Rekonstrukce Negrelliho viaduktu, který spojuje přes Vltavu a ostrov Štvanice Masarykovo nádraží s Bubny, začala v roce 2017. Jenom přípravy na rekonstrukci trvaly přibližně pět let. Tento nejstarší pražský železniční most se opravuje v délce téměř 1,5 kilometru a práce zahrnují kompletní výměnu železničního svršku včetně technologických částí, výměnu 3,3 kilometru kolejnic a zastaralého zabezpečovacího zařízení. Co všechno kromě bezpečnějšího provozu vlaků most a jeho okolí přinese?
V první řadě tedy větší komfort pro cestující a vlastně i pro okolo bydlící. Správa železničních a dopravních cest (SŽDC) už nechala na viadukt položit nové antivibrační rohože, které sníží hlučnost projíždějících vlaků. „Mají dvě funkce. Zabraňují přenosu vibrace do samotné konstrukce a jízda po nich je pro vlaky komfortnější a tišší,“ říká k tomu Ondřej Göpfert ze SŽDC. I díky tomu bude možné, aby na úseku vlaky jezdily rychlostí o 20 kilometrů za hodinu více než jinde ve městě, aniž by se výrazně zvýšil jejich hluk.
Co bude pod mostem?
Samotný most, který je také první stavbou budoucí dráhy na ruzyňské letiště, ale není to jediné, co se má změnit. Zalidnit se má především jeho podloubí v Karlíně. Pražští radní v červnu schválili koncepční studii architektonického studia MOBA, která navrhuje budoucí podobu okolí viaduktu. Počítá s tím, že zhruba polovina oblouků stavby by se využila jako místo pro kavárny, obchody, divadlo, coworkingová místa nebo i třeba jako pobočka městské knihovny.
Jeho okolí, které se promění po vzoru železničních viaduktů v zahraničí, se otevře lidem a bude sloužit jako další místo, kde se Pražané mohou cítit příjemně a bezpečně.
Výstavba prostorů pod viaduktem by měla začít ihned po dokončení technické rekonstrukce viaduktu a podle plánu by měla stát 318 milionů korun. Co přesně ve viaduktu bude, zatím není jisté. Podle radního pro oblast správy majetku Jana Chabra se budou nájemníci hledat prostřednictvím výběrového řízení, přičemž správcem objektu a takovým hlídačem kvality by měla být městská společnost Trade Centre Praha.
„Naší vizí je zachovat sociální různorodost a navázat na historii Karlína coby přístavní a historicky průmyslovou část Prahy, která dnes trpí intenzivní gentrifikací, jež vede k vystěhování nejen nízkopříjmových skupin, ale i k vymazávání řemeslné a rukodělné tvorby,“ říká k budoucí podobě viaduktu náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček. Také šéf Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč doufá, že viadukt bude pro Pražany přínosem. „Jeho okolí, které se promění po vzoru železničních viaduktů v zahraničí, se otevře lidem a bude sloužit jako další místo, kde se Pražané mohou cítit příjemně a bezpečně.“
Odloženo 2020
Podloubí si každopádně zatím bude muset počkat. Podle původního plánu měla být rekonstrukce mostu dokončena na konci letošního roku, stavební firmy, které se na ní podílejí, ale termín odložily na konec roku 2020. Celková cena rekonstrukce, původně vysoutěžené za 1,045 miliardy korun, stoupla na 1,328 miliardy, hodnota zakázky je tedy o 27 % vyšší, než se plánovalo. „Primární příčinou zpoždění rekonstrukce je horší stav konstrukcí, než se původně očekávalo,“ vysvětluje Michal Talián, tiskový mluvčí stavební firmy Hochtief. „Průzkum ukázal, že bude nutné kompletně rozebrat, asanovat a opravit více kleneb, než byl původní odhad. Rozsah rekonstrukce je totiž v průběhu prací upřesňován na základě prováděné diagnostiky.“
Zdá se, že Karlínští jsou nové stavbě vesměs nakloněni a omezení jim do života zásadně nezasahují.
Podle Jakuba Ptáčka, mluvčího společnosti SUDOP PRAHA, která je vedoucím projektantem celé rekonstrukce, nejde v tomto případě o nic neobvyklého nebo mimořádného. „Rekonstrukce tohoto unikátního viaduktu je celkově mimořádná stavba. U obnovy technické kulturní památky, která nebyla nikdy opravovaná, se podobné záležitosti prostě musí v určitém rozsahu předpokládat,“ doplňuje
.
Rozsáhlá rekonstrukce si samozřejmě během let vyžádala několik dopravních omezení v blízkosti viaduktu a i kvůli hluku a prachu vyžaduje od blízkých sousedů jistou dávku tolerance. Zdá se však, že Karlínští jsou nové stavbě vesměs nakloněni a omezení jim do života zásadně nezasahují.
„Co se týče stížností od okolního obyvatelstva, tak jsme nezaznamenali nic zásadního, co by se vymykalo běžné situaci v okolí staveb prováděných v hustě obydlených oblastech. Takže pokud nějaké byly, tak se týkaly obvyklých jevů doprovázejících kteroukoliv stavbu, tedy prach, hluk a podobně. Jednalo se ale o ojedinělé případy, a to zejména v začátcích oprav, než si okolí zvyklo, že se v jejich blízkosti rekonstruuje obrovská stavba. Naopak se spíš setkáváme s pozitivními ohlasy, protože i rezidenti se těší, až se celá oblast vlivem rekonstrukce změní k lepšímu,“ komentuje situaci okolo viaduktu Talián.
Reklama
foto: Rekonstrukce Negrelliho viaduktu, zdroj: Rekonstrukce Negrelliho viaduktu