fbpx

Z ulice Na Poříčí má být bulvár evropského střihu. Bude Masaryčka spojovat? 2 fotografie
Takhle okolí Masaryčky neznáte. Ale za pár let by to tam mohlo hodně podobně vypadat

Výstava v Arše ukazuje, jak bude vypadat okolí Masarykova nádraží

Zveřejněno: 27. 5. 2019

Ve čtvrtek 23. května proběhla v Divadle Archa výstava a další ze série diskuzí nazvaná Proměny území Masarykova nádraží a ulice Na Poříčí. Jde o diskusní večery k připravovanému projektu Masaryčka spojuje a GoFlorenc.

masarycka diskuze

V pořadí již šestá debata s veřejností o projektu Masaryčka spojuje a GoFlorenc


Pokud jste během posledních 20 let zavítali na Masarykovo nádraží, jistě budete souhlasit s tím, že to není nijak povznášející estetický zážitek. Zanedbaná budova samotného nádraží, nulová modernizace, téměř žádný rozvoj služeb, přeplněné ulice – tak dnes vypadá ulice Na Poříčí a budova Masarykova nádraží (mezi místními zvaná Masaryčka). Jedná se o důležitou spojnici mezi centrem města, magistrálou a Karlínem.

Zanedbané centrum města

Kdysi velmi honosná ulice Na Poříčí nyní slouží spíše jen jako průchod a pověst Masarykova nádraží je zase narušená pobytem bezdomovců a narkomanů. Masaryčka se přitom nachází jenom pár stovek metrů od nejoblíbenějších turistických lokalit v centru.

Ulici Na Poříčí a Na Florenci už několik let propojuje moderní kancelářská budova Florentinum, proto bylo jenom otázkou času, než někdo přijde s návrhem na revitalizaci. „Díky projektu se pozvedne celá lokalita Florence nejen z hlediska urbanistického, ale doufám, že konečně přijde na řadu i řešení dopravy, veřejného prostranství, občanské vybavenosti, úprava chodníků a snad i čistota. Sním také o zeleni, která se úřadům zdá doposud jen zbytečnou zátěží,“ řekla o projektu Danuše Siering, iniciátorka projektu GoFlorenc zaměřeného na oživení ulice Na Poříčí.

Jak se změní okolí

Celý proces proměny je postavený především na principu odlehčení dopravy, umístění zeleně a vytvoření zcela nové městské třídy, která bude kombinovat hodnotné historické prvky a moderní občanskou vybavenost. V praxi to znamená několik fází, které postupně změní nejenom vzhled, ale především účelnost a oblíbenost celého okolí. Po několika diskuzích se nakonec architekti rozhodli ponechat celou oblast průjezdnou pro běžnou dopravu, i když ve hře byla také varianta odklonit auta zcela jiným směrem a ulici Na Poříčí změnit na pěší zónu. Výsledkem je kompromis, kdy se zúží oblast vozovky pouze na tramvajový pás, po kterém budou moci projíždět taky auta, a zároveň se rozšíří chodníky tak, aby odpovídaly skutečným potřebám místa pro chodce.

Samotné kolejiště bude rozšířené tak, aby dalo možnost vzniku nového spoje mezi letištěm a centrem Prahy, zastřešení je samozřejmostí. 

To ale není zdaleka vše, hlavní stavební úpravy budou probíhat v ulici Na Florenci. Dlouho nevyužívaný městský brownfield se promění ve zcela nové náměstí, které si klade za cíl vytvořit reprezentativní vstup do města z autobusového a vlakového nádraží. Samotné kolejiště bude rozšířené tak, aby dalo možnost vzniku nového spoje mezi letištěm a centrem Prahy, zastřešení je samozřejmostí. Asi nejpoutavějším je ovšem pěší propojení ulic Na Florenci, Hybernské a Opletalovy, což teď patří asi k největším problémům Masarykova nádraží a jeho okolí.

Hotovo bude za 6 let

Projekt revitalizace území Masarykova nádraží připravuje společnost Penta Real Estate ve spolupráci s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Na základě architektonicko-urbanistické soutěže byl pro revitalizaci území Masarykova nádraží vybrán projekt navržený studiem Zaha Hadid Architects. Projekt revitalizace území je výsledkem dlouhého procesu, který byl a stále je konzultován s vedením Prahy, Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy a dotčenými orgány státní správy.

Související…

Jak zlepšit okolí Florence? Zapojme studenty, říká Danuše Siering
Jaromír Hasoň

Návrh revitalizace prošel mnoha proměnami a složitým vývojem. Jeho první fáze, revitalizace území podél ulice Na Florenci, vstupuje v současné době do závěrečných stádií přípravných prací. Výstavba bude probíhat v na sebe navazujících fázích, z nichž poslední by měla být dokončena v roce 2025.

foto: Masaryčka spojuje a autorka, zdroj: Masaryčka spojuje

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...