„Vaše batole nepotřebuje hračky. Ani vaše dítě nepotřebuje hračky,“ píše na svém webu autorka Naomi Aldort, která se zabývá tématy spojenými s rodičovstvím. „Dětem se nejlépe daří ve spojení s lidmi, přírodou a uměním. Vše ostatní mi připadá jako náhražka,“ popisuje terapeutka, která prý sama vyrůstala s jednou plyšovou opičkou, několika stolními hrami, míčem a švihadlem. „Měla jsem klavír a navštěvovala jsem koncerty vážné hudby. Moje nejlepší vzpomínky na dětství jsou na vymyšlené hry s bratrem, venkovní hry s dětmi ze sousedství s klacky, míčem, běháním, fantazií, zpěvem a tancem,“ popisuje Naomi. Tyto věci podle ní nelze nahradit žádnými hračkami.
„Vyzývám vás k 'syrovému' rodičovství. Vychovávejte své dítě přímo, očním kontaktem, povídáním, zpěvem, poslechem hudby, tancem, hraním, dotýkáním se země, sezením v louži a špiněním se, pozorováním motýla a společným smíchem,“ radí odbornice, která mimo jiné zastává názor, že děti není třeba formovat, protože už se narodily dokonalé.
Když se nám nechce dětem se věnovat a neustále je uklidňujeme technologiemi a hračkami, můžeme jim znemožnit rozvoj dlouhodobé dovednosti nudit se a schopnosti zkrátka si vystačit.
Větší kreativita i soustředěnost
To, že má Naomi minimálně v něčem pravdu, potvrzuje i výzkum. Studie, která byla poprvé publikována v časopise Infant Behaviour and Development, naznačuje, že děti, které mají příliš mnoho hraček, se snáze rozptýlí a neužívají si tak kvalitní hru. Informují o tom servery Inc. a Quartz. Výzkumníci z Toledské univerzity rozdělili 36 dětí ve věku od osmnácti do třiceti měsíců do dvou skupin. Každé dítě v každé skupině bylo pozorováno, jak si hraje s hračkami, a to během dvou samostatných hodinových sezení. Rozdíl mezi skupinami spočíval v tom, že zatímco děti z té první dostaly ke hře celkem šestnáct hraček, děti z druhé skupiny dostaly pouze čtyři.
Závěry? Výzkumníci nepřekvapivě dospěli k závěru, že děti, které měly čtyři hračky, si s každou z nich hrály déle. Tyto děti ale zároveň byly mnohem kreativnější – s každou jednotlivou hračkou dokázaly vymyslet mnohem více her a činností. Byly také mnohem soustředěnější a méně roztěkané než děti, které dostaly šestnáct hraček. „Když mají batolata k dispozici méně hraček, věnují se delší dobu jedné, což jim umožňuje lépe se soustředit na zkoumání a kreativnější hru,“ říká jedna z autorek studie Carly Dauchová.
Schopnost se nudit
Studie naznačuje podstatný závěr: delší hra znamená kreativnější hru a delší čas strávený s hračkami může dětem pomoci rozvíjet jejich pozornost, která je v tomto věku velmi pomíjivá. „Během batolecího věku se u dětí rozvíjí vyšší úroveň kontroly nad pozorností, ačkoliv ji nemusí mít zvládnutou. Jejich pozornost, a tedy i hra, může být narušována faktory v prostředí, které představují rozptýlení,“ vysvětluje Dauchová.
Vychovávejte své dítě přímo, očním kontaktem, povídáním, zpěvem, poslechem hudby, tancem, hraním, dotýkáním se země, sezením v louži a špiněním se, pozorováním motýla a společným smíchem.
Autoři také vyslovují hypotézu, že malé děti možná ve skutečnosti mají silnou schopnost soustředění – jen o ní nevíme, protože jim nabízíme příliš mnoho možností rozptýlení. Kdybychom dětem vytvořili méně rozptylující prostředí, možná bychom jim umožnili lépe budovat pozornost. Tuto teorii bude nicméně muset v budoucnu rozvinout nějaký jiný výzkum, který by zahrnoval vyváženější soubor subjektů – v této studii totiž bylo z 36 batolat 27 dívek a většina dětí byla dobře situovaná.
Bez ohledu na to studie zdůrazňuje základní rodičovskou pravdu pro rodiče. Když se nám nechce dětem se věnovat a neustále je uklidňujeme technologiemi a hračkami, můžeme jim znemožnit rozvoj dlouhodobé dovednosti nudit se a schopnosti zkrátka si vystačit. Nemusíte se proto bát dětem některé hračky vzít a místo toho jim ideálně věnovat svou pozornost a čas, přesně jak říká Naomi.
foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek