fbpx

Zveřejněno: 18. 10. 2017

Pokud máte snad dojem, že se zde budu rozepisovat o tom, jak se v novém tisíciletí paří, musím vás vyvést z omylu. Řeč bude o něčem mnohem vkusnějším. Party jsou totiž tradiční čelenky, jimiž se zdobívaly mladé svobodné ženy na Slovensku. Nosily se především na svatbách a byly důležitou součástí svatebního kroje. Dnes je tato tradice téměř zapomenuta. Proto se autoři projektu Party v 21. storočí rozhodli, že ji znovu oživí a to v moderním, tak trochu surrealistickém, uměleckém pojetí. Vznikla tak pozoruhodná díla, kombinující uměleckou fotografii s malbou.

Zatímco dnes hodně nevěst sází na jednoduchost a eleganci, dříve byly veselky barevnější. Nosily se vyšívané kroje a na Slovensku si dívky místo bílých závojů nasazovaly na hlavu bohatě zdobené party. Ty se  v různých regionech země lišily tvarem, velikostí, materiálem a zdobením. Základ party tvořil pás z lepenky stočený do kruhu a obšitý textilem, nejčastěji sametem.

liptovska teplicka copy 683x1024
Ten byl ozdobený korálky a ozdobnými stužkami, neboli bortňami. Součástí party byly také stužky různých délek, které visely okolo tváře nebo slpývaly na záda. Koncem 19. a začátkem 20. století postupně nahradil party věnec z umělých květů se závojem. Dnes už o nich skoro nikdo neví.

Tradice ožívá

Jak známo, módní vlny se stále vrací, a tak je možné, že i party budou jednou znovu in. K tomu by mohl přispět projekt nazvaný Party v 21. storočí, který neotřelým způsobem propojuje moderní umění s lidovou tradicí.

hrasne 2 3 copy.jpg 683x1024

Během dvouleté spolupráce umělecké dvojice LSZ Photography s malířkou Sarah I. Avni a etnoložkou Katarínou Chabrečekovou vznikla série 33 obrazů, které představují novodobý pohled na téměř zaniklou tradici slovenských svatebních věnců a part.

Symbol mládí a svoody

Parta byla symbolem mladé neprovdané ženy a umělci se rozhodli tento zvyk dodržet."Modelkami na obrazech jsou úspěšné mladé ženy, které byly pečlivě vybírány tak, aby splnily podmínku nošení part, jako tomu bylo v minulosti. Musely být svobodné a bezdětné," vysvětluje etnoložka Katarína Chabrečeková.

hrinova 1 3 bb.jpg.jpg 683x1024

Do role tehdejších nevěst se vžily známé osobnosti slovenské herecké a hudební scény, modelky a podnikatelky. Svou tvář projektu propůjčila například slovenská Miss roku 2016 Kristína Činčurová, herečka Mirka Partlová nebo tanečnice Veronika Ferancová.

Proměna dívky v ženu

Umělci se během práce ponořili hluboko do historie. Inspiraci čerpali z dobových pramenů a snažili se co nejvěrněji zachytit vážnost a svátečnost okamžiku, kdy se z mladé svobodné dívky stávala vdaná žena. Modelky na obrazech vyjadřují pocity tehdejších nevěst pokorou ve tváři a náznakem úsměvu v očích. Fotografie dýchají symbolikou a úctou k původním tradicím, zároveň jsou však prudce moderní.

Šťávu fotkám dodává malba na tvář a pozadí dotvořené malířkou Sarah I. Avni. Všechny detaily na obrazech jsou autentické a věrně odrážejí historii. Části oděvů i malba vychází z lidových prvků, vztahujících se k vesnici či regionu, odkud daná parta pochází. Výsledkem jsou pestrobarevné, obrazy, které reprezentují hojnost a různorodý ráz slovenské lidové tradice.

"Naším cílem bylo vytvořit projekt, který věrně vystihne historii a dodá jí zároveň moderní nádech, upoutá pozornost mladé generace a podpoří v ní hrdost na svůj původ," dodávají autoři projektu. Projekt Party v 21.storočí je dalším důkazem toho, že folklór má i v dnešní době něco do sebe. Až budete vy, mladé krásné ženy pomýšlet na vdavky, můžete se inspirovat u našich sousedů.

foto: Slavorum.org a Party v 21. storočí, zdroj: Slavorum.org

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...