„Když jsem se na pražském magistrátu účastnil interpelace, zeptal jsem se pana primátora Hřiba, jestli má po zrušení novoročního ohňostroje v plánu rušit i další věci, jako je třeba vánoční strom. Třeba kvůli tomu, že ho vlastně kácej tak trochu zbytečně,“ vypráví mi s ironií v hlase designér posledních pěti ročníků pražského novoročního ohňostroje Martin Peter.
„Po tom, co všechna zvířata přežijí novoroční, nekoordinované a nikým neregulované šílenství, tak těch patnáct minut, u kterých všichni přesně vědí, kdy je čekat, a na které se mohou dopředu připravit, mi nepřijde až tak ničivých.“
V současnosti má Martin vlastní firmu na pyromuzikální produkci a pravidelně se umisťuje na předních příčkách mezinárodních přehlídek světelných show. A i s novoročním ohňostrojem sklízí ve světě úspěchy, loni se ten pražský dostal až do sestřihu novoročních ohňostrojů BBC. Příští rok se však z rozhodnutí magistrátu oficiální ohňostroj pravděpodobně neuskuteční a nahradí jej jeho tichá verze, projekce na budovy, tedy takzvaný videomapping. Důvodem tohoto rozhodnutí byly dle vyjádření magistrátu negativní důsledky pyrotechniky, především pak hluk, který ruší zvířata.
Letos tak Praha místo tendru na novoroční ohňostroj vypsala výběrové řízení na novoroční videomapping. Přihlásil se jediný účastník, který však nesplnil podmínky, a právě probíhá výběrové řízené číslo dvě. Novoroční ohňostroj se přitom od sametové revoluce konal každý rok, až na ročník 2011, kdy se po neúspěšném pokusu s přemístěním odpaliště na loď z roku 2010 raději neuskutečnil. Pak byl znovu obnoven a letos to vypadá, že o něj Pražané přijdou nadobro.
Ideálních je na takový ohňostroj nějakých 14 dní. Jenom na to naplánování, nadesignování. Ale jednou nám na to Praha dala sedm dní a to už bylo docela pekelný.
S Martinem sedíme v kavárně SmetanaQ, kousek od mostu Legií. Vypráví mi, čím vším si pražský ohňostroj prošel a kolikrát se po Praze stěhoval. Je jasné, že by pražskou novoroční tradici rád zachoval. A není jediný. Do hry nedávno vstoupil Jan Šaršoun, který založil spolek Ohňostroj pro Prahu, kde mohou lidé přispívat prostřednictvím transparentního účtu na realizaci neoficiálního novoročního ohňostroje magistrátu navzdory. A spolu s Martinem Peterem se nechali slyšet, že novoroční ohňostroj bude.
Můžeme se tak 1. ledna 2020 v šest hodin večer těšit jak na videomapping, tak na ohňostroj? Nebo jsou naše tradice v rukou města a my můžeme jen nečinně přihlížet? V čem vězí opravdová příčina konce pražského ohňostroje? A na jaké téma se můžeme těšit, pokud se ohňostroj 1. ledna opravdu uskuteční?
Pražský novoroční ohňostroj jste měl na starost posledních pět let. Co pro vás osobně znamená?
Obecně jsem odpůrce bezduchého odpalování rachejtlí. Každý ohňostroj vnímám jako příběhovou, pyromuzikální show na širém nebi. Každá rána má nějaký svůj úhel, čas a místo. A hudební doprovod. Pro mě je to umění, jako kdyby spolu jednotlivé efekty tancovaly v nějaké divadelní inscenaci.
No a Praha vypisovala každoročně výběrové řízení na realizátora ohňostrojů. Hodnota byla vždycky jeden milion korun bez DPH, až na rok 2019, kdy byla skoro dvojnásobná, přičemž scénář ohňostroje a kvalita příběhu měla pro hodnocení ve výběrovém řízení váhu 90 procent. Jakou cenu kdo nabídne, nehrálo roli. A právě to se mi líbilo, protože nám šlo vždycky spíš o kvalitu. Navíc mám Prahu rád a vždycky mě bavilo ta témata zpracovávat. Jednou to bylo třeba „Praha dynamická“ a k té mě hned napadlo „Praha múzami políbená“. Múzy, jako nositelky inspirace, které dávají naše tvůrčí síly do pohybu. Na základě téhle myšlenky jsem vytvořil scénář, příběh, střih, efekty, technické řešení... Vlastně kompletně celou zakázku od nápadu k realizaci.
Pyromuzikální je totéž co audiovizuální?
