Praha 2 je nejhustěji osídlené území v Česku. I proto je zde otázka parkování a dopravy nesmírně složitá. Vedení městské části má však smělé plány na vybudování nových parkovacích míst. Například v areálu bývalého nádraží Královské Vinohrady, nebo na Karlově náměstí. „Bojujeme o každé parkovací místo,“ říká Jan Korseska, místostarosta Prahy 2 za ODS.
Ve vaší městské části se už v podstatě nedá zaparkovat, člověk tu krouží a pak rezignovaně zaparkuje, kde se dá, s tím, že ho "snad nechytnou". Vnímáte to také tak?
Je třeba se na tu věc podívat trochu zeširoka. Městská část Praha 2 je rozlohou nejmenší městskou částí Prahy, ale má největší počet obyvatel na kilometr čtvereční. Jde o vůbec nejhustěji obydlené území v celé republice. Z toho vyplývá množství aut, množství jízdních kol a všeho možného. My tady bojujeme o každé jedno parkovací místo, které by bylo potřeba pro rezidenty nebo pro lidi, kteří zde parkují i příležitostně.
Jeden z největších problémů je prý v Americké ulici, kde auta parkují tak, že zneprůchodňují chodníky.
Americká ulice je z pohledu průjezdnosti vozidel integrovaného záchranného systému nebo popelářů velice složitá. Příčné stání je tady jediná možnost, jak zvýšit počet parkovacích míst. Velké problémy samozřejmě vznikají s průchodností chodníků zejména s kočárky. My bohužel nemůžeme všude nakreslit čáry nebo postavit patníky, protože okamžitě narazíme na odbor památkové péče, který nám to nepovolí.
Musíme tedy spoléhat na to, že lidé se budou vzájemně respektovat, budou ohleduplní, budou k sobě slušní a budou dodržovat zákony. Jenže to se neděje. Ten člověk tam zkrátka zaparkuje a vůbec nemyslí na to, že by před jeho autem měla být schopna projít maminka s kočárkem nebo že by tam měl nechat místo pro hendikepované na vozíku. Problém je to samozřejmě i pro nevidomé a další.
Takže vaše městská část nijak netoleruje nesprávné parkování například z toho důvodu, že na Americké sídlí mnoho firem?
To je absolutní nesmysl. V tomto ohledu je u nás nulová tolerance. Naopak, my leckdy Americkou i takzvaně vyparkujeme, aby se tam mohly konat akce typu Zažít město jinak, aby se tam mohli sousedé potkat a podobně. Máme tady spíš problémy s majiteli restaurací, kteří po nás chtějí další a další parkovací místa a jiné úlitby. My tu jsme ale od toho, abychom hájili občany a ne firmy. I když jako pravicová strana podporu podnikání samozřejmě ctíme, musí to být vždycky v rámci pravidel.
V křížení Americké a Záhřebské má údajně vzniknout pěší zóna. Je to pravda?
Tam je to taková divná křižovatka, která má dnes tvar kruhového objezdu. A my jsme si říkali, že Praha 2 nemá v této lokalitě žádné klidové náměstí. Proto jsme uvažovali, že bychom zrušili ten kruhový objezd a průjezdné by zůstaly vždy ulice Americká a Záhřebská jen po jedné straně. A uprostřed by vznikla jakási pěší zóna. Zkrátka zóna klidu a pohody, kde by mohly vzniknout nějaké předzahrádky.
Jak zaparkovat na Praze 2? Chystá se parkovací dům v areálu bývalého nádraží a radnice uvažuje i o podzemních garážích na Karláku
Jenže narážíme na to, že tam je teď uprostřed kašna a její autor na jejím tvaru a podobě velmi trvá. To je velmi limitující. Zadali jsme sice studii proveditelnosti, jenže to vše končí na nechuti autora kašny, ale také na památkářích, protože Praha 2 je v této části památkovou zónou. Já se ale nevzdávám a přeji si, aby tady takový záměr byl zrealizován.
Je v nějaké fázi nápadu či realizace nějaká jiná taková klidová zóna na Praze 2?
