New York jako město módy generuje neuvěřitelné množství textilního odpadu a k tomu, aby se jeho množství podařilo regulovat, je zapotřebí součinnosti módních značek a autorit, recyklačních firem a společností, které se zabývají prodejem použitého oblečení. Snahy o to, aby oblečení nekončilo po několikerém nošení v odpadu, spojuje kampaň #WearNext, která je součástí iniciativy nadace Ellen MacArthur Foundation, nazvané Make Fashion Circular. Cílem je vytvoření nového kruhového obchodního modelu pro oděvní průmysl.
Francois Suchet z iniciativy Make Fashion Circular (volně přeloženo Nechme módu kolovat) říká, že všichni víme o tom, kde jsme daný kousek oblečení koupili a kdy jsme ho nosili. Co se s ním ale děje poté, kdy se ho zbavíme, zůstává většinou tajemstvím. Jde o jakousi druhou etapu životního cyklu oblečení. Od března do června mohli Newyorčané svoje staré oblečení odevzdávat ve vybraných obchodech a dalších místech, celkem jich bylo 1 100 a jejich online mapu vytvořily samotné úřady v New Yorku.
Zpomalení rychlé módy
Kampaň, která měla podporu slavných a úspěšných značek, včetně společností GAP, Banana Republic, ASOS a Zara, povzbuzovala obyvatele města, aby si vyměnili, prodali nebo opravili své staré oblečení a zveřejnili své zkušenosti na sociálních médiích pomocí hashtagu #WearNext.
Odhaduje se, že 73 % materiálů použitých k výrobě oděvů končí na skládce nebo ve spalovně, zatímco pouze 1 % starých oděvů se změní na nové oblečení.
V posledních dvou desetiletích se vyvinul obchodní model „rychlé módy“, kde značky a maloobchodníci přijali trend levného a skutečně rychloobrátkového zboží. Chuť spotřebitelů ke zkoušení nových výstřelků spolu s rostoucí úrovní příjmů vedla k raketovému nárůstu prodeje oděvů a průměrný počet nošení daného oblečení před vyřazením samozřejmě klesl. Odhaduje se, že 73 % materiálů použitých k výrobě oděvů končí na skládce nebo ve spalovně, zatímco pouze 1 % starých oděvů se změní na nové oblečení. Recyklace tedy téměř nefunguje.
Miliarda tun emisí
Kromě problému s odpadem se módní průmysl potýká i s dalšími nepříjemnostmi, spotřebovává totiž obrovské množství vody, energie a chemikálií. Celkové roční emise skleníkových plynů pocházejících z textilní výroby jen v roce 2015 dosáhly 1,2 miliardy tun.
Autoři kampaně žádají, aby textilní odvětví vyrábělo více eticky a přijalo principy dlouhodobě udržitelného rozvoje. Akce Make Fashion Circular propaguje obchodní iniciativy, které zajišťují, aby oblečení bylo vyrobeno z bezpečných a obnovitelných materiálů, které prodlužují dobu nošení oblečení a podporují používání starých oděvů pro výrobu nových. I samotní spotřebitelé mohou přispět svojí troškou, třeba tím, že nakupují méně oblečení a nosí ho déle.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: WeForum