To je něco jiného. Je rozdíl, když uděláte ohňostroj a k tomu pustíte Smetanovu Vltavu. A nemá to žádnou choreografii. Tak to je audiovizuální. Pyromuzikální znamená, že dáváte dohromady celé dílo a jednotlivé složky se navzájem doplňují.
Ladím k sobě tvary, úhly, barvy a to propojuji s hudbou. Pak mám vizualizační program, ve kterém mám zdigitalizované veškeré efekty. Většinu si nechávám vyrobit na zakázku ve Španělsku a v Itálii. A toto je právě ten pyromuzikální dramaturgický přístup.
Letos to ale není poprvé, co pražský magistrát ohňostroj ruší. Jaké okolnosti doprovázely zrušení novoročního ohňostroje v roce 2011?
Tehdy šlo o nevhodně zvolenou lokalitu a špatně odkomunikované místo předchozího ročníku. Lidé nevěděli, odkud ohňostroj pozorovat, všechno bylo zmatené. Odpaliště bylo na lodi, což znemožnilo používání těžších kalibrů, a tak se další rok zrušil. A už tehdy se to setkalo s obrovskou nevolí občanů, což magistrát dost překvapilo. Tenkrát mě pobavilo nějaké promo k ohňostroji v Ostravě, kde měli napsáno: „Ohňostroj vždycky mít budeme. Ne jako Pražani.“ A od té doby se s ohňostrojem začalo experimentovat. V roce 2012 se udělal ohňostroj de facto po 20 letech nikoli 1. ledna v šest večer, ale 31. prosince o půlnoci a v té silvestrovské vřavě tak trochu zanikl.
Takže odpověď na stále padající dotazy v internetových diskuzích, proč je to sakra prvního, je jednoduchá. Děti a čisté nebe. V jiných metropolích to může být o půlnoci, protože je například vyhláškami omezená možnost odpalovat vlastní petardy v centru města.
Stalo se někdy, že by oficiální ohňostroj někoho reálně ohrozil? Nebo zranil nějaké zvíře?
V roce 2013 se stala zajímavá věc. Labutě, které byly vyplašené hlukem ohňostroje, letěly a narazily do drátů vysokého napětí, které vedou nad mosty. Ty totiž tehdy nebyly nějak značené. No, takže v noci letí vyplašená labuť a prásk! Mrtvá labuť byla samozřejmě mediálně dost zajímavá...
Udělal se z toho skandál...
Super skandál! Prostě ohňostroj zabil labuť! Jenže takhle to úplně nebylo. Ale hodilo se to. Nějaký policista tu popálenou labuť tehdy vzal, něžně ji položil do řeky a ta se tam potopila. Samozřejmě to natočili, no strašnej příběh. Takže od té doby mají ohňostroje pověst zabijáka labutí.
Aha, přitom na vině bylo spíš nedostatečně osvětlené a značené elektrické vedení na mostě.
Dobrou zprávou je, že díky tomuto incidentu se na všechna vysoká elektrická vedení nainstalovalo takové to třepotavé značení. Protože ty labutě tam samozřejmě narážely i mimo ohňostroj. Jenže jindy to média zase tolik nezajímalo.
Nějaká další katastrofa?
No, v roce 2017 byla obrovská mlha. Dodneška si pamatuji ten kouzelný titulek z Blesku: „Za mlhou hustou tak, že by se dala krájet, byl prý ohňostroj.“ Jinak si nic nevybavuju a ty poslední ročníky byly podle mě dost povedené. Sto let republiky a osmičkové roky v roce 2018. A pak ten letošní, 2019, Letná. A teď je pro mě největší katastrofa to, že ho chtějí zrušit. A já vymýšlím, jak zachránit tradice před současným vedením hlavního města Prahy.
Takže si ohňostroj vzít nenecháte.
Upřímně, pro naši firmu to nikdy nebylo nějak výdělečné, když musím nakoupit materiál, zaplatit lidi, zajistit kompletní logistiku, ozvučení, tak vyjdeme nula k nule. S naší produkcí se soustředíme spíš na zahraniční trh. Ale ten pražský ohňostroj, to je prostě moje srdeční záležitost, pokaždé jsme do toho dali všechno. Takže jsem si řekl, že nenechám primátora, který vidí jenom to, že zrušit ohňostroj kvůli hluku je populisticky zajímavý, aby o něj Prahu připravil. Reálně s tím střílením v ulicích totiž asi nejde nic moc udělat. Kdyby to teď plošně zakázali, tak musí nabrat tisíce policistů a poslat je do ulic, aby na to dohlíželi. A všichni budou mít zkažený Nový rok.
Směju se, že hned druhý den po letošním ohňostroji vystoupil v médiích primátor Hřib a řekl: My jsme moderní město, ohňostroj nebude, uděláme dronovou show. Tak to jsem byl šokovanej, protože dronová show je drahá úplně neskutečným způsobem.
