fbpx

Výzkum Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR potvrzuje, že se Pražané od klasických taxislužeb odvracejí. S těmi alternativními téměř neměli nikdy žádný problém

Zveřejněno: 18. 6. 2019

Letos je to pět let, co se na pražském dopravním trhu objevili konkurenti klasických taxislužeb. Zatímco taxikáři si stěžují, veřejnost jásá. Klasičtí přepravci totiž v Praze nemají příliš valnou pověst. A to ani v očích Pražanů, ani pražských turistů. Díky postupující digitalizaci se stávají alternativní taxislužby čím dál dostupnější. Jak si stojí alternativní taxislužby, především Uber a Bolt – bývalé Taxify, v očích pražské veřejnosti? Na to odpověděl výzkum Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, který pro něj vypracovala výzkumná agentura IPSOS.

Cílem výzkumu, který probíhal letos v dubnu metodou online dotazníku mezi 620 občany Prahy ve věku 18 až 65 let, bylo zmapovat, jakou reputaci mají alternativní taxislužby v Praze. A na rozdíl od klasických taxislužeb reputaci mají. Tři ze čtyř Pražanů se shodují na tom, že alternativní služby mají na přepravní trh pozitivní vliv. Někteří dokonce volají po dalších možnostech osobní přepravy, které na trhu ještě nejsou. Nejhlasitěji (72 %) tento požadavek zaznívá od lidí ve věku od 18 do 29 let.

Ne omezení, ano digitalizaci

Drtivá většina Pražanů (97 %) alternativní taxislužby využívající mobilní aplikace zná, nebo o nich minimálně slyšela a polovina z nich některou v posledních třech letech využila. Negativních zkušeností s nimi má naprosté minimum lidí (2 %).

Čtvrtina Pražanů by v případě, že by přišli o práci, uvažovala o práci pro alternativní taxislužbu.

Problémy s klasickou taxislužbou zaznamenalo za poslední tři roky 17 % lidí. Týkaly se nejčastěji vysoké ceny (65 %), která neodpovídala vzdálenosti, a zbytečných objížděk. Co se týká taxikářských protestů, většina Pražanů stojí na straně přepravních alternativ. Pouze 17 % dotazovaných protesty taxikářů schvaluje. Velká většina Pražanů zároveň nesouhlasí s jakoukoli normou, která by přepravní alternativy zakazovala, zároveň se domnívají, že by sama vláda měla víc pracovat na tom, aby pomohla digitalizaci v Česku.  

Čím, když ne MHD?

Na otázku, co by lidé dělali, pokud by v Praze nastal výpadek MHD, 41 % dotazovaných odpovědělo, že by volili Uber, 11 % Bolt, téměř o polovinu méně Pražanů (27 %) by si pak zavolalo klasické taxi. Stejně jako u zavádění možnosti bezhotovostních plateb za jízdenky v MHD lidé i u alternativních taxislužeb oceňují kromě nižší ceny v porovnání s taxíky taky možnost nemít u sebe hotovost a zaplatit přímo v aplikaci kartou. Překvapivým zjištěním bylo, že čtvrtina Pražanů by v případě, že by přišli o práci, uvažovala o práci pro alternativní taxislužbu.

Pražané vítají širší nabídku přepravy, nebojí se využívat moderní technologie a je pro ně důležitá dostupnost služeb.

Lidé jednoduše začali vnímat alternativní taxislužby jako nedílnou součást pražského cestování. Díky konkurenčnímu tlaku totiž pomáhají zlepšovat situaci v celém odvětví i reputaci samotných taxikářů. Zároveň jejich celosvětový vzestup spustil i v Česku legislativní diskuzi o tom, jak dostat dosavadní regulaci do souladu s principy digitálně orientované ekonomiky.

„Jasně se ukazuje, že na liberalizaci trhu vydělá především zákazník, ať už jde o obyvatele Prahy nebo její návštěvníky. Pražané vítají širší nabídku přepravy, nebojí se využívat moderní technologie a je pro ně důležitá dostupnost služeb. Výrazné zlepšení situace s taxislužbou je důležité také pro zlepšení obrazu Prahy u turistů, kteří jsou jedním z motorů české ekonomiky,“ řekl k výzkumu prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Související…

Kdo je nejlevnější a kdo vás neošidí? Kým se nechat v Praze svézt
Klára Ponczová

foto: Profimedia, zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...