Zdražování energie nebo potravin bývá určitou jistotou návratu vložených prostředků, stejně jako je sázkou na jistotu nákup investičního zlata a diamantů. Ovšem ani jedna z těchto komodit nepřináší takové zisky, jako když si dobře vyberme a pořídíme nějaký tvrdý alkohol.
Oblíbený vtípek z hospod čtvrté cenové zní, že rum je zkratkou pro „rozumně uloženou měnu“. Ti, co to říkají, ani netuší, jakou mají pravdu. Neplatí to pochopitelně jen o rumu, ale prakticky o všech destilátech. Výhodou tvrdého alkoholu je navíc to, že není náročný na dlouhodobé skladování, jako je to v případě vína, stačí mu temno a stálá, nikoli extrémní teplota. Navíc, protože lahvovaný destilát se již léty na rozdíl od takového vína nemění, budeme s jistotou vědět, jakou má kvalitu. Kolik to vynáší? Podle společnosti WhiskyInvestDirect měli investoři do whisky mezi lety 2011 a 2016 průměrný výnos kolem 11,6 % ročně. Malý příklad – jeden z pražských znalců whisky si pořídil unikátní láhev tohoto skotského zlata někdy v srpnu. Stála zhruba něco málo přes milion a zatím mu vydělává asi devadesát tisíc měsíčně…
Nemáte doma pití po dědečkovi?
Pochopitelně, že když si koupíte v supermarketu láhev destilátu za pět set, těžko můžete očekávat, že na tom vyděláte. Alespoň v dohledné době ne. Může se stát, že všude už mají zavřeno a někdo ze známých nutně láhev potřebuje, pak ji třeba můžete prodat dráž, jinak ale bude její cena stoupat jen s ohledem na inflaci. Nebo si ji uložíte a zapomenete na ni. Po deseti letech ji objevíte při generálním úklidu sklepa, značka mezi tím změnila vizáž láhve a lze ji nabídnout jako vzpomínku. I tak ale mnoho nezískáte. Jiná věc je, když taková láhev počká několik desítek let.
V sedmdesátých letech minulého století při přestavbě jakéhosi domu ve Vídni objevili v zazděném sklepě zásobu lahví rumu, který pocházel ze zásob Deutsches Afrika Korps maršála Rommela. Šťastný objevitel tento rozhodně nepříliš kvalitní nápoj, určený k posílení morálky vojáků, nechal tak, jak byl, tedy zaprášené a pavučinami pokryté láhve pouze dal uložit do dřevěných etují a s obrovským ziskem prodával. Mimochodem, kdo by měl ještě někde třeba po dědečkovi netknutou láhev výčepní lihoviny, která se kdysi prodávala ve čtvrté cenové panák za korunu, může je prodat s obrovským ziskem. Pochopitelně ne tu její současnou retro napodobeninu; čím pak bude na láhvi etiketa zachovalejší, tím může být dražší.
Za pět let sto procent navýšení
Zatím jsme ale jen v úrovni korun. Před pěti roky, když společnost Bacardi slavila sto padesáté výročí, připravila k němu limitovanou edici rumu. Tehdy stála tisíc liber. Dnes ji koupíte za dva tisíce a budete si mnout ruce. Jak ale poznat, že cena alkoholu určité značky se bude časem zvyšovat? Především jsou to právě limitované edice. Například společnost Johnnie Walker, která je dodavatelem pro královskou anglickou rodinu, každoročně nechává její členy vybrat z několika směsí, jež pro ně připraví. Tu vybranou pak dodá v designových láhvích na královský dvůr.
Určitou část edice ale smí volně prodat. Tedy „volně“, sběratelé a investoři už pochopitelně na tuhle chvíli čekají. Je to jednoduchá kalkulace. Ne všichni takový vybraný nápoj kupují jako investici, hodně z těch, co si jej pořídili, ho prostě při nějaké příležitosti vypijí. Pěti set kusová edice po dvou letech bude čítat polovinu, za deset let desetinu a podle toho bude stoupat i cena. Může stačit i náhoda. K poslednímu plánovanému koncertu slavného Franka Sinatry byla vydána edice jeho oblíbené whiskey v luxusním obalu spolu s nahrávkou. Swingová hvězda už na koncertu vystoupit nemohla, ale tím jen stoupl zájem o etuji s touto whiskey. Nejlepší je skoupit co nejvíce lahví limitky, s nadpolovičním počtem lahví si budete moci do jisté míry cenu určovat. Možná ale jen do doby, než zemře jiný populární zpěvák, který pil úplně něco jiného, a všichni se na to vrhnou.
Počkejte si na požár či zemětřesení
Jinou cestou, jak na destilátu zbohatnout, je místo limitovaných edic vykoupit zásoby končící palírny. Třeba zkrachovala a už nebude vyrábět, vyhořela a nějaké sudy se zachovaly, nebo – to v případě japonských palíren – ji postihlo zemětřesení a už nebude obnovena. V takovém případě se nad značkou slétá hejno supů. Existují specializované firmy, které vysílají pátrací týmy do všech stran světa, aby objevily nějakou destilerii v problémech. Pak odkoupí všechny zásoby, které za to jen trochu stojí. Vzhledem k tomu, že se taková značka už na trhu neobjeví, je jen otázka času, kdy cena láhví s tímto destilátem začne stoupat.
Může se také stát, že nějaký destilát bude vyhlášen ve výroční anketě jako nejlepší svého druhu. To pochopitelně zvýší zájem o něj a také zvýší cenu. Jste-li znalec například skotské, můžete se domluvit rovnou na koupi celého sudu ještě na začátku jejího zrání. Bude pak záležet jen na vás, kdy si budete myslet, že právě teď je nejlepší a je nejvyšší čas ji stáčet do lahví. Budete mít whisky, jakou nikdo nemá. Právě o takovou investici v poslední době zájem stoupá. Má to ovšem několik rizik. To nejmenší je, že každoročně se ze sudu část odpaří, což je takzvaná andělská daň, která představuje dvě a více procent obsahu. Jiné riziko představuje špatný odhad – starší whisky neznamená automaticky, že bude lepší, a nakonec můžete být rádi, že se alespoň bude prodávat jako kuriozita a vy moc neproděláte.
Chcete kupovat nebo výhodně prodat?
Jak tedy investovat, kam se obrátit? Znalci automaticky vědí a pravidelní kupci z celého světa dostávají informace od výrobce, že bude ta a ta značka zrovna k mání. Pro neznalého je lepší se obrátit na nějaký podobný obchod, který se investičními destiláty zabývá, a to v případě, že chceme něco koupit nebo naopak prodat. V takovém případě stačí říci částku a představu, co by to asi mělo být. V případě prodeje – jestli doma objevíme nějakou tu zajímavou láhev po tatínkovi, nebo dokonce dědečkovi – se dozvíte, kolik by mohla stát.
Bude pak třeba zařazena do aukce a může vydělat i víc. Výhodou takového postupu je to, že společnost zaobírající se investičními destiláty klientovi zajistí proclení i dopravu, popřípadě pojištění. S určitým základním kapitálem a především znalostmi jak destilátů, tak především obchodování, je možné se přihlásit na internetovou burzu, kde budete mít přehled o vývoji cen jednotlivých značek. Bude-li se dařit, třeba se jednou zařadíte mezi ty, kteří jsou přednostně informováni o počátku prodeje nějaké zajímavé limitované edice.
foto: Shutterstock