Takže jste tušil už letos v lednu, že ohňostroj je v ohrožení.
Říkal jsem si: „No nazdar, tak tohle bude průšvih!“ Pak se z dronové show stal videomapping. Což je podle mě další nesmysl. Máme Signal festival a videomapping se začíná používat téměř ke všemu. Jen na Nový rok máme speciální, výpravný ohňostroj. Ale populisticky to asi fungovalo. Zdeněk Hřib chce ochránit Prahu před všemi těmi zlými ohňostroji. Tedy vlastně jenom před tím novoročním.
Jaká je vlastně praxe ve velkých zahraničních metropolích? Upouští se od ohňostrojů a přechází se na videomapping, laserovou nebo dronovou show?
Rozhodně ne. Navíc teď, když se všichni připravují na oslavy jubilejního roku 2020, se do ohňostrojů naopak investuje ještě víc. Loni ve Varšavě udělali velký koncert doprovázený laserovou multimediální show. A letos? Mají zpátky ohňostroj. Lidé jednoduše nebyli spokojení. Pak v Dubaji udělali videomapping, ale opět spojený s ohňostrojem. A to jsou jediné dva případy, o kterých vím. Veškerá partnerská města Prahy ohňostroj mít budou.
K definitivnímu rozhodnutí, že ohňostroj nebude, došlo po delších diskuzích až letos v srpnu. Není to trochu pozdě vzhledem k tomu, že se musí vypsat výběrové řízení, ať už to bude na realizaci čehokoli?
Je to pozdě, ale dá se to ještě stihnout. Podle mě si na magistrátu nakonec spočítali, že dronová show bude stát deset mega. Což nemohou finančně a upřímně ani legislativně takhle narychlo zmáknout. Takže to podle mě bylo nějak takhle: „Tak co uděláme? Něco, co se osvědčilo. Ha! Videomapping...“ Jenže naprogramovat velkolepý videomapping na nějakou budovu, která má před sebou dost prostoru, aby všichni viděli. No, nepřijde mi to úplně domyšlené. První výběrové řízení dopadlo neúspěšně. Uvidíme, co druhé. A čas běží.
Vy osobně se tedy ve snaze zachovat ohňostroj budete nějak dál angažovat?
Pořád mi chodí e-maily, jak to teda s novoročním ohňostrojem bude, jaký jako videomapping a tohlencto. A jednou přišel pan Jan Šaršoun s občanskou iniciativou, že by to lidé chtěli a jestli bychom to nezkusili pro ty lidi zachránit, pokud bude dostatečný zájem a vyberou se peníze. Založil se spolek Ohňostroj pro Prahu a od té doby na projektu spolupracujeme.
A my už víme, že byli. Jaké jsou vlastně cíle tohoto spolku?
Cílů je několik. Tím hlavním je realizace novoročního ohňostroje. Dále kampaň #NEBUDUSTŘÍLET, šíření osvěty, edukace. Ale asi za to budou chtít zastřelit nás, protože v podstatě řekneme panu Hřibovi: „Nám je úplně jedno, co si myslíte, my prostě ohňostroj uděláme.“
Magistrát vám nemusí dát žádné povolení? Schválit místo? Vyjít vstříc s regulací dopravy? Přece si nemůžete bez povolení začít ohraničovat nějaký prostor v Praze a bránit lidem, aby do něho vstupovali.
To nemůžeme. Na to musí být zábor. Třeba od nějaké městské části. Ale s městskou částí se dá domluvit. Pak existují v Praze místa, která nepatří městským částem, ale jsou to soukromé pozemky. Budu mluvit trochu obecně. Protože čím víc času a nápověd bude magistrát mít, tím víc nám to může znepříjemnit.
Dobré je, že v Praze platí vyhláška o používání pyrotechnických výrobků, dělání ohňostrojů a ohňostrojných prací na oznámení. Obyčejní lidé mohou odpalovat pyrotechniku do deseti kilogramů, což jsou kategorie F1, F2, F3. My profesionálové používáme kategorii F3 a F4. Na to už je potřeba v podstatě průkaz odpalovače ohňostrojů, respektive školení o odborné způsobilosti na zacházení s pyrotechnickými výrobky. Ten já samozřejmě mám. Tahle ohňostrojná práce se pak dělí na dva druhy, na oznámení a na povolení.
Když je to na povolení, tak je to na povolení báňského úřadu. Ten v republice spravuje všechno ohledně výbušnin a pyrotechniky. Pokud jde o práci na oznámení, pak když dodržím podmínky velikosti a kalibrů kategorie F4, tak mám pouze oznamovací povinnost dva dny dopředu na příslušný obecní úřad. A vzhledem k tomu, že vyhláška v Praze říká, že se v ulicích tyhle věci dělat nesmí s výjimkou 1. ledna a 31. prosince, tak nám nic nebrání.
