fbpx

Psychologie při propagaci značky: První dojem vs. dlouhodobé budování 1 fotografie
foto: Adobe Stock

Věděli jste, že lidé si udělají první dojem o značce během 7 sekund? Co rozhoduje o tom, zda si ji zapamatují, nebo ihned zapomenou?

Zveřejněno: 11. 3. 2025

Zamysleli jste se někdy nad tím, co to vlastně je značka? Při jejím budování totiž musíte vědět, co vlastně budovat budete.

Základem značky je její název a vizuální podoba ve formě loga. Takové logo bude součástí výrobků či služeb, světelná loga budou součástí prodejen i venkovních reklam. Logo musí být součástí všech propagačních materiálů od webových stránek přes internetové bannery až po katalogy, letáky a vizitky..

Jen na základě pěkného loga ale silný brand nevybudujete. To, co značku skutečně tvoří, je nehmotné. Jde o úroveň služeb, kvalitu produktů, jednání se zákazníkem a v podstatě vše, co tvoří DNA vaší firmy. Tedy firemní hodnoty, vize a identita.

Přestože oba tyto faktory nejlépe fungují společně, mají trochu odlišný význam při krátkodobém a dlouhodobém pohledu na věc.

Logo musí poutat pozornost

Zejména z pohledu získávání nových zákazníků je úkolem vizuální části značky – tedy loga a barevného schématu – upoutání pozornosti a získání prvotní důvěry. Logo (a potažmo i celá reklama či produkt) musí v zákazníkovi vyvolat zvědavost a musí mu uvíznout v paměti.

Dokáže-li si potenciální klient zároveň název firmy, služby či produktu zapamatovat, výrazně vzroste šance, že se v budoucnu skutečně stane zákazníkem.

Existuje univerzální návod, která loga tento předpoklad splňují? Pravděpodobně ne, existují ale osvědčené principy. Název firmy by měl být srozumitelný a snadno zapamatovatelný, zároveň ale unikátní, podobně jako logo samotné.

Dlouhodobé zákazníky designem loga nezískáte

Budování značky je dlouhodobý proces, kde každý detail hraje roli. První dojem přitáhne pozornost, ale skutečný úspěch přichází s tím, jak značka naplňuje očekávání zákazníků. A právě to odlišuje dobré značky od nezapomenutelných.

Zákazník musí být spokojen s kvalitou nabízených služeb či produktů, zároveň musí nabýt dojmu, že jejich hodnota odpovídá ceně, nebo ji dokonce převyšuje. Zákazník si bude pamatovat i to, jak vaše firma (a její personál) komunikuje a jak s ním bylo zacházeno.

Nikdy nesmíte polevit

Pamatujte na to, že zatímco budování důvěry zákazníka je během na dlouhou trať, ztráta důvěry může být velice rychlá a často i nevratná. Stejně tak jako si totiž s vaší značkou zákazník spojí své pozitivní emoce, může do ní promítnout i ty negativní. Náprava vnímání značky přitom patří k těm největším marketingovým výzvám.

Související…

Vědci odhalili kritický věk, kdy nám to přestává myslet. Ale recept na „záchranu“ mozku existuje
Zdeněk Strnad

 

foto: Adobe Stock, zdroj: VLTAVA LABE MEDIA

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Zde je řešení pro ty, kdo se nechtějí odstěhovat

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Zde je řešení pro ty, kdo se nechtějí...

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...