fbpx

Zveřejněno: 28. 11. 2017

Před pár týdny mělo v Česku premiéru nové filmové zpracování slavného detektivního příběhu podle předlohy ještě slavnější autorky Agathy Christie. Poirot v nejnovějším zpracování Vraždy v Orient expresu výrazně omládl, zmenšilo se mu břicho, zvětšily svaly a roztáhl se mu knír. Jakých dalších změn se postava nejslavnějšího belgického detektiva dočkala pod taktovkou režiséra a herce v hlavní roli Kennetha Branagha?

Z postavy puntičkářského podivínského mužíčka s vejčitou hlavou (snad možná proto má sám tak rád vejce?), mohutným knírem s natočenými špičkami a objemným pupkem, se stal fenomén. Nejslavnější belgický detektiv, bývalý policista, je roztomile nabubřelý a pyšný na svůj um, což rád a dobře dává najevo především před věrným společníkem a přítelem kapitánem Hastingsem (něco jako Sherlockův doktor Watson) a policejním komisařem Jappem.

Ani jeden z nich totiž nemá na jeho šedé buňky mozkové, s jejichž pomocí je Poirot schopen vyřešit i tu nejzamotanější záhadu. Vražda v Orient expresu je jedním z jeho nejznámějších případů, není proto divu, že se jej jako celovečerní film rozhodla zpracovat americká kinematografie. Pomiňme, že hlavní představitel a režisér je ve skutečnosti Ir.

Stejný příběh, jiné tváře

Filmového zpracování příběhu o vraždě amerického obchodníka v luxusním vlaku jsme se dodneška dočkali celkem třikrát. Nejprve v roce 1974, kde si Poirota zahrál Albert Finney, potom v roce 2010, kde se již coby Poirot objevil legendární David Suchet. Ten asi nejvěrněji vystihuje povahu i tvář svérázného belgického detektiva.

poirot1

Elegantní jako vždy. Jen je jaksi mužnější a akčnější. Nový Poirot.

I z toho důvodu kritici a běžní diváci k nové Vraždě v Orient expresu přistupovali poněkud skepticky. Již v ukázkách se ani mně nelíbil divoký Poirotův knír, který se úplně nepodobal knižně popisovanému uhlazenému a neustále opečovávanému vousu drobného kulatého mužíčka, kterého nikde nepotkáte bez hůlky a elegantního klobouku.

Přesně podle knížky

Velké plus, které nová Vražda v Orient expresu má, je fakt, že se poměrně striktně drží knižní předlohy. Což není u nových zpracování starších filmových nebo knižních verzí pravidlem. Výraznějšími charakterovými změnami neprošla ani postava samotného Poirota. Je stále elegantní, puntičkářský, zahleděný sám do sebe a do svých šedých buněk mozkových, miluje dobré jídlo a svůj klid.

Začal ale číst Dickense a mluvit o nějaké dávné lásce Katherine, kterou z knižního Poirota neznáme. V návaznosti na proměnu fyzické schránky je i poněkud akčnější a vitálnější a vypadá to, že hůlku nosí jen tak pro ozdobu. S tím zřejmě souvisí i celková proměna atmosféry – typické Poirotovské tajemno je vystřídáno akčnějšími kulisami, v nichž už není tolik patrná britská rezervovanost, ale do popředí více vystupují emoce a činy. A nesmíme zapomenout ani na efekty, jichž je ve filmu skutečně požehnaně.

Zaděláno na druhý díl?

Navzdory tomu všemu ale nemám pocit, že by film v akčnějším provedení Poirotovi jakkoliv uškodil. Ačkoliv mám ráda svou představu tradičního Hercula Poirota, jehož tváří je pro mě David Suchet, tak detektiva v podání Kennetha Branagha vnímám jako příjemné zpestření.

A přiznám se, že když se na konci průvodčí Poirotovi zmínil o té „ hrozné vraždě na Nilu“, ke které ho odvolávají, docela jsem se i začala těšit, že se natočí další film. Co je nové, ještě nemusí být špatné. A kvůli novému nemusíme opouštět to staré. Můžeme mít obojí.

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...