Dana Nerudová je tvůrkyní a podnikatelkou, zakladatelkou projektu Piknikon, který se zabývá kreativní gastronomií. Už při studiu na Karlově univerzitě jí do cesty vstoupilo několik lidí a projektů, které ke špičkové gastronomii její život nasměrovaly. V roli kreativce byla vždy otevřená novým nápadům a bylo jen otázkou času, kdy některý z nich uzraje. Jako renesanční osobu ji životem provází zvídavost, vášně a chuť svět obohacovat o nové zážitky.
Jak ses dostala ke gastronomii?
Ke gastronomii jsem se dostala možná nečekaně, ale vlastně absolutně přirozeně. Že to se mnou je, co se týká jídla, vážnější, se projevilo už v dětství - v momentě, kdy jsem si sama začala dělat školní svačiny. Každý večer jsem v kuchyni strávila klidně hodinu času a své důmyslně obkládané rohlíky dováděla k dokonalosti (smích). Postupně pak sílil osobní zájem poznat to nejlepší a ty nejlepší z oboru a něco se od nich naučit. Byly to pak jednotlivé projekty a spolupráce, které často s gastronomií souvisely. Studovala jsem sice média, ale už při studiu jsem měla možnost pracovat v michelinské restauraci, dát podobu gastronomickému magazínu nebo pomáhat s bankety na Hradě. Moje kariéra začala u reklamní kreativy, vždy jsem ale tvořila i v dalších disciplínách.
Kreativita je o vytváření nových spojení. A pro vytváření spojení potřebujete mít co spojovat.
V reklamě mi postupně začal chybět nějaký přesah, co se týká smyslu a také možnosti věci ovlivnit od začátku do konce. Člověk generoval nápady, ale pak už neměl kontrolu nad tím, co s nimi bude. Gastronomie je obor mému srdci nejbližší, funguje mi zde fantazie, ale hlavně jsem našla vlastní cestu, kterou mě baví rozvíjet.
Jaká je to cesta a čemu připisuješ její úspěšnost?
Vytvořila jsem projekt s názvem Piknikon. Původně šlo o experimentální koncept kreativních fine-dining pikniků na unikátních místech. Menu je servírováno v piknikových koších a každý takový večer zahrnuje nějaké interaktivní a umělecké prvky. Servírovali jsme už večeři vedle Karlova mostu, v Botanické zahradě, chody se česaly ze stromů nebo plavily po řece.
Gurmáni, kteří tyto akce navštěvovali, postupně projevili zájem o takové oživení svých firemních eventů. O kreativní gastronomii je zájem. Děláme tak neokoukaný catering na různé typy večírků a slavností. Zkrátka, když to nemá být obyčejné, mohou se firmy obrátit na nás. A úspěch připisuji právě té nápaditosti, kde však formě obsah neustupuje. Hosté se musí dobře najíst, všechno ostatní je žádaná nástavba. Také mám štěstí, že projekt je atraktivní i pro ty nejlepší lidi v oboru. Vybírám si kuchaře, kteří jsou kreativní a mají chuť vystoupit mimo své klasické pracovní prostředí. Těším se, až menu jednou připraví michelinský kuchař.
Takže to není jenom gastronomie?
Od malička jsem byla vedena ke zvídavosti a nějaké všeobecnosti, ať už šlo o vzdělání nebo záliby. Vlastně jsem měla od malička hrůzu z nějakého stereotypu nebo jednostrannosti. Momenty, kdy bylo potřeba si vybírat, mě dost frustrovaly. Snažila jsem se pěstovat více oborů na obstojné úrovni spíše než si vybrat jen jeden.
Ženy mají v této době velikou společenskou výhodu. Ženský byznys dostává ohromnou podporu. Byla by škoda jí nevyužít.
Nakonec to dobře dopadlo. V podnikání se mi teď náramně hodí, že mám vhled do více oborů. Taková je i má práce v roli kreativce. Ráda se otiskávám do různých disciplín.
Jaké máš plány na tento rok?
