Podle nedávno vydané zprávy Americké asociace pro nahrávací průmysl (American Recording Industry Association of America) se vinylové desky prodávají poprvé od 80. let více než CD. Report monitorující stav amerického hudebního průmyslu odhalil, jak se poslouchání hudby změnilo během koronavirové krize.
Díky tomu, že Američané mají více volného času, který kvůli koronavirovým opatřením tráví doma, narostl streaming hudby. Tato kategorie zahrnuje příjmy z placených online služeb, jako jsou Spotify, Apple Music a Amazon. V první polovině roku 2020 stouply příjmy ze streamingu o 12 % na 4,8 miliardy dolarů. Průměrný počet předplatných těchto hudebních služeb byl 72 milionů, což podle reportu představuje ve srovnání s průměrem první poloviny roku 2019 nárůst o 24 %.
Jinak se vše ruší
Nejzajímavějším trendem, který zpráva odhalila, je fakt, že američtí posluchači hudby utratili více peněz za vinylové desky než za cédéčka. Poslední měsíce jsou přitom charakterizovány zavíráním maloobchodních prodejen s hudebními nosiči a rušením turné kapel a hudebních těles všech žánrů.
V USA roste prodej vinylů meziročně už čtrnáctým rokem.
Americká asociace pro nahrávací průmysl zjistila, že tržby z vinylů vzrostly o 4 %, zatímco výnosy z CD poklesly o 48 %. Dá se tedy říci, že za přelomem v hudebním průmyslu stojí spíše ztráta zájmu o CD než nějaký výrazný nárůst prodejů vinylů. Ty se prodávají lépe hlavně kvůli určité nostalgii, které Američané propadli. První týden v září byl v rámci letošního roku, co se týče prodeje vinylových alb, rekordní. V USA roste prodej vinylů meziročně už čtrnáctým rokem.
Nosiče spíš upadají
Navzdory nárůstu poslechu vinylů celkový prodej „fyzických hudebních nosičů“ během první poloviny roku poklesl o 23 % na 376 milionů dolarů. Je to prý způsobeno i tím, že mnozí Američané přišli o práci, a měli tak nedostatek peněz na své koníčky.
Američané za předplatné online hudebních streamingových služeb každopádně utrácejí řádově více než za fyzické hudební nosiče.
Přispělo k tomu také rušení koncertů, díky kterým se nosiče prodávaly lépe. Američané za předplatné online hudebních streamingových služeb každopádně utrácejí řádově více než za fyzické hudební nosiče, tento vývoj se zdá být už mnoho let nezvratitelný.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: USA Today