Zdražování kupónů na MHD tak jak ho město plánuje, není podle bývalého starosty Prahy 3 Alexandra Bellu (ODS) správnou cestou. Právě ODS byla v době, kdy byl Bellu i zastupitelem hlavního města, proti zlevňování kupónů na dnešních 3 650 korun. Teď se cena musí v době, řekněme ne k tomu zcela vhodné, opět navyšovat. „Já obecně nesouhlasím s dotovaným jízdným, které má sloužit k přivedení cestujících do MHD. Pražané a jejich rodiny si na to zvyknou a následně po pár letech přijde opět zásadní změna a biti na tom budou zase jen a jen obyvatelé Prahy,“ říká k tomu nynější zastupitel Prahy 3. „Obdobný postup jsme zažili u ,podpory‘ elektromobilů a hybridů, kdy se něco slíbilo, za poměrně krátký čas bylo všechno jinak a doplatili na to majitelé vozů. Praze chybí dlouhodobý koncepční plán, a to nejen v rozvoji MHD, ale celkově.“
Pražský dopravní podnik peníze potřebuje, o tom tedy není sporu. Radní pro dopravu Adam Scheinherr chce, aby cena stoupala o 365 korun ročně. Je to podle vás přijatelný kompromis?
Částka působí spíš jako marketingový tah vymyšlený od stolu. Může se tak stát, že v příštích letech radní přistoupí k většímu zdražování, protože jim tato líbivá částka nebude stačit. Souhlasím s tím, že máme jednu z nejlepších sítí MHD na světě a na druhou stranu taky jednu z nejlevnějších. Na rozvoj a udržitelnost infrastruktury jsou peníze potřeba. Na druhou stranu musím opět zopakovat, že bych od vedení města čekal, že bude mít dlouhodobý koncepční plán i s potenciálním navýšením cen jízdného, a ten plán představí Pražanům, aby se na něj mohli připravit.
V případě, že magistrát zdraží roční kupón, pro spoustu lidí přestane být výhodné si ho kupovat a začnou víc využívat vlastní vůz.
Vezměte si například čtyřčlennou rodinu se dvěma dětmi. Podle plánu dnešního vedení Prahy by se rodinné náklady za 4 roky zvedly o nějaké 4 tisíce korun. To už je slušná suma. A za 4 tisíce pokryje rodina například školní obědy jednoho potomka za rok, a to ještě nepočítám s výkyvem příjmu během pandemie a další faktory.
Existuje podle vás riziko, že po zdražení jízdenek MHD lidé přesednou zase do aut? Nepřinese tento krok zhuštění provozu v Praze a okolí?
Obávám se, že přesně k tomuto by mohlo dojít. V případě, že magistrát zdraží roční kupón, pro spoustu lidí přestane být výhodné si ho kupovat a začnou víc využívat vlastní vůz. Vzhledem k tomu, že silniční infrastruktura v Praze má k dokonalosti opravdu daleko, je možné, že by to vedlo k tvorbě delších kolon a celkovému zhoršení situace v Praze.
Když už jsme u osobních automobilů, vy vystupujete jako velký kritik nerozvážného rozsévání cyklostezek po Praze. Jak se tváříte na nynější návrh 1,5 metru odstupu osobního automobilu od cyklisty?
Já preferuji zdravý rozum, před neustálým zaváděním nových předpisů. Jsou ohleduplní řidiči a cyklisté a naopak jsou tací, kteří nerespektují pravidla. Tím, že se řidičům přikáže, že musí dodržovat odstup, se nic nezmění. Naopak v místech, kde jsou úzké silnice a řidič by chtěl cyklistu předjet při platnosti toho nařízení, může dojít k ohrožení řidiče v případě nebezpečí v protisměru. Nastává také otázka, jak by se takové nařízení kontrolovalo a ten odstup v praxi měřil.
Co byste navrhoval, aby se situace mezi řidiči a cyklisty narovnala?
Přijde mi, že situace mezi cyklisty a řidiči není zdaleka tak dramatická, jak se nám snaží podsouvat někteří komentátoři, spolky či politici. Většina lidí se na silnici chová normálně a slušně. Ti, co pravidla nedodržují, musí potrestat policie. Pak je samozřejmě možné řešit otázky bezpečnosti provozu.
Alexander Bellu
Expert ODS pro digitální společnost a e-government. Od června do listopadu 2018 byl starostou Prahy 3 a v letech 2014 až 2018 místostarostou tamtéž. V minulém volebním období byl zastupitelem hlavního města Prahy. Je zakladatelem projektu Mapa dopravního teroru. V Praze vystudoval Česko-italské jazykové gymnázium. Vystudoval Husitskou teologickou fakultu Univerzity Karlovy. Pracoval jako tlumočník pro Italsko-českou obchodní a průmyslovou komoru. Hovoří česky, italsky, španělsky, anglicky a na základní úrovni německy. Na univerzitě studoval i hebrejštinu, aramejštinu, latinu a starořečtinu.
Pokud platí, že cyklista je rovnocenným účastníkem provozu, tak jako jím je řidič vozidla, který se musí připoutat, mít dostatečně nafouknuté pneumatiky, svítit celý den, složit zkoušky způsobilosti a další, tak obdobná pravidla musí platit i pro cyklisty. Zkrátka, aby se lidé mohli zapojit do silničního provozu, musí znát dopravní značení a pravidla silničního provozu. Jinak se dostáváme do situací, které mohou být riskantní, někdy i fatální.
Ještě zpátky k MHD: Praha zvažuje novou vizuální podobu tramvají. To není zrovna levná záležitost. Co si o tomto kroku myslíte vy?
V době ekonomické krize je potřeba řešit zásadní problémy Prahy, jako je doprava, kvalita silnic a chodníků nebo zlepšení parkovacích podmínek. Investici do brandingu nepovažuji za něco, co by nepočkalo rok nebo klidně celé volební období. Je to až jedna z posledních položek, které reálně Prahu trápí a ovlivňují spokojený život lidí v Praze. Když už k tomu ale přistoupíme, tak postupné řešení, kdy se začnou nově brandovat jen nové tramvaje, je jedinou rozumnou variantou.
Reklama
foto: Profimedia, zdroj: Alexander Bellu, ODS Praha 3