Praha ve čtvrtek 9. prosince slavnostně otevřela první novou zastávku MHD. Do konce roku 2023 jich bude ve městě přes 690, autorem designu je studio Olgoj Chorchoj. Instalací nových zastávek pověřil magistrát městskou společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP).
V první polovině příštího roku by mělo být vyměněno až 300 zastávek, celkově by jich pak mělo být do dvou let až 690. Číslo se ale může ještě zvyšovat vzhledem k výstavbě nových tramvajových tratí a k požadavkům městských částí. „Obnova zastávkové sítě v Praze bude pozvolná, potrvá necelé dva roky. Postupně se vymění kus za kus. Nebude tedy nutné rozkopat celou Prahu a řešit, že by najednou v celé Praze na cestující na zastávkách pršelo nebo na nich nemohli čekat či nastupovat,“ uvedl radní Jan Chabr.
„Ukončili jsme problematickou smlouvu s předchozím koncesionářem, která pocházela z divokých devadesátých let, kdy byla Praha řízena za pomoci podivných praktik. Odmítli jsme návrh na prodloužení této smlouvy o sedm let bez soutěže. Praha si zaslouží mít vlastní přístřešky na zastávkách a další prvky městského nábytku od laviček až po stojany na kola. Cílem je, aby město nebylo v budoucnu vydíratelné ze strany dodavatelů. Dojde i k omezení vizuálního smogu na dalších zařízeních v našich ulicích,“ řekl primátor Zdeněk Hřib.
Reklama na LCD
Až 300 z nových zastávek by pak mělo být vybaveno LCD panely, na kterých bude reklama a zpravodajství z města. Výběrové řízení na provozovatele reklamy by pak měl pořádat pražský dopravní podnik: „Je logické, že údržbu a správu bude dělat dopravní podnik, ostatně má s tím zkušenosti, protože provozuje reklamní plochy ve stanicích metra a ve vozovém parku,“ řekl Tomáš Jílek z THMP.
„Na LCD panelech by se měla objevit i sdělení magistrátu o kulturních a sportovních akcích. Toto moderní médium by mělo být také využíváno ke krizovému řízení a šíření informací o náhlých situacích nebo bezpečnostních rizicích,“ dodává Jílek s tím, že spolu s přístřeškem bude THMP dodávat také zábradlí a velkokapacitní odpadkový koš. „Údržba a správa jsou spojeny se zájmem inzerentů. Přístřešky by měly dobře vypadat a být čisté.“
Společnost THMP se bude také o přístřešky starat od doby jejich výměny až do předání dopravnímu podniku. „Počítáme s tím, že to budou tři až čtyři měsíce, během kterých bude potřeba mimo jiné vyřídit také všechny úřední náležitosti, pak to takhle v mašlích předáme i s náhradními díly dopravnímu podniku,“ řekl Tomáš Jílek. „Stávající koncesionář nabídl na přechodné období zvýšený nájem a možnost města se podílet na výnosech z reklamy, která bude postupně mizet. Z toho výnosu je koncesionář povinen udržovat stávající přístřešky. My jsme po dobu těchto 24 měsíců nastavili udržitelný byznys model, takže volně stojící zařízení budou mizet rovnoměrně, aby v systému zůstávaly prostředky na jejich údržbu,“ říká Tomáš Jílek
Po skončení dojde k 65procentní redukci volně stojící reklamy bez náhrady, z ulic Prahy tak zmizí většina volně stojících LCD panelů. LED obrazovky budou mít také proměnnou intenzitu podsvícení tak, aby se mohla reklama ve večerních a nočních hodinách utlumit. „Nejedná se přitom jen o výměnu. Přístřešky vzniknou i na rekonstruovaných a nově stavěných tramvajových tratích. Městské části budou navíc moct žádat o umístění přístřešků tam, kde dříve nebyly,“ upřesnil místopředseda představenstva THMP Tomáš Novotný a dodal, že omezení při výměně jedné zastávky by nemělo trvat déle než dva týdny.
Reklama
foto: Zdeněk Strnad, zdroj: Magistrát hl. m. Prahy