fbpx

Po Black Friday přichází Giving Tuesday. Jak může každý z nás pomoci konat před Vánoci dobro? 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Jako protipól k nákupnímu šílenství, známému pod termínem Black Friday, vznikla iniciativa Giving Tuesday. Letos tento dobroden připadá na 3. prosince.

Zveřejněno: 1. 12. 2024

Giving Tuesday je jedním z největších fundraisingových dnů v roce. Jde o světový den štědrosti, který každoročně připadá na stejný den – na první úterý, jež nastane po americkém Dni díkůvzdání. Letos tato celosvětová organizovaná dobročinnost slaví již 12. výročí, přesně tolik let uběhlo od jejího vzniku v roce 2012. Giving Tuesday je zároveň název samostatné neziskové organizace, která spolupracuje s organizacemi i jednotlivci po celém světě, a společně se snaží propagovat tento den dárcovství, aby měl co možná nejširší záběr a dosah. V Česku den Giving Tuesday od roku 2016 zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti, díky níž již Češi v rámci této iniciativy darovali téměř půl miliardy korun a vykonali nespočet dobrých skutků.

V rámci loňského ročníku Giving Tuesday Češi díky rekordnímu počtu 396 výzev a aktivit přispěli na dobročinné projekty částkou více než 97 milionů korun. „Kreativní, osobní a především plné laskavosti. To jsou projekty, které se každý rok registrují, a oslovují tak širokou veřejnost, aby se k nim přidala a dobro konala spolu s nimi. Během listopadu se tradičně registruje na 300 výzev a díky sdružení na jedné platformě si lidé mohou vybírat to, co je jim nejbližší,“ říká Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která v Česku zasadila první semínko kolektivního dobra právě v podobě Giving Tuesday.

Podle výsledků nejnovějšího výzkumu agentury Ipsos mapujícího dárcovství u nás lidé kromě financí nejčastěji darují věci na dobročinné účely, kupují produkty s příspěvkem na dobrou věc, podepisují petice nebo darují krev. 

Protipól k nákupnímu šílenství

Giving Tuesday se koná vždy po Dni díkůvzdání a toto datum není stanoveno náhodně. Jde o to, aby Giving Tuesday přišlo po dnech, které jsou založeny pro podporu (vánočních) nákupů, tedy po Black Friday, Small Business Saturday a Cyber Monday.

Související…

Zákazníci se perou, obchodníci jásají: Jak vznikl Black Friday a je opravdu zárukou úspor?
Tereza Theerová

Tyto nákupní dny mají jedince povzbuzovat v tom, aby se pomocí nákupů dostali do sváteční nálady. Cíl Giving Tuesday je v podstatě stejný – má jít ale o aktivitu a čas, který lidem připomene, co je skutečně důležité – a to je pomoc bližnímu svému (jako si na to musel přijít třeba Ebenezer Scrooge z Dickensovy Vánoční koledy). Myšlenku a ducha Vánoc v pravém slova smyslu tak Giving Tuesday vystihuje mnohem více než horečky nákupního šílenství a propagování komerce, která dnes mnoha lidem Vánoce jako svátky klidu a míru spíše znechucuje.

Přispět může každý

Skvělé je, že aktivně zapojit se může skutečně každý. Nemusíte se nikde registrovat ani dělat nic zvláštního, abyste se mohli zúčastnit. Je jen na vás, jak se rozhodnete Giving Tuesday podpořit. Můžete světový dobroden oslavit na více frontách a kanálech – darovat věcné dary těm, kteří to potřebují nejvíce; stát se dobrovolníkem a pomoci tam, kde je to potřeba, nebo můžete tohoto dne využít k tomu, abyste upozornili na aktivity, které v tomto smyslu podporujete, a veřejně oslavili jejich úspěchy. Cílem je propojit jedince a organizace, kteří/které rádi/rády pomáhají, a docílit toho, aby se tito všichni v konání filantropie vzájemně a veřejně podporovali. Protože to, co je vidět, čemu je dávána pozornost, to sílí a roste. Taková je filosofie celosvětové aktivity Giving Tuesday.

