Uber je (podle vlastních slov) technologická společnost (podle národních vlád obyčejná taxislužba), která vsadila na Murphyho zákon: Je snazší získat odpuštění než dovolení. Jeho taktikou je postavit regulátory před hotovou věc – různými metodami včetně těch nečistých získat miliony příznivců a vsadit na to, že obrovská popularita služby přinutí vlády prominout mu dřívější uličnictví.
Uber je über-úspěšný byznys, disponující 10 miliardami dolarů kapitálu. Do roku 2020 chce uskutečnit IPO neboli vstoupit na burzu, nynější odhady tržní ceny činí 70 miliard dolarů. Stojí v čele sdílené ekonomiky a dal jejímu prudkému nástupu jméno – uberizace. Ta je dnes díky němu hotovým faktem, přežití firmy Uber Technologies samotné už nikoli.
Počáteční úspěch umožnily přeregulované taxislužby v USA a Británii (téměř “přídělový systém” licencí), či naopak odér loupeživých rytířů, s nímž dobývají rentu taxikáři v rozvojovém světě včetně České republiky. A ovšem uživatelská líbeznost a cenová dostupnost pro široké vrstvy. Nicméně regulace časem spoutá i Uber – viz zákaz činnosti v Londýně nebo rozsudek Nejvyššího soudu EU (který odmítl uznat Uber jako technologickou společnost s nižším zdaněním) a také dohoda Uberu s vládou ČR.
Über alles neboli nad zákony
Uber se tak nevyhne tomu, aby časem nedorovnal ceny s tradičními taxislužbami (jak činí už teď o svátcích); ty zase chtě nechtě musí nasadit uživatelsky příjemnější tvář (některé už jezdí s aplikacemi). Britské a americké úřady jdou Uberu po krku za skrývání pachatelů (32 znásilnění v Londýně), cílenou diskreditaci kritiků a šmírování lidí (technologie “greyball” – šedivá koule – identifikuje regulátory a kontrolory, takže ti se s Uberem nesvezou).
Čtěte také:
Taxikáři, Uber: Terapie nesystémovou aplikací
Těžký rok Uberu: Když se nové taxislužbě nechce přijmout regulace
Auto využíváme jen 15 dní v roce. Znáte efektivnější varianty jeho provozu?
Přes hrozivé zprávy ze zákulisí firmy je pravděpodobné, že Uber úspěšně provede IPO, neboť je pro desítky milionů uživatelů koneckonců pořád hlavně dobrým produktem. Po roce 2020 se možná stane technologickou jedničkou na poli vývoje samořídících automobilů (ačkoli to rozhodně nebude bez problémů) a jeho příští misí bude úplné zrušení soukromého vlastnictví vozidel. Uber se spojil s ostatními vývojáři (Lyft, Zipcar) a lobbuje za vznik flotily sdílených vozidel, která vytlačí soukromá auta z center měst. V tomto úsilí zřejmě spojí síly se Zelenými.
Název Uber je odvozen z německého slova über – “nad”. Pro kritiky i vlažné fanoušky Uberu to ztělesňuje jeho nevyřčené přesvědčení, že společnost je tak dokonale revoluční, až vlastně stojí nad zákony.
foto: Pexels.com