Může vás tedy město nějak zastavit?
Jediný způsob je ten, že tu vyhlášku upraví. Jenže to by pak museli zakázat střílet i všem lidem v ulicích. A na radikálnější úpravu zákona není čas. A navíc se Zdeněk Hřib veřejně několikrát dušoval, že žádnou změnu vyhlášky ani zákaz nechystá. A já věřím tomu, že existuje spousta lidí a firem, kteří o ohňostroj stojí a rádi by na něj třeba i přispěli. Vždyť na něj chodí statisíce lidí.
Teď je osud ohňostroje jen v rukou lidí a spolku Ohňostroj pro Prahu?
Byli jsme s panem Šaršounem na zastupitelstvu. Pan Šaršoun za spolek a já za realizátora ohňostrojů. Tam se k tomu vyjádřil zastupitel Patrik Nacher za ANO, že by takovou věc rozhodně podpořil finančně i organizačně. Nedávno mi dokonce volali z iDnes, že se pan Nacher nechal slyšet, že ohňostroj podpoří, a už na něj mezi kolegy dokonce začal pořádat sbírku.
Když jsem šel interpelovat, řekl jsem primátorovi, že se tady zaměňují dvě věci. Tradiční ohňostroj a odpalování v ulicích. A že by realizaci ohňostroje doprovázela kampaň #NEBUDUSTŘÍLET, a zeptal jsem se, jestli by byl tu kampaň ochoten nějak podpořit. Tak to řekl, že ne.
Co tedy budete dělat vy?
No, já mám výbornou pozici, mně nikdo žádné peníze neposílá a spolku pomáhám pouze mediálně, případně při nějakém vyjednávání. Oni mají transparentní účet a já pak dostanu proplacené náklady spojené s výdaji na ohňostroj. A ani není jisté, jestli to nakonec přidělí mně.
Martin Peter
Po studiu na Střední průmyslové škole chemické založil se svými spolužáky Karlem Grigarem a Lukášem Zmijem v roce 2015 pyromuzikální společnost MAKALU. První velký úspěch však přišel ještě dřív, v roce 2014 v Sokolově, kde získali se svou show cenu odborné poroty a diváků jako do té doby jediná firma z České republiky. Od té doby se pravidelně umisťují na předních příčkách soutěží ohňostrojů všude po světě. Posledních pět ročníků jim pod rukama vznikal i pražský novoroční ohňostroj. Pravděpodobně vznikne i ten šestý.
Ale jak říkám, mně jde primárně o to zachránit tradici v téhle zemi. A kdybychom se složili, to by bylo hezké. Až na ty peníze realizaci nic nebrání. Potřebujeme zafinancovat materiál, bezpečnost a marketing, aby se k lidem dostala informace kdy, kde a jak to bude.
A téma už byste věděl? Praha sobě už má někdo jiný... Praha Pražanům? Přece jen je to jubilejní rok 2020.
Právě pan Nacher se zmínil, že by se mu líbilo, kdybychom to udělali jako poctu Karlu Gottovi. A jak jsem nad tím tak přemýšlel, tak bych byl pro, ale finální rozhodnutí bude na panu Šaršounovi a spolku Ohňostroj pro Prahu. A i když zatím nevím, kolik se vybere a jak velký ohňostroj bude, tak to dělají lidi pro lidi a Karel Gott se svou tvorbou tady byl taky celý život pro lidi. A ty jeho písničky nejsou vůbec špatný. Dokážu si představit, že by to fungovalo. S tím národem si toho hodně zažil. Takže tolik k tématu, vypadá to na poctu mistrovi.
Kolik času potřebujete na realizaci od vymyšlení příběhu přes zajištění materiálu až po bezpečnostní hlídky a samotnou produkci?
Ideálních je na takový ohňostroj nějakých 14 dní. Jenom na to naplánování, nadesignování. Ale jednou nám na to Praha dala sedm dní a to už bylo docela pekelný. To už pak člověk ani nespí. Ale taky to dost závisí na inspiraci. Materiál už mám většinou všechen na skladech. A když jsem počítal s novoročním ohňostrojem, tak jsem si nechal ještě na zakázku vyrobit v Itálii české vlajky a tak.
Takže od prvního nápadu až po odpálení se to dá za tři týdny zvládnout?
Jo, jde to. Takhle velký ohňostroj se dá udělat za tři týdny. Pořád ještě máme čas.
Reklama
foto: Makalu a Profimedia, zdroj: Ohňostroj pro Prahu