O chůzi se často mluví jako o nejpřirozenějším pohybu a doporučuje ji většina těch, ke kterým se chodíme radit, jak zhubnout. Pokud máte opravdu silnou nadváhu, tak na běhání rovnou zapomeňte, protože byste si odrovnali klouby. Chůze je to pravé, co chcete – pokud si ale myslíte, že stačí jen tak vyrazit, není tomu tak. Podle studie, publikované v magazínu Proceedings of the Royal Society B, musíte pro spálení největšího množství kalorií dělat během chůze pravidelné přestávky. K těmto závěrům dospěli vědci měřením kyslíku a vydané energie při krátkých procházkách a dlouhých pochodech.
Pokusní lidští králíci, kteří šlapali na umělých schodech v 10 až 30sekundových intervalech, spotřebovali o 20 až 60 % více kyslíku (analogicky více energie), než kdyby ušli stejnou vzdálenost najednou. Důvod je jednoduchý: po delší průběžné námaze si tělo zvykne a začne pracovat s energií efektivněji. „Když děláme krátké úseky, spotřebujeme více energie a kyslíku za stejnou vzdálenost,“ říká Francesco Luciano, výzkumný pracovník na Univerzitě v Miláně a hlavní autor studie. „Auto taky spotřebuje více paliva během prvních pár kilometrů než během delší cesty.“ Jeho tým provedl studii poté, co si povšimli, že většina odhadů energie spotřebované při chůzi vychází z údajů při stabilním metabolickém stavu – to je ve chvíli, kdy srdce bije stejnou tepovou frekvencí a poměr příjmu a výdeje energie se tělo snaží co nejvíce vyrovnat. Prostě jako když se auto rozjede, a vy už jen lehce lechtáte pravou nohou plyn.
Je to, jako když startujete auto: na začátku spotřebujete prostě víc paliva, ať už je to benzín, nebo ve vašem případě kyslík.
Během studie vědci zkoumali skupinu 10 lidí, kteří chodili na umělých schodech a klasickém chodícím pásu ve fitku. Zkoumali různé rychlosti a časové rozpětí od 10 sekund do 4 minut. Během měření zjišťovali, kolik kyslíku kdo spotřebuje, a z toho odvozovali metabolické požadavky. Závěr je jasný: nejvíce energie se spotřebuje vždy „na rozjezdu“, když se tělo musí zahřát, daleko více než později, kdy už jsme rozjetí. „Když se dáváme do pohybu, jsou v tom skryté zvýšené nároky na energii,“ říká Luciano. „Je to, jako když startujete auto: na začátku spotřebujete prostě víc paliva, ať už je to benzín, nebo ve vašem případě kyslík. Tato zvýšená potřeba je na začátku úplně každého úseku chůze, ať už jdeme 10 sekund, 30 sekund nebo hodinu, takže v poměru je to výrazně více při krátkých úsecích než při dlouhých pochodech.“
Je to dobrá zpráva pro všechny, kteří nemají čas chodit do posilovny. Každá drobnost, každá maličkost se počítá: když vidíte schody, zapomeňte na výtah. Když můžete jít kousek pěšky, zapomeňte na tramvaj. Zkuste někdy do práce místo autem chodit pěšky (aspoň část cesty) a budete překvapeni, jak rychle budou nabíhat kroky. Doporučených deset tisíc za den? Žádný problém a to budete mít pocit, že ani vlastně necvičíte. Ale ono ano, a jak! A nejde jen o nás, kteří permanentně bojujeme s nadváhou – závěry studie jsou důležité také pro ty z nás, kteří mají omezenou hybnost. „Lidé většinou chodí velmi dlouhé trasy, spousta z nás si to ale prostě nemůže dovolit. A nemusí to být jen lidé se zdravotním omezením, ale třeba senioři nebo lidé s poruchami příjmu potravy,“ říká Luciano a dodává, že pokud chceme podporovat fyzickou aktivitu právě u těchto osob (a taky u nás, kterým se často prostě nechce), musíme vzít v úvahu obří výdeje energie na uvedení těla do pohybu. „Když pochopíme, jak vlastně výdej energie funguje, můžeme nabídnout pohybovou aktivitu daleko inkluzívnějším způsobem.“
Když pochopíme, jak vlastně výdej energie funguje, můžeme nabídnout pohybovou aktivitu daleko inkluzívnějším způsobem.
Krátké procházky a krátká cvičení mají prostě obrovský význam, zvlášť pokud máte sedavou práci. Intervalová cvičení často netrvají více než dvě minuty – což je přesně ta doba, která stačí i vám. Jen prosím dejte pozor, až budete plánovat víkendovou procházku. Pokud bude po každém kilometru hospoda a v ní pivo a panák, pak bude vaše energetická bilance vypadat úplně jinak. Možná se vám to bude líbit, ale nezhubnete ani gram, to vám můžeme zaručit.
Reklama
foto: Profimedia, zdroj: Royal Society Publishing