Města se snaží zlepšovat kvalitu života svých rezidentů. Východisko vidí v mnoha věcech, jednou z nich je právě ono chození a ježdění na kole jako způsob dopravy. A to dává smysl, víc cyklistů rovná se méně aut, méně dopravních zácp, čistější vzduch a zdravější lidé. Ne všechny výsledky těchto snah jsou ale pozitivní, obzvlášť ty v krátkodobém hledisku. Ulice totiž představují pro cyklisty a chodce stále nebezpečnější místo. V čem je problém?
Ubývá nehod i cyklistů
Začněme pozitivními zprávami. V americkém Washingtonu se počet dopravních nehod v roce 2018 oproti předchozímu roku snížil. A teď to horší: počet mrtvých cyklistů a chodců se zvýšil o 20 %. Podobný nárůst zaznamenali i v New Yorku a Los Angeles. Od roku 2010 v celých Spojených státech vzrostl počet mrtvých cyklistů o 25 % a úmrtí chodců narostlo o alarmujících 45 %. Čím dál více lidí umírá proto, že je města pobízí k chození a ježdění přesto, že na silnicích stále vládnou rychle jedoucí vozidla.
Mnoho chodců umírá i přesto, že dodržují pravidla silničního provozu.
Moderní americká (ale i česká) města jsou navržena pro motorová vozidla. Úseky, kde dříve lidé a vozy vozovky sdíleli, dnes už ovládla auta. A chodci se musí mít na pozoru. Ve střetu s dopravním prostředkem budou vždycky ti slabší. Mnoho chodců umírá i přesto, že dodržují pravidla silničního provozu.
Z dlouhodobého hlediska počet úmrtí na amerických silnicích také klesá. Je to tím, že se vyrábí čím dál bezpečnější auta, vylepšují se vozovky a i řidiči jsou zběhlejší. Pozitivní změny ale platí pouze pro lidi uvnitř aut, ne vně.
Policie evidovala loni v hlavním městě 251 nehod s účastí cyklisty, což činí 34% nárůst oproti průměru z předchozích pěti let.
A není to jen Amerika, globální zpráva o stavu bezpečnosti silnic ukázala, že zranění na silnicích jsou nyní nejčastější příčinou smrti pro děti a mladistvé. Polovina všech úmrtí na silnicích přitom náleží chodcům, cyklistům a motorkářům. Ve Spojených státech klest počet úmrtí při nehodách z 27 348 v roce 2006 na 23 611 v 2017, ale úmrtí chodců a cyklistů vzrostlo z 5 567 na 6 760.
A Česko je na tom podobně. Rok 2018 dle policejních statistik ukázal nepříjemnou změnu: výrazně zvýšený počet nehod s účastí cyklisty na území Prahy. Policie evidovala loni v hlavním městě 251 nehod s účastí cyklisty, což činí 34% nárůst oproti průměru z předchozích pěti let. Počet nehod s účastí cyklisty se zvýšil ve všech kategoriích. Počet se zraněním vzrostl o 20 % na 165, počet srážek cyklisty a chodce dokonce o 87 % (na 25). Nejméně však vzrostl počet nehod bez účasti jiného vozidla.
Když aktivismus zabíjí
A nejsou to jen města, která propagují městskou cyklistiku. V Praze je to třeba spolek Auto*Mat, který se zasazuje právě o zklidňování dopravy, snížení počtu automobilů ve městě a posilování úlohy cyklistické, pěší a hromadné dopravy. Spoluzakladatel Auto*Matu a cyklistický aktivista Jan Bouchal však bojoval za bezpečnější dopravu a za města bez aut tak dlouho, dokud ho jedno z nich nepřipravilo v roce 2006 o život.
Co se dá dělat?
Strategie poprvé navržená ve Švédsku v roce 1997 Vision Zero si přeje města bez fatálních nehod a zranění. Nejméně 18 amerických měst a států se zavázalo dosáhnout tohoto cíle do roku 2024.
Každý se k plnění staví jinak. Boston se rozhodl omezit rychlostní limit z 30 mil/h (asi 48 km/h) na 25 mil/h (40 km/h). Washington, D. C. zase vylepšuje 36 křižovatek, které byly pro chodce a cyklisty obzvlášť nebezpečné.
Reklama
Výrobci mohou začít navrhovat vozy, které by byly méně nebezpečné pro chodce a cyklisty. A to tak, že sníží výšku předních nárazníků. Města mohou udělat ulice bezpečnější kombinací rychlostních omezení, opatření na zklidňování dopravy (příčný práh, zúžení vozovky atd.) a lepší edukací všech uživatelů vozovek.
foto: Shutterstock a Profimedia, zdroj: Fast Company