Rohanský ostrov se v má v nejbližší době proměnit na ukázkovou městskou čtvrť. Sedmnáct set padesát bytů pro čtyři tisíce lidí, hypermoderní Rohan City, Rohanský park, a také zbrusu nový most – takové jsou plány Prahy s bývalým přístavem a skladištěm. Ostrov také získá původní podobu díky novému říčnímu kanálu, který vznikl jako součást protipovodňových opatření. Výstava modelu nového území v měřítku 1:1000 byla v úterý otevřena v Centru architektury a městského plánování CAMP. Vstup na výstavu je zdarma.
Deset Václaváků
Území Rohanského ostrova má celkem 44 hektarů, to je plocha deseti Václavských náměstí. Díky vhodné poloze bude Rohanský park dobře dostupný pro relaxaci Pražanů, aniž by město muselo budovat záchytná parkoviště. „Je tam metro Invalidovna, Palmovka, přes řeku Vltavská. Od těchto zastávek metra se tam dostanete během pěti minut. Veřejnou dopravu samozřejmě preferujeme před masovým parkováním,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje.
Nový plnohodnotný most bude významný i z hlediska veřejné dopravy: povede po něm totiž tramvajová trať.
Zcela novým prvkem pak bude Rohanský most, který má spojit Karlín a Holešovice. Nejedná se o lávku, která má nahradit současný přívoz Hol Ka a jejíž výstavba začne velmi brzy. Nový plnohodnotný most bude významný i z hlediska veřejné dopravy. Povede po něm totiž tramvajová trať. „Zejména Hlávkův most není v dobrém stavu a po dobu jeho rekonstrukce by bylo dobré odklonit dopravu dočasně jinam.“
Proti mostu někteří z místních protestují. IPR ale argumentuje veřejným zájmem. „Most je jedna z klíčových městských staveb, a přestože komunikujeme a chceme zapracovat připomínky, je potřeba vnímat, že je to základní tepna města. Pokud s tím má někdo problém, má město hledat kompenzační opatření. Není ale možno most umístit o tři ulice vedle a udělat to bez tramvají jen proto, že to někomu vadí,“ říká Boháč a dodává, že finální rozhodnutí bude politické a IPR do něj vstupuje "jen" odborným vhledem.
Most vysoko nad řekou
Kromě umístění limitují plány na výstavbu také nové předpisy, které po povodních v roce 2002 dramaticky změnily pravidla pro výstavbu mostů. „Dnes už není možno postavit most v úrovni nábřeží, což bychom rádi, ale nesmíme. Mosty se zvedly významně nad řeku i nad nábřežní zdi, což mimo jiné znamená, že je nutno je vybavit nájezdy, a ty mají vždy negativní dopad na město,“ říká Ondřej Boháč.
„Na karlínské straně se to podařilo vyřešit, developer Rohan City počítá s plynulým stoupáním, problém je ale na Praze 7, kde se to musí řešit formou esíčka nebo postupné rampy. Kdyby byl most v původně plánovaných místech, pomalu klesající rampou by úplně zabil a znehodnotil území u holešovické tržnice,“ dodává Ondřej Boháč s tím, že takové řešení je pro IPR neakceptovatelné. Nový most by měl Vltavu překlenout zhruba za 10 let.