Když se úspěšný bloger Brandon Wong nedávno nemohl rozhodnout, co si objednat k večeři, požádal své followery v aplikaci NewNew, aby vybrali za něj. Ti, kteří se chtěli zapojit do výběru Wongovy večeře, zaplatili 5 dolarů a mohli se zúčastnit hlasování v anketě. Většinový verdikt zněl, že by měl jít na korejské jídlo, a Wong, který se nemohl rozhodnout, zda si dá „čínu“, nebo „koreu“, se díky aplikaci přiklonil ke korejskému jídlu. Čtyřiadvacetiletý Brandon z kanadského Edmontonu takhle nechává uživatele rozhodovat nejen o tom, co bude večeřet, ale dá si radit třeba i s výběrem oblečení. Do sítě NewNew se připojil v březnu a lidi nechá o svém osudu hlasovat asi čtyřikrát týdně. Uživatelé v jeho anketě naklikají třeba i 1 700 hlasů. A podle většiny z nich se Wong řídí.
NewNew je duchovním dítětem podnikatelky z Los Angeles Courtne Smithové. Tato aplikace, která je stále ve fázi „beta“, sama sebe popisuje jako „lidský akciový trh, kde kupujete akcie v životech skutečných lidí, abyste mohli kontrolovat jejich rozhodnutí a sledovat výsledek“. Pro mnohé z nás to zní trochu zlověstně, ale realita je ve skutečnosti mnohem méně alarmující. Zaměřuje se na známé lidi, tedy spisovatele, malíře, hudebníky, módní návrháře a třeba právě blogery. Je navržena tak, aby se mohli mnohem těsněji propojit se svými fanoušky a získali od nich nejen inspiraci, ale i nějaké peníze.
Motivace, finance i inspirace
Když si takzvaný „tvůrce“ založí účet na NewNew, snaží se přilákat followery prostřednictvím videí, v nichž své fanoušky žádá, aby hlasovali o „zásadních rozhodnutích“, která se týkají jeho pracovního i osobního života. Brandon Wong, který píše beletrii na webu, v aplikaci Wattpad využil hlasy fanoušků v aplikaci NewNew mimo jiné i při rozhodování o tom, jakému žánru se bude věnovat, jak se budou jmenovat hlavní postavy jeho příběhů a jak se bude vyvíjet děj. Kdykoli přibude do jeho ankety hlas, tvůrce získá peníze a NewNew si samozřejmě odečte provizi.
Přece jen koncept placení za šanci ovlivnit, co si někdo ráno na sebe navlékne, je nezvyklý.
Tvůrce vybere otázku a nabídne fanouškům výběr ze dvou odpovědí. Ostatní hlasují a mohou za to platit tolikrát, kolikrát se jim líbí. Bez ohledu na to, jakým způsobem anketa skončí, se peníze hlasujícím nevracejí. Kromě hlasování mohou followeři také zaplatit navíc (od 20 dolarů) a požádat tvůrce, aby provedl něco podle jejich výběru, například pojmenoval postavu v knize po nich. Tvůrce však může všechny tyto nabídky odmítnout.
Bude to úspěch?
Aplikace a sociální síť NewNew byla spuštěna před dvěma měsíci, nyní ji táhne asi jenom stovka tvůrců. Expert na sociální média Matt Navarra si zatím jejím dlouhodobým úspěchem není jistý. Přece jen koncept placení za šanci ovlivnit, co si někdo ráno na sebe navlékne, je nezvyklý. Spoluzakladatelka a generální ředitelka Courtne Smithová má s NewNew velké plány a několik příznivců těžké váhy v rukávu. Mezi investory patří miliardář a spoluzakladatel PayPalu Peter Thiel. Aplikaci podporuje i přední americký technologický investiční fond Andreessen Horowitz a hollywoodský herec Will Smith. Technologickou podporu poskytuje Snapchat.
Aplikace NewNew vypadá zábavně a měla by mezi tvůrci a jejich následovníky vytvořit opravdu zvláštní pouto.
Zatímco si mnoho lidí může klást otázku, jak prospěšné je pro followery hlasovat o aspektech každodenního života tvůrců, Courtne Smithová odpovídá, že to jen dále posiluje pouto mezi oběma stranami. Na aplikaci NewNew pracuje poslední dva roky. Nápad se vyvinul z předchozí aplikace Surprize. Ta žádala veřejnost, aby hlasovala o tom, jaké ceny by rozdala soutěžícím při hraní her.
Psycholog Stuart Duff, partner britské firmy Pearn Kandola, říká, že aplikace NewNew vypadá zábavně a měla by mezi tvůrci a jejich následovníky vytvořit opravdu zvláštní pouto. Dodává však, že ve vzácných případech mohou být některé vazby nezdravé. Vše by totiž snadno mohlo skončit nějakým ponižujícím scénářem. Člověka v lepším případě napadne například výpomoc při výběru toaletního papíru. NewNew si podle své zakladatelky každopádně vyhrazuje právo úplně odstranit a zakázat jakýkoli obsah a jakékoli přispěvatele, kteří se budou chovat v rozporu s pravidly.
Reklama
foto: NewNew, zdroj: BBC