to musíš rozdejchat" má něco do sebe.

Naše syntetické materiály zase obsahují stříbro, které mají permanentní antibakteriální funkci, a to právě díky iontům stříbra. Membrána je české výroby a má nejlepší poměr záchytu a prodyšnosti. Z principu věci chceme něco zachytit, takže nejde stoprocentně, aby se v tom dýchalo jako bez záchytného prostředku. Tady je ale nejlepší poměr. Vzduchu zde prochází hodně, u respirátorů mnohdy musí člověk veškerý vzduch prodýchat přes filtr o velikosti dvou koleček. My máme filtr přes celou bradu a nos, takže se dýchá řádově lépe než přes respirátory.

Moje trenérka fitness ztratila na jaře hodně klientů. Muselo se sportovat v roušce, ale prostě to nedávalo smysl. S rouškou se třeba cardio běh poměrně špatně dělá...

Náš produkt lze používat na lehký až střední fyzický výkon. Pro vrcholový sport či běh, kdy je přísun vzduchu extrémní, připravujeme ještě lepší produkt. To je zatím ve vývoji.

Ty jsi říkal, že nejste výrobci roušek či nákrčníků, ale že tvoje vize je vést lidi k posilování odolnosti. Myslíš, že lidé nevědí, jak posilovat odolnost?

Myslím, že si pod tím každý představí něco jiného nebo přesně neví, čím teď začít. V okamžiku, kdy je člověk ve stresu, tak první, co se stane, je, že mu imunita letí dolu, odolnost klesá. S tím můžeme všichni pracovat. Důležité je, aby se člověk v exponovaných obdobích, jako je toto, vyvaroval stresu, nebo s ním uměl pracovat, aby imunita neklesala tak dramaticky.

Samozřejmě i v rámci dlouhodobé odolnosti, protože pak bude potřeba méně ochranných prostředků. Ne všichni se dopracují k tomu, že levitují a dokážou si říct "ano, teď budu imunní vůči všemu". Na této cestě osobního rozvoje a posilování odolnosti chceme lidi chránit fyzickými prostředky.

Na jaře si lidé taky hodně stěžovali, že vlivem médií, která neustále a často spekulativně informovala o koronaviru, měli ve finále větší strach a s tím spojené problémy nakonec větší než kvůli covidu. Mnozí říkali, že se jim ulevilo, když třeba přestali sledovat televizi.

Přesně tak, pokud tyhle informace budeme schopni přijímat v klidu a nebudeme panikařit, budeme odolnější nemocem. A pak, když se o nás nějaký vir bude pokoušet, tak to snáz ustojíme vyrovnaností. Většina spouštěčů nemocí i úrazů je stres, strach. Začíná to u dechu. Když správně dýcháme, tak výrazně zvyšujeme svoji odolnost. Rčení "teď to musíš rozdejchat" má něco do sebe. Když se to člověk naučí, může rozdýchat spoustu bolestí a chorob. Není to žádné šarlatánství, je to přirozenost, léčivo, jen jsme na ně trochu pozapomněli, respektive na to, jak nám dýchání může pomoci, jak s ním pracovat.

Co teď plánujete?

Kromě té sportovní řady se chystáme udělat i dětskou řadu, s motivy dětskými, veselými, hravými, známými. Připravujeme i varianty charitativní. Prvním produktem budou nákrčníky s motivy od Matěje Hoška, dnes už známého originálního návrháře, který trpí autismem, s mapami měst, MHD a evropských měst. Ty budou hotové během následujících týdnů. A něco děláme i s Nadačním fondem Zdeňky Žádníkové. Z těchto projektů půjdou peníze na podporu autistických dětí i do fondu Zdeňky, která třeba dělá výzdobu v dětských odděleních nemocnic.

Roman Spáčil

Roman Spáčil je zkušený marketér a stratég. Dvacet let působil v reklamě, komunikaci, kreativitě, produkci všeho druhu. Dvanáct let připravoval pro své klienty strategie celofiremní, marketingové, obchodní. Od roku 2013 se intenzivně věnoval retailu, dva roky pak pracoval na pozici Strategic marketing manager for retail ve společnosti CPI PG. V roce 2019 se seznámil s nanotechnologiemi a započala tak cesta k vlastní značce a produktu. V roce 2020 založil značku Purtana, která vyrábí prémiové ochranné nákrčníky s výměnnými nanofiltry a pomáhá lidem posilovat jejich odolnost.

No a teď se taky intenzivně chceme věnovat právě onomu programu posilování odolnosti. Chceme samostatně stojící program. Kdokoliv si řekne, že chce zvýšit svoji odolnost, tak když přijde k nám, dostane ověřené postupy, návody, techniky. Tým, který se o to stará, je expertní, nejsou to žádné fabulace, ale lékařsky podložené poznatky pracující s celostním principem.

Sám jsi říkal, že tahle krize není žádná válka. Všude ale slyšíme hodně negativních zpráv o průběhu a dopadu pandemické situace, o ekonomické recesi, ale i o úmrtí, docházející kapacitě lůžek… Pořád si myslíš, že tahle krize je i šance?

Je tady spousta příležitostí, co bychom mohli dělat, ale otázka je, jestli to vidíme a jsme schopni to využít. Co nám to jednoznačně ukázalo, je závislost na asijských producentech. Měli bychom tedy vyrábět co nejvíce tady. A honba za nejnižší cenou je absolutně destruktivní, nevím, zda to lidem dochází.

Třeba ty levné letenky, turistický průmysl je velkým  znečišťovatelem. Přitom teď během léta všichni mohli vidět, že obloha byla krásná a začalo nám pršet. Lidi by se měli zamyslet nad tím, zda musí mít nejlevnější tričko z Asie nebo zaplatí víc za evropský produkt v principu udržitelnosti. A říká nám to, že se máme starat o své mentální a fyzické zdraví. Právě tyhle situace ukazují, jak na tom svět je, zda se hroutí či panikaří v takových situacích.

Co ty osobně děláš pro svoji odolnost?

Když to jde, tak se pravidelně saunuju. Teď, když to nejde, jsem se začal otužovat. Chodím několikrát týdně, abych si zvykal na snižující se teplotu a zvládl to celou zimu.

Jakože si dáš ledovou sprchu?

Ne, jezdím k Vltavě. Přijedu a na pět i víc minut si vlezu do Vltavy. První věc, co posiluje mojí odolnost, je ten fakt, že vůbec ráno vstanu o hodinu dřív a vyjedu. A celý den jsem nabitý a cítím se fajn. No a každý den vědomě dýchám. Pak podle času pracuji na zklidňování, protahuji se a lehce cvičím. Ale je potřeba to dělat v klidu, když to nestihnu, nebičuju se. Je totiž opravdu důležité být k sobě laskavý.

Související…

Nákaza příběhem: Koronavirus mění komiksy i vizuální kulturu
Jan Handl

foto: Purtana a archiv Romana Spáčila, zdroj: Purtana

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...