fbpx

Nejezděte auty, ale na kole! A kde to jde, tam choďte nejlépe pěšky. Budete fit a ovzduší bude čistší. Má to však jeden háček, možná vás při tom něco srazí

Zveřejněno: 23. 3. 2019

Města se snaží zlepšovat kvalitu života svých rezidentů. Východisko vidí v mnoha věcech, jednou z nich je právě ono chození a ježdění na kole jako způsob dopravy. A to dává smysl, víc cyklistů rovná se méně aut, méně dopravních zácp, čistější vzduch a zdravější lidé. Ne všechny výsledky těchto snah jsou ale pozitivní, obzvlášť ty v krátkodobém hledisku. Ulice totiž představují pro cyklisty a chodce stále nebezpečnější místo. V čem je problém?

Ubývá nehod i cyklistů

Začněme pozitivními zprávami. V americkém Washingtonu se počet dopravních nehod v roce 2018 oproti předchozímu roku snížil. A teď to horší: počet mrtvých cyklistů a chodců se zvýšil o 20 %. Podobný nárůst zaznamenali i v New Yorku a Los Angeles. Od roku 2010 v celých Spojených státech vzrostl počet mrtvých cyklistů o 25 % a úmrtí chodců narostlo o alarmujících 45 %. Čím dál více lidí umírá proto, že je města pobízí k chození a ježdění přesto, že na silnicích stále vládnou rychle jedoucí vozidla.

Mnoho chodců umírá i přesto, že dodržují pravidla silničního provozu. 

Moderní americká (ale i česká) města jsou navržena pro motorová vozidla. Úseky, kde dříve lidé a vozy vozovky sdíleli, dnes už ovládla auta. A chodci se musí mít na pozoru. Ve střetu s dopravním prostředkem budou vždycky ti slabší. Mnoho chodců umírá i přesto, že dodržují pravidla silničního provozu. 

chodec 174549371

Zklidnění dopravy je základ. Praha se řadí mezi města, kde přibývá střetů s chodci a cyklisty


Z dlouhodobého hlediska počet úmrtí na amerických silnicích také klesá. Je to tím, že se vyrábí čím dál bezpečnější auta, vylepšují se vozovky a i řidiči jsou zběhlejší. Pozitivní změny ale platí pouze pro lidi uvnitř aut, ne vně.

Policie evidovala loni v hlavním městě 251 nehod s účastí cyklisty, což činí 34% nárůst oproti průměru z předchozích pěti let.

A není to jen Amerika, globální zpráva o stavu bezpečnosti silnic ukázala, že zranění na silnicích jsou nyní nejčastější příčinou smrti pro děti a mladistvé. Polovina všech úmrtí na silnicích přitom náleží chodcům, cyklistům a motorkářům. Ve Spojených státech klest počet úmrtí při nehodách z 27 348 v roce 2006 na 23 611 v 2017, ale úmrtí chodců a cyklistů vzrostlo z 5 567 na 6 760.

A Česko je na tom podobně. Rok 2018 dle policejních statistik ukázal nepříjemnou změnu: výrazně zvýšený počet nehod s účastí cyklisty na území Prahy. Policie evidovala loni v hlavním městě 251 nehod s účastí cyklisty, což činí 34% nárůst oproti průměru z předchozích pěti let. Počet nehod s účastí cyklisty se zvýšil ve všech kategoriích. Počet se zraněním vzrostl o 20 % na 165, počet srážek cyklisty a chodce dokonce o 87 % (na 25). Nejméně však vzrostl počet nehod bez účasti jiného vozidla.

Když aktivismus zabíjí

A nejsou to jen města, která propagují městskou cyklistiku. V Praze je to třeba spolek Auto*Mat, který se zasazuje právě o zklidňování dopravy, snížení počtu automobilů ve městě a posilování úlohy cyklistické, pěší a hromadné dopravy. Spoluzakladatel Auto*Matu a cyklistický aktivista Jan Bouchal však bojoval za bezpečnější dopravu a za města bez aut tak dlouho, dokud ho jedno z nich nepřipravilo v roce 2006 o život.

Co se dá dělat?

Strategie poprvé navržená ve Švédsku v roce 1997 Vision Zero si přeje města bez fatálních nehod a zranění. Nejméně 18 amerických měst a států se zavázalo dosáhnout tohoto cíle do roku 2024. 

bouchal 0213435445

Pomník za Jana Bouchala, který svou vášeň pro kola a městskou cyklistiku odnesl životem


Každý se k plnění staví jinak. Boston se rozhodl omezit rychlostní limit z 30 mil/h (asi 48 km/h) na 25 mil/h (40 km/h). Washington, D. C. zase vylepšuje 36 křižovatek, které byly pro chodce a cyklisty obzvlášť nebezpečné.

Související…

Vratislav Filler z Auto*Matu: V Praze není pro cyklisty prostor ani bezpečí
Zdeněk Strnad

Výrobci mohou začít navrhovat vozy, které by byly méně nebezpečné pro chodce a cyklisty. A to tak, že sníží výšku předních nárazníků. Města mohou udělat ulice bezpečnější kombinací rychlostních omezení, opatření na zklidňování dopravy (příčný práh, zúžení vozovky atd.) a lepší edukací všech uživatelů vozovek.

foto: Shutterstock a Profimedia, zdroj: Fast Company

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...