Dobrých zpráv není nikdy dost. A co se médií týká: Houstone, máme problém. Schválně: kolik z vás už přestalo zprávy sledovat?
Politika, kriminalita, tragédie – co je nám servírováno (a ve vší úctě ke každému čtenáři či divákovi, co tak lačně hltáme), má zřídkakdy příchuť naděje. Čest výjimkám mimo obligátní koťátka a štěňátka na závěr hlavních zpráv. Roztomilé okaté zvířátko však po náloži, která připomíná černou kroniku, působí asi jako náplast na tepenné krvácení.
Poslední díl Newsroomu ČT24, shrnující titulky a hlavní zprávy domácích i světových médií, se věnuje boji proti dezinformacím, životnímu příběhu nedávno zesnulého bývalého italského politika a mediálního magnáta (před vzestupem internetu kontroloval až 90 % médií v Itálii) Silvia Berlusconiho, konferenci Digimedia (konané v budově ČT), desátému výročí začátku aféry „Nagygate” nebo smrtícímu útoku u Brněnské přehrady.
Crowdfundingová kampaň společnosti Positive News přinesla v roce 2015 během 30 dní 263 000 liber, které jí věnovali čtenáři a příznivci z 33 zemí světa.
Mezi těmito zprávami jsou pod titulkem Mediální zajímavosti ze zahraničí zařazeny humorné klipy ze zahraničí. Konkrétně z USA, kde nám nabízí odlehčení ve formě moderátora politého kávou, moderátora počasí, který objevil na rameni broučka – a tradiční zvířátka: tentokrát racka, kterého zaujala kamera.
Podmíněná filantropie
Proč? Odkud tato tendence pochází? Podle Toma Stafforda z University of Sheffield se zprávy soustředí na negativní věci, protože vyvolávají náš reflex strachu, přitahují větší pozornost, a tím pádem větší čtenost nebo sledovanost. Portál Positive News však kontruje: „Lidé mají negativity v médiích už dost. Objevují se povzbudivé známky chuti po konstruktivní žurnalistice, nebo žurnalistice, zaměřené na řešení.”
Studie, provedená na University of Texas na téma, jak publikum reaguje na žurnalistiku založenou na řešeních, naznačila, že na konci takového článku se čtenáři budou s větší pravděpodobností zajímat a vyhledávat obdobná témata. Vyšší „konzumace” dobrých zpráv, zdá se, nás také motivuje být vstřícnější, sdílnější a ochotnější pomáhat. Crowdfundingová kampaň společnosti Positive News přinesla v roce 2015 během 30 dní 263 000 liber, které jí věnovali čtenáři a příznivci z 33 zemí světa.
Kde hledat a nekrást?
Proč potřebujeme více pozitivních zpráv? Zkrátka a jednoduše: abychom se z toho nezbláznili. Negativní zprávy nás prostě jednou doběhnou, pokud je jich moc. Stres, úzkosti, strach… to všechno se může podepsat na zdraví: fyzickém i psychickém. Pozitivní zprávy tenhle efekt poněkud zmírňují.
Dejme si malou challenge: najdete na stránkách, které jste během dneška navštívili, nějakou dobrou zprávu? Dejte nám je do komentářů, v redakci jsme příliš úspěšní nebyli... díky!
Reklama
foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek