Jak se dostane tramvaj na horní část Václaváku? Tramvajová trať bude protažena z Vinohradské třídy až dolů na Můstek. Koleje budou vedeny po stranách náměstí, zmizí povrchová parkovací místa. S rekonstrukcí chce město začít v roce 2022.
Nejviditelnější změnou, kterou město na nejznámějším českém náměstí plánuje, bude návrat tramvají, které propojí Václavák s Vinohradskou třídou. Tramvajové koleje tak u Národního Muzea protnou magistrálu. Na tiskové konferenci to oznámili primátor Zdeněk Hřib, náměstci Petr Hlaváček a Adam Scheinherr spolu se starostou Prahy 1 Pavlem Čižinským a Vladimírem Vackem a Petrem Kučerou ze společnosti Jakub Cigler Architekti. Podle jejího návrhu bude rekonstrukce prováděna, Na konferenci vystoupil i Jan Adámek ze Sdružení Nového města pražského.
Koleje přes magistrálu
Tramvajová trať na Václavském náměstí bude jednou z klíčových dopravních tepen, uvedl primátor Zdeněk Hřib. „Potřebujeme podstatně zvýšit kapacitu městské hromadné dopravy a tramvajová trať na Václavském náměstí je pro rozvoj MHD naprosto zásadní. Chceme také vrátit centrum lidem, kteří v něm bydlí, a všem Pražanům – my jsme centrum obětovali, rozhodně v současné době neslouží Pražanům,“ uvedl primátor. „Na Václavském náměstí vznikne druhé stromořadí, budou tam vodní prvky, retenční nádrž na dešťovou vodu… Horní konec náměstí se tak stane ztělesněním toho, jak by revitalizace veřejného prostoru měla vypadat.“
Praha nechce kvůli rozšíření tramvajové trati omezovat automobilovou dopravu, proto nebude prodlužovat interval na semaforech u muzea.
Zásadním zásahem bude také vedení kolejí přes magistrálu v oblasti Národního muzea. „Už teď tam projíždějí zespodu auta, tramvaj oproti tomu nepotřebuje ani tolik času,“ řekl náměstek Adam Scheinherr. Podle studií, které si město nechalo zpracovat, bude průjezd magistrálou zaručen v současné míře.
„Žádné prodloužení intervalu na semaforech nebude. Nechceme automobilovou dopravu omezovat,“ říká Adam Scheinherr. K omezení přece ale jen dojde. Na náměstí samotném zmizí parkovací místa. „Už to nebude tak, že přijedete a celý den budete parkovat na Václaváku za 40 korun za hodinu,“ doplňuje Jan Adámek.
Koleje na okraji náměstí, uprostřed pěší zóna
„Hlavními prvky jsou rozšíření středního prostoru,“ uvedl náměstek Petr Hlaváček. „Tramvajová trať povede po stranách, paralelně se silnicemi. Když bude na Václaváku větší akce, provoz tramvají se zastaví.“ Trať pomůže hlavně tramvajové křižovatce Lazarská/Myslíkova, která je nejvytíženějším tramvajovým uzlem na světě. Ve špičce tam projede až 173 vozů za hodinu. Propojení Vinohradské třídy a Václavského náměstí spolu s návaznou tratí na Hlavní nádraží je podle radních naprosto zásadní, tramvajová trať pak dopravě v centru výrazně uleví.
Na Václavák se má vrátit běžný život - centrum, kterého se místní vzdali ve prospěch turistů, jim chce Praha nabídnout zase zpátky.
„Zásadní posun proti původnímu návrhu je odsun tramvajových kolejí na okraje náměstí,“ řekl Vladimír Vacek ze společnosti Jakub Cigler Architekti. „Koleje povedou po vozovce, a tramvaje tak budou sdílet dopravní pruh s automobily. Prostřední část je určena pěším, vznikne urbanistická osa Národní muzeum-socha svatého Václava-Zlatý kříž.“
„Jsme rádi, že si současná koalice vzala projekt za svůj,“ řekl Jan Adámek ze Sdružení Nového města pražského. „Z Václavského náměstí si všichni něco brali, ale nikdo nic nevracel zpátky. To se teď změní – náměstí má být místo, kam se vrátí běžný život. Já doufám, že tam lidi budou mít zase chuť chodit.“
Magistrát plánuje, že vyřizování všech povolení a územních rozhodnutí může trvat dva roky, k realizaci, která má trvat přibližně jeden rok, se má přistoupit v roce 2022.