Druhák v pražském obchodě s telefony obchází výklady. V očích má dychtivost, jaká děti ještě nedávno ovládala, pouze když si prohlížely regál s bonbóny nebo s hračkami. Jeho otec, který (už podle oblečení, mluvy a péče o chrup) patří mezi výdělečně slabší vrstvy, se kluka rozpačitě ptá: „Na co ty potřebuješ mobilní telefon?“ A synek bez váhání smečuje: „Já ho chci!“ Otec se tentokrát nezmohl na slovo, ale bylo jasné, že dřív než později tlaku podlehne.
Napadlo by vás jít do trafiky a koupit druhákovi (nebo puberťákovi) balíček cigaret a podat mu je, ať se naučí kouřit? Samozřejmě, že ne. Ale se sociálními sítěmi, které jsou stejně návykové a stejně negativně ovlivňují psychické i fyzické zdraví dítěte, se nám nebezpečí pořád ještě dostatečně nespojuje.
Spoluzakladatel Facebooku teprve loni přiznal, že sociální síť vymysleli tak, aby byla návyková, aby uživatele donutila trávit na ní co nejvíc času. Avšak to, jak nekontrolovatelně ovládla svět a jeho uživatele, předstihlo i ta jejich nejdivočejší očekávání. Zatímco cigarety ničí plíce, návykovost na sociálních sítích může negativně ovlivňovat dětský mozek.
Dětství mizí v technologiích
Západní rodiče a učitelé mají dost. Dost elektronické šikany, návykovosti většiny populárních aplikací, toho, jak reálný svět dětství nezadržitelně mizí v elektronickém světě. Mají dost krčení ramen šéfů internetových konglomerátů, kteří doteď tvrdili: My nic, my jsme jen platformy, které využívají naši zákazníci.
Bývalá topmanažerka Facebooku Chamath Palihapitiya prohlásila: „Jenom Bůh ví, co to dělá s mozky našich dětí.“
Mají také dost toho, že elita, která na elektronickém opiu nepředstavitelně zbohatla, by sama své vlastní děti nikdy nenechala, aby se topily v internetovém oceánu. Šéf Apple Tim Cook se nechal slyšet, že nechce, aby jeho synovec byl na sociálních sítích. A bývalá topmanažerka Facebooku Chamath Palihapitiya prohlásila: „Jenom Bůh ví, co to dělá s mozky našich dětí.“ Ale na barikádách nejsou jenom rodiče.
Je nutná "prohibice"?
Elektronické vměšování se Ruska do předvolebních kampaní v USA, Británii a v Německu konečně probudilo regulátory EU. V roce 2016 Unie ohlásila pravidla chování pro internetové platformy. V nich požadovala, aby materiál na internetu, který podněcuje nenávist, byl odstraněn 24 hodin po upozornění.
Nejenom že se najednou začala čísla uživatelů scvrkávat, ale ubyli i ti komerčně nejdůležitější, tedy skupina tzv. "Young adults".
Nevíme, jestli si Marc Zuckerberg s materiálem něco vytřel, ale rozhodně se jím dlouho ani neznepokojoval, ani neřídil. Věra Jourová, eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů, loni v září v mezinárodních médiích prohlásila, že ruší svůj účet na Facebooku, protože platforma umožňuje šíření nenávisti. Spolu s ní tak učinilo deset procent uživatelů Facebooku. To už Zuckerberg zaznamenal. Nejenom že se najednou začala čísla uživatelů scvrkávat, ale ubyli i ti komerčně nejdůležitější, tedy skupina tzv. "Young adults".
A před několika dny se ukázalo, že slavný mocný Marc si nejspíš "vygůgloval" i to u s kroužkem ve jméně naší komisařky. Zatímco ještě loni v květnu Facebook vymazal do 24 hodin 58 procent nenávistného materiálu, teď najednou umí skoro 90 procent. Podobně se polepšily Twitter a You tube. A madam Jourová mohla slavně prohlásit: „The digital wilde West is over.“
Reklama
foto: Pexels