Australská studie popisuje efekt, který je velmi důležitý pro prodejnost čokolády. Možná si myslíme, že je pro nás zásadní chuť, ale výzkumníci zjistili, že i samotné vnímání chuti a kvality čokolády je závislé na tom, jak hezky je zabalena.
Tým z University of Melbourne, který stojí za výzkumem, tvrdí, že jeho práce by mohla být užitečná pro firmy, které hledají nápady, jak své produkty uvádět na trh. „Existuje rozdíl v tom, jak spotřebitelé vnímají přirozené podněty produktu, jako je chuť, aroma a konzistence, které jsou spojeny se smysly, a jak vnímají vnější podněty, tedy obalový materiál, informace na něm, značku a cenu.
Když byly na obalech uvedeny pozitivní výrazy, byl zjištěn kladný vztah k oblibě obalu, tak i chuti samotné čokolády.
Ty jsou spojené s kognitivními a psychologickými mechanismy,“ prohlásil Frank R. Dunshea, jeden ze členů výzkumného týmu. Informace poskytované prostřednictvím obalu mohou podle něj ovlivnit očekávání zákazníků a jejich emoční odezvu, jejich smyslový zážitek potvrdí, nebo naopak popřou.
Šest obalů a stejná čokoláda
Pro experiment výzkumníci využili 75 dobrovolníků, kteří ochutnávali čokoládu na základě tří situací: Šlo o chuťový test čokolády bez obalu, pohled na obal bez samotného ochutnání a ochutnávku čokolády s viditelným obalem. V poslední části testu byly vzorky téže čokolády zabaleny do šesti různých stylů obalů. Šlo o obaly odvážné, zábavné, každodenní, speciální, zdravé a prémiové.
Účastníci byli požádáni, aby zhodnotili chuť produktu, emoce, které u nich vyvolal, a s jakou pravděpodobností budou čokoládu v budoucnu kupovat. Účastníci hodnotili chuť čokolády hůř, pokud obal neodpovídal tomu, co bylo uvnitř. Když byly na obalech uvedeny pozitivní výrazy, byl zjištěn kladný vztah k oblibě obalu, tak i chuti samotné čokolády.
Zabaleno do chuti
Obal podporoval pozitivní emoce spojené s ochutnáváním čokolády. Když ochutnávající viděl obal, byla čokoláda lépe přijata. Už předchozí výzkumy ukázaly, jak emoce a obaly jídla mohou ovlivňovat naše chuťové preference, zejména pokud se naše očekávání toho, co jíme, shodují se způsobem, jakým je prezentováno v regálech obchodů. Nová studie pak tyto dvě hypotézy spojuje dohromady.
Odhaduje se, že 60 % počátečních rozhodnutí spotřebitelů o výrobcích se odvíjí pouze na základě posouzení obalů.
I když chuť čokolády má největší vliv na to, zda by si ji účastníci výzkumu později sami koupili, tak i to, jak je čokoláda prezentována, rozhodně hraje také velkou roli a je třeba s tím počítat při přemýšlení o nákupním chování zákazníků. Odhaduje se, že 60 % počátečních rozhodnutí spotřebitelů o výrobcích se odvíjí pouze na základě posouzení obalů.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: Science Alert