fbpx

Preferujeme vlaky a spojení na Kladno, potvrzuje pro Flowee pražský radní pro dopravu. Stavba už začala rekonstrukcí viaduktu, dodává ministr dopravy

Zveřejněno: 9. 3. 2019

V současné době se cestující mohou z letiště Václava Havla v Praze dopravit buď autem, nebo autobusem. To ale přestává stačit, letů přibývá a cestující se do autobusů často nevejdou. Kolejové napojení bude s ohledem na předpokládaný nárůst letecké dopravy v Praze naprosto nezbytné. Jenže jaké koleje to budou? Pro vlak, nebo pro metro? A kdy se jich (těch kolejí a toho, co po nich pojede) dočkáme?

banner letiste

Mnoho evropských velkoměst je se svými letišti spojeno železnicí. Vlakem z centra se dá dojet třeba na letiště Shiphol v Amsterdamu, na Gatwick, Heathrow i Stansted u Londýna, na letiště Arlanda ve Stockholmu nebo na Gardermoen v Oslu. A nejde o žádnou novinku, vlakové spojení zde existuje již mnoho let. Železniční doprava je totiž obecně považována za nejpohodlnější a nejrychlejší.

Metro na letiště? #to chci!

Španělská města Madrid a Barcelona jsou zase s letišti propojená metrem, ta patří ale spíše k menšině. A takové kodaňské letiště Kastrup nebo athénské Eleftherios Venizelos se mohou chlubit obojím – mají metro i vlak. Koleje až na letiště naopak vůbec nevedou třeba v Záhřebu, Bratislavě či Rize. No a taky v Praze.

Vlak má naději

V české metropoli se doprava na letiště řeší nejméně tak dlouho jako městský okruh. A s podobným úspěchem. Už už to vypadalo, že se k letišti protáhne trasa metra A, ale ta se nakonec ze směru vychýlila do Motola a tam (zřejmě na dlouhá léta) skončila. A tak je nejsvižnějším spojením, pokud tedy zvolíte MHD, dojet na stanici metra A Veleslavín a tam přestoupit na nepříliš ekologickou linku autobusu 119.

autobus letiste 1084959308

Doprava na letiště a z letiště se zatím řeší ne moc "smart" a ne moc ekologicky. Změnu čekejme za deset let


Pokud se ale chcete na letišti stát svědky bitky taxikářů s řidiči Uberu, můžete si vybrat třeba právě ten Uber. Cizinci, kteří na letiště přistávají, mají situaci o něco složitější. Autobus pro ně není snadné najít a přesně také nevědí, jaká pravidla pro smluvní přepravu u nás vlastně platí (většinou jde o právo silnějšího řidiče).

Z hlediska poptávky cestujících a intervalu  je vhodnější vlak, ten navíc obslouží kromě letiště v Ruzyni i Kladno.

Metro je každopádně mimo (podle informací z února minulého roku by stálo 27 miliard a jeho vybudování by trvalo 11 let) a větší naději má v současné chvíli vlak. „Z hlediska poptávky cestujících a intervalu  je vhodnější vlak, ten navíc obslouží kromě letiště v Ruzyni i Kladno,“ potvrzuje "variantu vlak" pro Flowee náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr. „Rekonstruovaná trať se díky tomu stane atraktivnější a pomůže každodennímu náporu aut a autobusů z Kladenska.“

Podle stávajícího projektu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) má část železniční trasy do Kladna od Veleslavína přes Střešovice do Dejvic vést dvěma jednokolejnými tunely. Tunely mají především odvést hluk ze zástavby Prahy 6. „Trať má také být v oblasti většinou zahloubena, což omezí hluk a dá možnosti pro nové využití bývalé stopy povrchové železnice. Vlak má větší cestovní rychlost, kapacitu a komfort,“ doplnil Scheinherr s tím, že krátké intervaly metra a kapacita jeho souprav by podle něj totiž nebyla dostatečně využita.

Stavba už začala

Pro variantu "vlak" mluví ještě jeden důležitý argument. Stavbu železnice by totiž na rozdíl od metra nehradilo město, ale stát. A na trati už se svým způsobem vlastně pracuje. Výstavba začala rekonstrukcí Negrelliho viaduktu v centru města. „Proto, aby se na letiště vůbec jezdilo, tak Správa železniční dopravní cesty už připravuje vlakové spojení s letištěm,“ potvrdil pro Flowee ministr dopravy Dan Ťok. „Navíc první stavba na trati, rekonstrukce Negrelliho viaduktu, už probíhá. Celá trasa má být hotová do deseti let,“ doplnil šéf resortu dopravy.

Související…

Jak se řeší doprava ve Washingtonu? Pomáhají i data Uberu
Jan Müller

Železnice je součásti Pražské integrované dopravy už víc než 25 let. A vlak na letiště by jí dal další "městský" rozměr. „Podle konceptu takzvaného Smart City se bohatství města neměří podle toho, kolik lidí si může dovolit jezdit autem, ale podle toho, že i top manažeři používají MHD, protože je to komfortní a jednoduché. Toto je ideál, za kterým se chceme vydat i v Praze,“ řekl pro server Info.cz v souvislosti se stavbou železnice na Letiště Václava Havla náměstek ředitele stavební správy západ SŽDC Bohuslav Stečínský. Komu je tedy líto, že se na letiště pražským metrem asi nikdy nesveze, nemusí si zoufat. Ještě (nejméně?) deset let bude jezdit metrem na Veleslavín a pak busem.  

foto: Shutterstock, zdroj: SŽDC: Praha-Kladno

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...