fbpx

Zveřejněno: 14. 11. 2017

Průměrná americká rodina prý zaplatí za auto 10 tisíc dolarů ročně, přitom z celých dvanácti měsíců ho doopravdy využívá jen ze 4 %. To znamená, že z celkových 365 dní jezdí jen necelých 15, po zbytek času, tedy 350 dní a nocí, je auto zaparkováno. Jste na tom podobně? Jak výhody aut využívat efektivněji?

Za co všechno musíte platit, když máte auto? Jednak je tu pořizovací cena. Pojištění. Pravidelná kontrola. Opravy. Dálniční známka. Benzín. Pokuty. Parkovací místo. Philip Reed a Nicole Arata ze společnosti Nerdwallet vypočítali, že vlastnictví auta, které má najeto 24 tisíc kilometrů, vás ročně vyjde na 187 tisíc korun. Částka je jenom orientační, ve hře je příliš mnoho proměnných, ale i tak stojí za zamyšlení. Jen v České republice na ulicích jezdí více než 5 milionů aut. Skutečně je však všichni potřebujeme?

„Nemám auto, vypočítal jsem si, že je to ekonomicky nevýhodné,“ řekl odborník na vývoj technologií Tony Seba. Už dnes máte k dispozici řadu metod, jak využívat výhody auta a přitom na něm ušetřit.

Sdílení jízdy

Využívání auta pro jednu osobu není ekonomicky výhodné ani ekologické. Řidiči ale mají možnost přibrat si na cestu další pasažéry. Sdílení jízdy obvykle neslouží k výdělku, ale spíš může být dobrým způsobem, jak snížit cenu dopravy, dopravní zácpy a automobilové emise. Aby ale fungovalo efektivně, musí mezi sebou řidiči a pasažéři efektivně komunikovat. Internet vše hodně zjednodušuje.

Mezi pionýry této služby v České republice patří Jízdomat, který v roce 2016 koupil francouzský portál BlaBlaCar.com. Funguje jednoduše: vytvoříte si účet, napíšete, kdy jedete, kam a kolik za to chcete peněz. Pokud někdo potřebuje převoz, ozve se vám. BlaBlaCar působí ve 22 zemích (mimo jiné i v Brazílii, Indii a Mexiku) a můžete díky němu uskutečnit jízdy po celé Evropě. Co čtvrt roku takto cestuje na 12 milionů pasažérů.

„Vyhovuje mi pocit jedinečné komunity, která je vytvořená na začátku každé cesty. Mám dvě až tři hodiny na to, abych konverzoval a učil se od ostatních novým věcem, o nichž bych jinak nikdy nevěděl,“ popsal své zážitky s BlaBlaCar uživatel Kevin.

V každém autě v Evropě jede průměrně 1,7 lidí. Auta z komunity BlaBlaCar vezou průměrně 2,8 lidí. Kdyby všichni jeli ve vlastním autě, spotřebovali by 250 000 tun ropy (což vystačí k osvětlení celého Los Angeles na půl roku) a vypustili by do vzduchu 1 milion tun emisí oxidu uhličitého (což odpovídá 400 000 zpátečních letů z Paříže do New Yorku). BlaBlaCar ušetřil řidičům od svého vzniku v roce 2003 do roku 2014 na 182,7 milionů Eur.

Řidiči by ale měli odvádět firmě 10 % z „výdělku“. BlaBlaCar má ovšem své alternativy jak v ČR (TwoGo, Jizdaspolu.cz nebo facebookové stránky Spolujízda Čr + Eu), tak v dalších zemích.

shutterstock 326732741

Způsob, jakým aplikace funguje, se v současnosti řeší po celé Evropě

Zavolání jízdy

Termín pochází z anglického systému „hail and ride“, kdy pasažér signalizuje řidiči hromadné dopravy, že chce nastoupit, a on mu zastaví. Oproti sdílení jízdy, tento systém slouží k vydělávání peněz. V roce 2010 přišla americká společnost Uber Technologies s aplikací, která umožňuje každému řidiči stát se taxikářem. Od roku 2012 se rozšiřuje dál do světa, v Česku působí od roku 2014.

Pokud jste řidič, stačí vám zaregistrovat se, nahrát příslušné dokumenty a stáhnout si do smartphonu aplikaci. Pak už si jenom určíte harmonogram svých cest tak, aby odpovídal vašemu programu. Pokud některý uživatel bude mít stejnou cestu ve vámi zadaném čase, kontaktuje vás přes aplikaci, vy ho vezmete s sebou a dostanete od něj zaplaceno. Uber si ale účtuje poplatky.

Budoucnost této aplikace je poněkud nejasná. V Česku ji používá asi 177 tisíc uživatelů. Jen v Praze jezdí 2 000 řidičů a za posledního půl roku vzrostl počet jízd o 340 procent. „Kvůli rostoucímu podílu společnosti Uber na trhu klesly příjmy taxikářů o třicet procent,“ řekla Karolína Venclová z rady Asociace koncesionářů taxi. Například v Brně byl Uber už zakázán a způsob, jakým služba funguje, se aktuálně řeší po celé Evropě.

 

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...