fbpx

Podle nové studie, kterou sestavovali švýcarští a singapurští odborníci, se Praze skvěle vede v oblasti mobility, bezpečnosti i pracovních příležitostí

Zveřejněno: 27. 10. 2019

Nejenže má Praha jednu z nejrychlejších hromadných doprav na světě, nyní se chlubí i dalším oceněním. Podle prvního ročníku Smart City Index 2019 je 19. nejchytřejším městem na světě, přičemž v Evropě zaujímá pěkné 11. místo. 

Studie vypracovaná švýcarským Mezinárodním institutem pro manažerský rozvojSingapurskou univerzitou technologií a designu srovnávala celkem 102 světových metropolí v oblastech, které se týkají infrastruktury a technologií. Do výzkumu bylo zahrnuto mnoho různých odvětví jako například zdraví a bezpečnost, mobilita, občanské vyžití, pracovní a vzdělávací příležitosti či správa města.  

Mobilita a bezpečnost

Nejlépe si Praha vedla zejména v kategorii mobility a veřejné správy, ale také v otázkách bezpečnosti či pracovních příležitostí. Česká metropole se tak na žebříčku chytrých měst dostala například před Londýn, který skončil jako dvacátý, italský Milán (na dvaadvacátém místě) i Berlín, který je devětatřicátý. Pomyslnou jedničkou se stal Singapur, který dosáhl vysokého skóre napříč všemi oblastmi včetně veřejné bezpečnosti, celoživotních možností vzdělávání či počtu parků a další zeleně.

Česká metropole také zdaleka předčila Bratislavu, která skončila až v předposlední desítce. Slovenské hlavní město za Prahou zaostává zejména v mobilitě, například v možnostech sdílení aut a kol, a také v digitalizaci. Obyvatelé Prahy totiž mnohem více využívají online služeb, což má například za následek vyšší účast ve volbách, kratší čekací časy na úřadech či rychlejší nalezení zaměstnání. 

Vše se snažíme stavět na přesných ukazatelích. Z tohoto důvodu každoročně monitorujeme a analyzujeme všechny naše projekty prostřednictvím Smart Prague Indexu.

„Těší nás, že se Praha umístila na předních místech tabulky a že byla vyhodnocena jako jedenácté nejchytřejší město v Evropě. Obzvláště je pro nás jakožto městskou společnost, která má v hlavním městě na starosti testování a zavádění inteligentních řešení, povzbuzující, že v oblasti veřejné mobility byla Praha hodnocena velmi nadprůměrně,“ konstatoval k hodnocení hlavního města Michal Fišer, generální ředitel městské společnosti Operátor ICT, která v Praze implementuje strategii Smart Prague 2030 

Co se ještě chystá?

Operátor ICT se zabývá právě i kvalitní veřejnou dopravou a inteligentními systémy odbavování. Od konce loňského srpna, kdy byl spuštěn regionální dopravní systém PID Lítačka, který usnadnil odbavování ve veřejné dopravě, se mohou cestující pohodlněji přepravovat po Praze a Středočeském kraji. Během letošního podzimu navíc dojde k úplné digitalizaci systému a cestující se během přepravních kontrol budou moci prokazovat prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka.

Další chytré projekty, které Operátor ICT v hlavním městě testuje, se například zabývají snižováním energetické náročnosti budov ve vlastnictví města za pomoci metody EPC či inteligentním svozem odpadu. Ze všech projektů Smart Prague se sbírají a vyhodnocují anonymizovaná data, která jsou ukládána do datové platformy hlavního města Golemio. Datové výstupy mohou následně ulehčit Magistrátu hlavního města Prahy a jednotlivým městským částem nejrůznější rozhodnutí.

„Cílem této strategie není v žádném případě samoúčelné́ zavádění futuristických technologických řešení bez hlubšího smyslu. Vše se snažíme stavět na přesných ukazatelích. Z tohoto důvodu každoročně monitorujeme a analyzujeme všechny naše projekty prostřednictvím Smart Prague Indexu. Ten byl vyvinut Praze na míru transformací globálně využívaných principů Smart City Index pro specifické podmínky a potřeby našeho hlavního města,“ doplnil Fišer.

Související…

Kvalitní mobiliář? Jak se Praha stará, abychom se na ulici cítili jako doma
Kateřina Hájková

foto: Shutterstock, zdroj: Operátor ICT

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...