Autobusové linky budou v Praze „zefektivněny“. Není to ale jen očekávané prodlužování intervalů v lednu a únoru, protože jde o nejméně vytížené měsíce. Z hlediska MHD půjde i o pozitivní věci, jako je například zavedení nových autobusových pruhů nebo zavedení nových autobusových linek.
Prioritou koalice každopádně zůstává rozvoj velkokapacitní hromadné dopravy, například výstavba metra D a nových tramvajových tratí. Už víme, že tramvajové koleje by měly vést z Vinohrad přímo na Václavské náměstí, další nové linky pojedou z Modřan do Libuše, uvažuje se také o tramvajovém napojení Divoké Šárky.
Nejsou lidi
V minulých letech se výstavba soustředila hlavně do okrajových pražských čtvrtí, čímž objem autobusové dopravy zásadně narostl. Současná koalice ale razí teorii města krátkých vzdálenosti a husté zástavby v místech současných brownfieldů, které jsou již v zastavených oblastech, takže není pro dobrou dopravní obslužnost nutno provádět tolik změn. Pražská integrovaná doprava by měla v budoucnu také více využívat příměstská železniční spojení.
Praha pravidelně monitoruje vytíženost linek a upravovat jízdní řády chce pouze tam, kde to nebude znamenat snížení komfortu pro cestující.
Pražskou hromadnou dopravu trápí jako každého zaměstnavatele také současná vysoká zaměstnanost, respektive super nízká nezaměstnanost. Ta v metropoli dosahuje aktuálně 1,97 procenta. Město proto podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra zvažuje snížení věkové hranice pro řidiče. „Aby byl trh práce stabilní, potřebujeme se dostat na čtyři až pět procent nezaměstnaných. V současné době máme nedostatek řidičů, proto je jedním z opatření prodloužení intervalů spojů. Chceme také ulehčit současným řidičům od přesčasů, zvláště před Vánocemi,“ prohlásil Scheinherr na tiskové konferenci.
Na tiskové konferenci seznámili novináře se změnami v MHD (zleva) Petr Tomčík, ředitel ROPID, náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku, a Daniel Adamka, ředitel společnosti Arriva
Náměstek zároveň odmítá, že by se intervaly spojů měly zvyšovat plošně. „Dojde k tomu pouze tam, kde lze podle aktuálních údajů o vytíženosti upravit jízdní řády tak, aby to pro cestující neznamenalo snížení komfortu.“
Společnost ROPID, která dopravu plánuje, každý den v Praze vypraví mezi 33 a 35 tisíci spoji. „Systém je budován pro tři miliony cestujících a my potřebujeme zajistit jeho stabilitu,“ potvrdil Petr Tomčík, ředitel ROPIDu. „Musíme obsloužit i vzdálené oblasti, což klade zvýšené nároky na veřejnou dopravu. Současné úpravy jsou reakcí na průběžné vyhodnocování efektivity, kterému přizpůsobujeme kapacitu. Žádnou linku ovšem nerušíme, pouze přizpůsobujeme kapacitu.“
Řidičem busu od 19 let?
Nedostatek řidičů chce Praha řešit mimo jiné také snížením věku pro řidiče autobusů, v budoucnu bychom tak za volanty městských spojů mohli potkávat mladé lidi ve věku od 19 let. V současné době je možno ve výjimečných případech získat řidičský průkaz skupiny D, jež platí pro řízení autobusů, od 21 let, standardně pak od 24 let.
Noví mladí řidiči by měli mít intenzívnější školení, a to v podobě 280 hodin, zatímco starším a zkušenějším řidičům stačí 140 hodin.
„Lidí, kteří hledají práci, moc není, proto pracujeme na tom, aby Dopravní podnik byl atraktivní zaměstnavatel,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku Praha. „Všichni bojujeme s napnutým trhem práce. Jako asociace jsme proto přišli s návrhem, aby mohli autobusy řídit řidiči už od devatenácti let,“ říká Daniel Adamka, ředitel společnosti Arriva a prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech.
„Průměrný věk řidičů činí v současné době 52 let, potřebujeme omlazovat,“ dodává Adamka. Noví mladí řidiči by měli mít intenzívnější školení, podle Daniela Adamky by to mělo být 280 hodin, zatímco starším a zkušenějším řidičům stačí 140 hodin.
Reklama
foto: Archiv, zdroj: Praha.eu