S projektem Piknikon už máme za sebou několik velmi úspěšných akcí pro 20, ale i pro 500 osob, uvnitř i pod širým nebem. Například v rámci pražského Designbloku jsme připravili gastronomii v duchu lesa, jindy zahradní slavnost pro náročného klienta s tematikou štěstí. Vždycky se snažíme přijít s úplně novým řešením a nápady na míru konkrétní akci, prvkem překvapení a zábavy. Klienti se o nás zatím doslýchají jen jakousi šuškandou, a tak nás obvykle kontaktují ty firmy a brandy, které pro svůj event hledají něco nového a neokoukaného. To mě baví moc a těším se, kdo nás osloví letos. Radost mám zároveň z toho, že pro některé klienty to letos bude už několikátá akce v řadě. Jsem vděčná těm, kteří nám dali důvěru na úplném začátku.
Vedle toho právě pracuji na dvou projektech, kterými se ponořím ještě hlouběji do hospitality a experience businessu. V prvním případě jsem našla něco, co lidem v Praze chybí, a já mám chuť jim to dát. Druhý projekt je takový dlouhodobější a zdá se, že odstartuje rovnou v zahraničí. Jedná se o propojení výjimečného designu, gastronomie a wellbeingu. Zajímavé je, že je to věc, kterou mám v hlavě už několik let. Někdy to prostě uzraje.
Kde bereš inspiraci?
Kreativita je o vytváření nových spojení. A pro vytváření spojení potřebujete mít co spojovat. Inspirace pro mě znamená hlavně to, že jdu životem s otevřenýma očima a sbírám vjemy. Ty ukládám do pomyslné knihovny s tím, že každá z těch věcí, co v životě prožiju, spatřím nebo slyším, nějakým způsobem může být komponentem pro něco nového. Když na něčem pracuji intenzivně, jeden z mých mentálních nástrojů je i spánek. Při usínání nebo probouzení často přicházím se zajímavými řešeními a nápady. Před důležitou akcí si v tomto zvláštním meditativním stavu projdu například celý event nebo na věc nahlédnu zpovzdálí. Přijdu tak na všechna problematická místa nebo řešení, která v jinak v aktivním, zaneprázdněném stavu nevidím.
Co tě na tvé práci baví?
Už zmiňovaná rozmanitost. Střídání kreativní a manažerské práce. Každý den si vážím svobody, kterou při své práci mám. Kdy, na čem, kde a s kým můžu pracovat.
Také si užívám adrenalin, který pociťuji při každém pořádaném eventu, nebo když se pokouším realizovat něco nestandardního. A taky mě jistým způsobem baví myšlenka neomezenosti toho, co můžu ve své práci dokázat.
Co bys doporučila ostatním, ale speciálně ženám, které chtějí začít s vlastním podnikáním?
V této oblasti by se určitě lépe radilo individuálně, ale já osobně jsem přesvědčená, že v byznyse je důležitých těchto pár aspektů: Byznys dělají lidé, správní lidé, ať už pro spolupráci nebo jen konzultaci nebo podporu. K tomu určitě patří odvaha takové lidi oslovit. Za velmi důležité také považuji schopnosti výborného vystupování i vizáže. Není povrchní dávat si záležet na prvním dojmu. Na první místo však dávám práci na tom udržet si dobré jméno. Možná je to klišé, ale je to opravdu to nejcennější, co máte. Potom je důležité chápat, co chci světu přinášet, umět si to definovat a určit si rozumnou cestu k realizaci. V tom mohou být nápomocné různé programy jako inkubátory nebo akademie. Já jsem zrovna v minulém roce jednu úspěšně absolvovala. Šlo o Academy for Women Entrepreneurs, ve které se můj projekt Piknikon umístil na druhém místě mezi všemi zúčastněnými projekty. Byl to skvělý způsob, jak si v kvalitním kolektivu dalších začínajících podnikatelek a hlavně zkušených mentorek svůj projekt během krátké doby nachystat k realizaci, nebo ho už posunout na novou úroveň. Ženy mají v této době velikou společenskou výhodu. Ženský byznys dostává ohromnou podporu. Byla by škoda jí nevyužít.
Přihlášku do 3. ročníku Academy for Women Entrepreneurs je možno podat zde do 10. 2. 2023.
Reklama
foto: Piknikon, zdroj: Autorský článek