V minulosti si na lavičkách lidé četli noviny, kouřili dýmku, krmili holuby, povídali si nebo na někoho čekali. V současnosti na nich s elektronickou cigaretou v ruce sjíždíme náš nikde nekončící feed, se sluchátky na uších pijeme dýňový flatwhite a... taky čekáme. Lavičky ve městech už však plní i další funkce. A to především ty marketingové.
Některé lavičky tak třeba praktickým příkladem upozorňují na společenské problémy, další je rovnou řeší a jiné nemají za cíl nic jiného než nás jen zaujmout a někdy i trochu pobavit.
Lavička jako ložnice
Před pár lety kanadská marketingová agentura Spring Advertising zahájila ve Vancouveru spolupráci s dobročinnou organizací RainCity Housing. Ta se v rámci řady společensky prospěšných aktivit zabývá i zajišťováním dostupného bydlení lidem bez domova a dalším ohroženým skupinám. Ve Spring Advertising vytvořili kampaň, ve které předělali některé lavičky v parku na přístřešky pro bezdomovce. Nečekaně tak přivítali lidi bez střechy nad hlavou na místech, ze kterých je ostatní obvykle vyhánějí.
Měli jsme pocit, že když zrovna nevyužíváme naše dovednosti k tomu, abychom lidem něco prodali, mohli bychom je využít k tomu, abychom jim byli něčím prospěšní.
Kampaň spočívala v instalaci lavičkových přístřešků, které se rozkládaly podobným způsobem jako jídelní stolky v letadlech. Během dne pak lavičku označoval nápis „Najdi si přístřešek“. A v noci, když si daný bezdomovec přístřešek rozložil, se objevila adresa nejbližší organizace, která bezdomovci poskytne střechu (tu opravdovou) nad hlavu.
Cílem kampaně bylo přitáhnout pozornost k nedostatku ubytovacích kapacit pro lidi bez domova, kteří zde žijí. Ve Vancouveru je totiž tenhle problém silnější než jinde v Kanadě, a to především z toho důvodu, že ve městě přes zimu extrémně nemrzne jako v jiných částech země. Všichni bezdomovci se tak na zimu stahují právě sem. „Reklamní průmysl toho komunitám moc nevrací. A to je to, co chceme, byť malými gesty, změnit,“ říká spoluzakladatel a kreativní ředitel Spring Advertising Rob Schlyecher. „Na druhou stranu nejsme Matka Tereza. Jen jsme měli pocit, že když zrovna nevyužíváme naše dovednosti k tomu, abychom lidem něco prodali, mohli bychom je využít k tomu, abychom jim byli něčím prospěšní.“
Lavičkami k sobě blíž
Méně altruistický, ale o dost technologicky vyspělejší přístup k lavičce jako marketingovému objektu si v italském Miláně zvolila agentura Publicis. Pro společnost Nescafé vytvořila kampaň s názvem Hello bench, kterou zveřejnila v dubnu roku 2017. Cílem bylo upozornit na to, že seznámit se v dnešní době s někým cizím může být náročné, i když nových lidí na ulici denně míjíme stovky. Pro milánský Salone del Mobile kreativci agentury vytvořili pojízdnou lavičku, u které se v okamžiku, kdy si na ni sedli dva cizí lidé, aktivovaly senzory, lavička se zkrátila a posunula je k sobě blíž. A hned se bylo o čem bavit.
S podobným, i když méně technicky náročným řešením přišla u nás už v roce 2007 pražská agentura Mark BBDO. Pro značku likérů Becherovka v Praze nainstalovala lavičky, které byly uprostřed prohnuté a „doslova sbližovaly“. Prý stejně jako Becherovka.
Lavičkami od sebe dál
Opačnou strategii si zvolila agentura Blink Digital v kampani pro indickou banku ICICI bank. Agentura navrhla „chytrou lavičku“, která se prodloužila pokaždé, když zaznamenala, že se ve své původní velikosti celá zaplnila lidmi.
Život v přelidněné zemi totiž znamená skoro žádný osobní prostor, takže se na vás pořád někdo někde mačká. Agentura chtěla lidem zprostředkovat pozitivní zkušenost s tím, jaké by to bylo, kdyby měli kolem sebe o něco víc místa. Prodlužovací lavičky byly rozmístěny na několika místech všude po městě a poblíž poboček ICICI banky. Finanční produkt, který kampaň prezentovala, byla zvýšená pravděpodobnost získání úvěru na bydlení a s tím spojeného většího prostoru v domácnosti.
Jen tolik, kolik potřebuješ
U další lavičky nemůže být o nějakém větším užitku ani řeč. Jenže to ani nebylo jejím cílem. Agentura Sukle Advertising & Design vytvořila v rámci komplexnější kampaně pro Denver Water, která byla zaměřená na redukci plýtvání vodou, lavičku tak akorát pro jednoho. S nadhledem tak komunikovala nosnou myšlenku celé kampaně: „Použij jen tolik, kolik potřebuješ.“
A nějaké užitečné lavičky v Praze? Kromě těch s možností připojení k USB nabíječkám a Wi-Fi, které ovšem příliš nezaujaly ani nefungovaly, tu aktuálně žádné kreativní posezení nenajdeme. Když tedy vynecháme fakt, že se dá o opěradla některých laviček, které jsou polepeny hustou vrstvou černých výlepů, docela pohodlně opřít. Pak si ale nemůžete být jistí, co si odnesete na zádech.
Reklama
zdroj: Bustle