fbpx

Jak chutnají špagety s cukrem? Facebook konečně prozradil, co na něm lidé řeší 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Sociální síť byla loni nařčena z toho, že dostatečně nepotírá extremistický obsah. Teď sama prozradila, že lidi na Facebooku řeší hlavně hlouposti, nikoli politiku

Zveřejněno: 26. 12. 2021

Poté, co byl v roce 2020 v USA Facebook obviněn ze šíření pravicově extrémistického obsahu, rozhodli se zástupci tohoto giganta mezi sociálními sítěmi, že odhalí, o čem se lidi na Facebooku hlavně baví. Teď už tedy víme, že mezi nejsledovanější příspěvky na Facebooku patří dotaz, zda se cukr hodí ke špagetám. Jde vůbec o první zprávu Facebooku, která se zaměřuje na to, kolik lidí vidí daný příspěvek.

Většinu z top 20 nejúspěšnějších facebookových postů, co se počtu zhlédnutí týče, tvořily přihlouplé ankety psané velkým písmem. Jsou to ty i u nás tolik populární shluky znaků a k nim přidaný text typu „první tři slova, která najdete, popisují váš výhled do roku 2021“. Vy najdete sex, peníze a alkohol a jste spokojení. Komentujete, sdílíte, lajkujete. A o to přesně Facebooku jde.

Potřeba se vyjádřit

Příspěvek „Vyřešte prosím tento spor: Patří cukr do špaget?“ se umístil na čtvrtém místě s 58,6 milionu zhlédnutí a 3,8 milionu komentářů. Zdánlivá hloupost, ale vyjádřit se k ní měly potřebu miliony Američanů.

Facebook: Některé příspěvky v top 20 mohou mít méně kvalitní obsah.

Hodně nahoře skončila facebooková stránka „Typická máma“ (The typical mom), která měla jako jediná hned dva příspěvky v první dvacítce: „Seznamte se pomocí jmenování jednoho koncertu, kterého jste se zúčastnili.“ a „Co se děje ve vaší hlavě, když sčítáte 28 plus 47?“

Facebook k tomu poměrně důvtipně poznamenává, že „některé příspěvky v top 20 mohou mít méně kvalitní obsah“. Report se pokouší rozlišovat mezi tím, co je nejvíce vidět (což je podrobně popsáno v této analýze), a tím, co je nejúspěšnější ohledně sbírání lajků, komentářů a sdílení.

Politiku zase tak neřešíme

Jde o protipól dat shromážděných pomocí nástroje pro měření angažovanosti na Facebooku CrowdTangle, který naznačuje, že zde dominuje politický obsah směřující k pravici. Což je mimochodem tvrzení, které bylo v loňském roce velmi často především v USA zmiňováno. Facebook se této myšlence zuřivě bránil a tvrdil, že pouze 6 % obsahu, který uživatelé vidí, se týká politiky.

Nový report se každopádně zaměřuje spíše na nejsledovanější obsah než na jakoukoli jinou metriku, a jeho výsledný seznam tak tvoří neškodné příspěvky. Jde o obsah zveřejňovaný od dubna do června a pouze v USA. V úvahu nebyly brány placené příspěvky. Na Facebooku je ale zveřejňováno tolik obsahu, že 20 „nejlepších“ příspěvků dohromady stále představuje pouze méně než jednu desetinu procenta všech zobrazení obsahu v USA.

Dva příspěvky se podstatně lišily od zbytku top 20. Příspěvek Joe Bidena, ve kterém 100 dní po začátku jeho prezidentování napsal, že se Amerika vrací do starých kolejí, a pětiminutové video o tom, jak postavit malé brouzdaliště. Jinak šlo o onen Facebookem uváděný „méně kvalitní obsah“.

Související…

Facebook je v klubu bilionových firem. Díky vyhranému sporu s americkými orgány
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: BBC

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...