fbpx

Když se řekne slovo auto nebo náklaďák, může se vám vybavit leccos. To konotace slova skútr jsou, minimálně v Evropě, poněkud jasnější.

Zveřejněno: 27. 2. 2024

Těžko byste hledali někoho, komu se nevybaví tradičně ladné tvary poválečného výrobku Enrica Piaggia. Leckoho však překvapí, že tyto tvary může koupit  zbrusu nové stále. Pod nimi už pak samozřejmě pracuje moderní technika.

Trocha historie

Datum 23. dubna 1946 se zapsalo do historie nejen italského motorismu. Je to den, kdy byla zaregistrována značka Vespa. Vosa, jak v překladu zní její název, je od té doby malým skútrem, jehož elegantní design prošel jen malými změnami. Co funguje, neměň, tak zní známé pořekadlo. A Vespa vypadá skvěle i po téměř osmdesáti letech.

 x6a5211

Co se od té doby změnilo, to je technika. V samotných prvopočátcích měla být Vespa skútrem pro výsadkáře. Když se dostala do výroby, bylo po válce. Ve zbídačené a zničené Itálii byla strojem, který motorizoval Apeninský poloostrov. Stačil jí k tomu kompaktní rám, postavený na osmipalcových kolech, a motor s obsahem 98 cm³, který poháněl tuhou zadní nápravu. A také měla řídítka. Ta zůstala, ve zbytku se ale dnešní Vespy v lecčem liší. Styl zůstává, technika je veskrze moderní.

Vespa Primavera

To je vidět už na modelu Primavera. Ten snad ze všech nejvíce hraje na strunu retro. Jeho design byste od toho ikonického ze šedesátých let jen těžko odlišili. Dostupný je s moderními motory o objemu 50 nebo 125 kubíků, v krásných barvách a s možností dokoupení řady stejně tak stylového příslušenství, jako jsou například přední či zadní nosiče. Ty nejmodernější technologie pak zastupuje například multifunkční barevný TFT displej, který je propojen se systémem Vespa MIA. Díky němu mají uživatelé přístup k řadě o stavu skútru, nebo si mohou zobrazit statistiky jízdy, přijímat hovory nebo dávat hlasové povely.

Vespa Sprint

Všechny výhody Primavery přináší i model Sprint. Ten dostal poněkud přiostřenější vzhled, moderní dvanáctipalcová kola a lehkou karoserii z hliníku. Inu, sprinter. A i tento sprinter je poháněn jednotkami o objemu 50 nebo 125 cm3. Jedná se o motory řady i-get, které výrobce konstruuje s důrazem na radost z jízdy.

mhxh0628 1

Vespa GTS a GTS Super

Modely řady GTS, to už jsou skútry pro velké kluky i holky. Je to vidět i z nabízené palety agregátů. Padesátku mezi nimi nehledejte. Základem je stopětadvacítka, vrcholem pak třístovka. Ta už se rozhodně neztratí ani daleko za městskými hranicemi. Vespa GTS celkově narostla a nabízí i pohodlnější posez, ve kterém větší dávku síly hravě zkrotíte. K tomu vám pomohou i moderní technologie. V noci například Full LED světlomety. Verze GTS Super se navíc vyznačuje ještě pokročilejší ergonomií, pohodlnějšími řídítky nebo bezklíčovým zapalováním. Pohodlí tady prostě hraje prim.

Vespa GTV

Pomyslným sportovním vrcholem v nabídce Vespy je model GTV. Byl navržen pro ty, kteří se nebojí experimentu. Toho se nakonec nebáli ani designéři, když mírně upravili vzhled legendy. Nejvýraznější změnou je přestěhování předního světla ze štítku před řídítky až dolů na blatník. Celý skútr doplněný ostrými barvami tak vypadá skutečně trochu přidrzle. GTV disponuje všemi technickými vychytávkami předchozích modelů. Navíc jej pohání výhradně jednoválec o objemu 300 kubíků. Jeho téměř 24 koní z něj dělá nejsilnější Vespu v historii.

p4100072 orf dxo deepprime

Vespa Elettrica

I Vespa ale jde s dobou. Vrchol inovací tak představují elektrické modely Primavera a Sprint S. Ty se liší zejména designem. Primavera je čistý oldschool, Sprint S vypadá přece jen o něco moderněji. To mají stejně jako jejich spalovací bráškové. V obou případech však před vámi stojí absolutně tichý a bezemisní stroj, s nímž je radost proplétat se centry velkoměst. Navíc dokáže ujet až 100 kilometrů na jedno nabití a i nabíjení je velmi jednoduché. Prostě dokonalá kombinace moderny a klasiky.

foto: Imofa, zdroj: Imofa

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...