Jak jsem říkal, u nás je v tomto ohledu ten rozvoj hodně limitovaný památkovou zónou. Nicméně na nábřeží v ulici Na Hrobci by měla vzniknout jakási pěší zóna. Měla by se tam upravit vozovka. Je to víceméně věc Technické správy komunikací, ale my jsme to jako městská část podpořili. Takže tam by mohla být zóna poskytující prostor pro předzahrádky a setkávání lidí ze sousedství.
Řešíte nějak nedostatek parkovacích míst? Uvažujete třeba o vybudování parkovacího domu nebo krytých garáží v podzemí?
Ano, vznikla už studie na parkovací dům v Bělehradské ulici u bývalého nádraží Královské Vinohrady. Momentálně se pracuje na projektové dokumentaci pro územní rozhodnutí, ale opět bojujeme se spoustou dotčených orgánů ze státní správy. Pozemek je navíc z většiny magistrátu, ale máme přislíbeno, že nám jej město svěří. Část pozemku patří Českým drahám, které to budou převádět na Správu železniční a dopravní cesty, takže vidíte sama, že je to složité.
Jan Korseska (58)
Vystudoval management na The Open University – Business Studies. Je jednatelem stavební společnosti ČKV Praha. Od roku 1998 se angažuje ve veřejném životě v Praze 2. Nejprve jako člen různých komisí, v roce 2000 se stal zastupitelem městské části. Do zastupitelstva se po osmileté pauze vrátil v roce 2014. Od té doby vykonává funkci místostarosty pro oblast dopravy a financí. Členem ODS je od roku 2009. Je ženatý a má tři děti.
Ale pracujeme na tom. Pokud se to podaří, tak ten kout tam obrovsky prokoukne. Když jsme ten záměr oznámili, chodili za mnou lidé, co tam vymýšlíme, ale když jsem jim ukázal studii, tak byli velmi spokojení a projekt se jim líbil. Ruku v ruce s tím také půjde vyparkování například ulice Pod Zvonařkou a přesun právě do toho parkovacího domu. Jsme si vědomi, že rezidenty budeme muset nějak zvýhodnit.
Kdy myslíte, že by ten projekt mohl být hotový?
Upřímně bych byl šťastný jak blecha, kdyby se to do konce tohoto volebního období alespoň začalo stavět. Uvidíme, už to trvá dost dlouho.
A o jiném místě jste neuvažovali?
Další možnost je na Karlově náměstí před Jezuitskou kolejí. Dnes je tam velké parkoviště. Pro toto místo existuje studie, která říká, že by se tam dalo zahloubit parkoviště až pro 330 osobních aut. Jenže s tím, jak se změnilo vedení magistrátu, tak tam narážíme na určitou nevoli. Jinak tím jsou, pro tuto chvíli, možnosti Prahy 2 v tomto ohledu v zásadě vyčerpány. Ještě jeden prostor zůstává, a to prostor pod Kateřinskou zahradou, kde musíme ale jednat s nemocnicí.
Když zmiňujete magistrát, jak se díváte na jeho návrhy zpoplatnit vjezd automobilů do centra po vzoru některých evropských metropolí?
Podle mého názoru je to jedno z řešení. Je to ale krok B, kterému musí předcházet krok A. A to je dokončení obou okruhů, tedy pražského i městského. Pokud nechceme, aby auta vjížděla do centra, musíme jim umožnit Prahu objíždět.
Jak s Prahou 2 vůbec magistrát v oblasti dopravy komunikuje?
V minulých volebních obdobích se mi ta komunikace zdála lepší. Na druhé straně ale musím říct, že v posledních dnech vidím takové světýlko na konci tunelu. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr je člověk, se kterým se dá mluvit. Shodli jsme se s ním na tom, že chceme posouvat věci dopředu a nikoli je brzdit. Já tomu věřím, jsem v tom optimista. U ostatních lidí z vedení Prahy je to trochu problematičtější. Mám pocit, jako by městské části k ničemu nepotřebovali. Podle mě je to naopak: Prahu dělají městské části.
Reklama
foto: Archiv MČ Praha 2 a Zdeňka Musilová, zdroj: Jan Korseska. MČ Praha 2