Stále více žen se vrhá do podnikání. Touží po nezávislosti, navíc jsou podle průzkumů spokojenější než v zaměstnaneckém poměru. V jakém oboru však nejčastěji podnikají? A jaké rady si pro vás přichystaly ženy, které rozjely úspěšný byznys?
Je to celosvětový trend, který se nevyhýbá ani Česku. Ženy v posledních letech zakládají více živností než muži. V roce 2016 u nás ženy založily 8942 živností, zatímco muži "jen" 4638. A co radí zkušené podnikatelky ze zámoří?
"Spíše než to, co vám přijde jako smysluplné a racionální, vyberte si obor, který vás skutečně baví," říká americká koučka Carin Rockindová, expertka na štěstí a život. "Ženy se potřebují chytit toho, v čem jsou dobré a co jim dává skvělý pocit," dodává Carin.
"Myslím si, že ženy by se měly nadchnout pro to, co nejvíce milují," dodává Melinda Emersonová, autorka bestselleru The Small Biz Lady a byznys koučka. Tento vztah k vlastnímu podnikání přitom objevují i české ženy. Aktuálně v České republice podniká zhruba 950 tisíc žen.
V jakém oboru začít?
Pokud se jedná o druh podnikání, do kterého by se ženy měly vrhnout, úspěšné podnikatelky se shodují na tom, že neexistují žádné limity. "Neexistuje žádný průvodce, který vám určí, v čem byste měly podnikat," říká Cologne Trude, zakladatelka a kreativní ředitelka oděvní linie Show Me Your Mumu. "Silné stránky žen jsou tak rozmanité, že mohou vybírat z nepřeberného množství příležitostí."
Melinda Emerson navrhuje začít podnikat v odvětví, o kterém něco víte a hlavně v tom, co vás naplňuje. "Viděla jsem řadu lidí, kteří odešli z dobře placené práce, aby začali podnikat v oboru, který sami v zaměstnání vyloženě nesnášeli. To nic dobrého nepřináší."
Podle průzkumu magazínu Podnikavá žena české ženy podnikají především v poradenství (27 %), administrativě (17 %), jako ambasadorky Oriflame či Avon (13 %) či jako prodejkyně vlastních produktů (11 %). Vlastní produkty přes vlastní e-shopy pak prodává 10 % žen.
"Trendem jsou ale rovněž malé provozovny, jako jsou kavárny, čajovny nebo prodejny vlastních ručních výrobků, roste i zájem provozovat e-shopy. Ženy se zajímají i o provozování butiku s textilem, cukrárny nebo například školky," říká Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků.
Proveďte si průzkum trhu
Jednou z nejdůležitějších věcí je podle Emersonové průzkum trhu. Ujistěte se, že víte, kdo je vaším platebním zákazníkem. "Musíte si být jisté, že váš obchodní model má smysl, a že začnete podnikat v průmyslu, který roste a neupadá," říká Emersonová. "Musí to být relevantní byznys ještě za tři až pět let. Nechcete přece, aby vaše podnikání časem převzaly technologické výdobytky."
"Až se rozhodnete začít podnikat, obklopte se lidmi, kteří vás budou podporovat a pomohou vám k úspěchu," říká Cammy Millerová, spoluzakladatelka a tvůrčí ředitelka Show Me Your Mumu. "Být vůdcem neznamená, že máte odpověď na vše. Čím více budete otevřenější a budete se učit od všech okolo, tím více budete růst ve své roli," říká Millerová.
Z výsledků průzkumu a analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, společnosti ŽENY a Ministerstva průmyslu a obchodu vyplývá, že pro zahájení podnikání ženy nevyhledávají pomoc, příliš nespoléhají ani na státní nebo evropskou podporu. Za rozhodující považují podporu své rodiny.
Podle studie, kterou si nechala provést společnost DELL, patří mezi deset nejlepších zemí pro ženy podnikatelky USA, Austrálie, Kanada, Švédsko, Francie, Velká Británie, Německo, Polsko, Chile a Španělsko. Česká republika mezi jednatřicet "zkoumaných zemí" zařazena nebyla, ale dá se čekat, že by se umístila ještě před Polskem.
foto: Shutterstock, zdroj: BusinessNewsDaily