Člověk je tvor společenský, takže je logické, že dlouhodobé odloučení od ostatních u něj zvyšuje stres, depresi a úzkosti. To ostatně potvrzuje i loňský „koronavirový“ výzkum českého Národního ústavu duševního zdraví. Naše společnost se stejně jako ta americká pomalu probouzí z dlouhého spánku sociální izolace, který byl typický intenzivními pocity strachu, utrpení a smutku. Tyhle pocity lidé podle amerických psychologů nyní touží vyvážit a dohnat ztracený čas i ztracené kontakty.
I když by se dalo čekat, že většina převážně mladých lidí do třiceti let vezme útokem bary a bude vyhledávat pobavení na jednu noc, americké statistiky hovoří jinak. Dlouhá sociální izolace zvýšila touhu po skutečné lásce a mnoho lidí, zejména mladých dospělých, přiměla zamyslet se nad tím, čeho chtějí v životě dosáhnout.
Více než polovina nezadaných uvedla, že po pandemii chtějí navázat trvalý vztah. O sex na jednu noc měl zájem jen asi každý desátý.
„Když je vám 20 let, máte celou budoucnost před sebou, ale musíte celý rok sedět doma bez možnosti pokračovat v realizaci svých plánů, opravdu vás to nutí přemýšlet nad tím, co vlastně od života chcete,“ vysvětluje pro americký magazín Vox Amanda Gesselmanová, psycholožka a zástupkyně ředitele pro výzkum na Indiana University´s Kinsey Institute s tím, že lidé dnes přemýšlí spíše nad tím, co jim život naplní do budoucna než nad krátkodobým uspokojením.
Strach z nezávazného sexu?
Závěry, které Gesselmanová prezentuje, vycházejí z nedávné studie Kinsey Institute, jež se zabývala otázkou postpandemického sexu. Ta zkoumala dva tisíce Američanů mezi 18 a 45 lety, z nichž více než polovina nezadaných uvedla, že po pandemii chtějí navázat trvalý vztah. O sex na jednu noc měl zájem jen asi každý desátý. Zájem o nezávazné vztahy tak oproti předchozím rokům významně klesl.
„Vzhledem k tomu, že jsou všichni pod zámkem více než rok, tak o známost na jednu noc má zájem mnohem nižší počet lidí, než jsme očekávali,“ podotýká Gesselmanová. Příčinou podle ní není jen skutečnost, že lidem chybí blízkost milovaného partnera, ale také obava z choroboplodných zárodků, již zvýšila covidová pandemie. „Toto smýšlení by se mohlo rozšířit i na sex s neznámými partnery,“ vysvětluje.
Stejně to vidí i Instagram
Velmi podobné výsledky jako výše zmíněná studie hlásí Ilana Dunnová, spoluautorka podcastu pro seznamování jménem Seeing Other People. „Každý řekne, že se těší, až se pořádně opije a bude mít divoký týden, protože to musí udělat. Ale cílem těchto mladých lidí je najít si někoho natrvalo,“ opakuje Dunnová, co už několikrát slyšela od posluchačů i přátel. V instagramové anketě na podobné téma obdržela Dunnová více než tisíc odpovědí, z nichž 88 % hlásalo, že když se lidé očkují a svět se zase otevírá, cítí se více naklonění hledání vážného vztahu než krátkodobých sexuálních hrátek.
Odložená sexuální revoluce
Podle statistik amerických firem, které se zabývají prodejem antikoncepčních a intimních přípravků i pomůcek, jako jsou kondomy a lubrikační gely, roste společně s proočkovaností populace i poptávka po těchto produktech. Mnozí také hledají historický precedens, který by mohl osvětlit, co nás ve vztazích čeká po „covidové obnově“. Někteří tuto paralelu nacházejí s rokem 1967, kdy se v létě v San Franciscu shromáždily desítky tisíc mladých lidí, aby si poslechli rock 'n' roll, experimentovali se sexem a drogami a protestovali proti vietnamské válce.
I podle historika Dennise McNallyho je ale současná situace odlišná. „Poselstvím dnešní doby je fakt, že realita je nebezpečná, což je velmi represivní lekce. A myslím, že bude chvíli trvat, než se z ní vzpamatujeme, kdy budeme moci bez obav vyrazit ven a tam se uvolnit a odpočinout si.“ S tím souhlasí i Dunnová, podle níž mnoho posluchačů netuší, o čem se má na rande se svým protějškem bavit, vynechají-li téma covidu. Podle výzkumu Kinsey Institutu, na němž se podílela i Gesselmanová, se zase většina respondentů obává toho, že se po rozvolnění podobně jako vloni zase něco pokazí, a oni opět skončí v izolaci. Z toho důvodu jsou při navracení se do běžného života velmi opatrní a obezřetní.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: Vox