Loni Češi utratili více než sedm miliard korun během Black Friday, zatímco na Giving Tuesday bylo darováno přes 97 milionů korun. „My oproti loňsku vidíme procentuální nárůst těch, kdo se do Giving Tuesday hodlají zapojit. Kromě darování peněz, vyřazeného oblečení nebo dobrovolničení poskočila i snaha o podporu projektů na sociálních sítích,“ dodává Lucie Mádlová. 

Co konkrétního můžete udělat

Neziskové organizace mají možnost se připojit (nebo dokonce vytvořit) komunitní hnutí Giving Tuesday. Jde o hnutí spojující jedince a neziskové organizace proto, aby se vzájemně podporovali skrze filantropické aktivity, jejichž cílem je zlepšit vztahy a podmínky v komunitách. Existují také koalice neziskových organizací, spojujících se pod logem Giving Tuesday. Ty se dávají dohromady podle témat, jimiž se zabývají, identit, jež je propojují, nebo kultur, které podporují.

Pokud české organizace, spolky nebo jednotlivci chtějí využít i formální sílu Giving Tuesday, mohou svoji výzvu registrovat na české verzi webu Giving Tuesday.

Také jednotlivci mají spoustu možností, jak v rámci Giving Tuesday konat dobro. Můžete se jednoduše zapojit tím, že prostě uděláte něco neformálního – třeba odvezete starého souseda na nákup, nebo zorganizujete improvizovaný sběr odpadků v nedalekém parku. Můžete také aktivně vyhledávat příležitosti, jak dobrovolně (to je důležité) věnovat svůj čas důležité věci (třeba zanést deky do psího útulku, zajít si popovídat za seniory do domova důchodců) nebo podpořit pomocí či finančním darem nějakou neziskovou organizaci. To všechno se počítá.

A pokud přeci jen nevíte, jak začít, pozeptejte se na možnost zapojit se nebo přispět do nějaké sbírky ve svém okolí. Zastřešující organizací mohou být v tomto smyslu třeba dobrovolní hasiči nebo pobočky Českého červeného kříže. Pokud na sociálních sítích přidáte hashtag Giving Tuesday, můžete se s organizacemi nebo jednotlivci podporujícími tuto mezinárodní aktivitu spojit i takovouto formou.

Příležitost konat dobro bez limitů a omezení

Giving Tuesday představuje fantastickou příležitost pro neziskové a charitativní organizace i pro jednotlivce, kteří uvažují altruisticky a rádi pomáhají. Skvělé je, že popularita této celosvětové iniciativy v posledním desetiletí narůstá. Dílem je to možná i proto, že pomáhat v rámci Giving Tuesday je tak jednoduché. Neziskové organizace se mohou zapojit, jak uznají za vhodné (vytvořit obecnou nebo cílenou kampaň), a podle toho, co umožní jejich zdroje. Některé z nich Giving Tuesday dokonce využívají jako startovací plochu pro vlastní kampaně zaměřené na dárcovství, jiné organizace tento den propagují třeba pro podporu registrace nových dobrovolníků.

Abyste kampaň v rámci Giving Tuesday mohli provozovat, nemusíte se nikde registrovat, a dokonce ani nemusíte pro získávání finančních prostředků souvisejících s aktivitou pro Giving Tuesday využívat jejich platformu nebo jim poskytovat určité procento ze svých darů. K nasměrování dárců na své vlastní darovací stránky můžete využít maily, příspěvky na sociálních sítích nebo záležitosti, jako jsou události nebo mailové kampaně. Pokud však české organizace, spolky nebo jednotlivci chtějí využít i formální sílu Giving Tuesday, mohou svoji výzvu registrovat na české verzi webu Giving Tuesday. Právě tam totiž 3. prosince přijdou stovky lidí a budou si vybírat druh pomoci, který je jim nejbližší. Stačí se pak skrze výzvu prokliknout na web dané organizace, nulové poplatky tak zůstávají. Zatímco jiné tipy podobného partnerství mohou pro neziskové organizace zahrnovat kompromisy, Giving Tuesday žádná omezení nepřináší. Jde jim skutečně jen o to konat dobro.

 

foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...