S dovolenými to letos vypadá opravdu bledě. Asi je to ona klimatická krize, která způsobila, že aprílové počasí trvá celý rok. Když hrozí největší sucha, přijdou přívalové deště, které udělají víc škody než sucho. Kvůli Covidu-19 se zase co týden mění pravidla pro cestování v Evropě. Jen v pivovaru Starobrno vsadili na „zahraniční jistotu“. Naskočili na módní vlnu řemeslných piv a nechali se inspirovat světovými styly, které už u nás pomalu zdomácněly.
Přestože drtivá většina piv produkovaných v Česku jsou ležáky, počet řemeslných pivovarů stoupá a piva jako IPA (India Pale Ale), APA (American Pale Ale) nebo belgická ovocná piva už přestávají být exotickou výsadou minipivovarů a začínají se jim věnovat i nadnárodní kolosy, pro které to dříve byly jen nedůležité pivní styly.
Já pivo umím vyrobit, ale je důležité, aby o něj byl zájem. K tomu je zapotřebí spolupráce dalších oddělení, především marketingu a obchodu.
V Česku se začaly objevovat před 15 lety a velké pivovary jim dlouho odolávaly, nyní již ale „crafty“ dělá kdekdo. „Z pohledu prodaných objemů je stále klasický ležák jednoznačným lídrem. Co se týče nových či moderních pivních stylů, jejich objem sice každým rokem roste, ale prozatím se řemeslná piva opravdu nevyrábějí ve velkých objemech,“ říká Jiří Brňovják, manažer kvality a vrchní sládek pivovaru Starobrno.
Jaké máte ohlasy na nově uvedená piva?
První ohlasy na novinky jsou pozitivní a mám z toho velkou radost. Vypadá to, že své spotřebitele si našel každý typ. Nejvíc reakcí teď ale máme na typ APA, který má vyšší hořkost. Vetší analýzu ohlasů ale máme v plánu až poté, co budou nová piva nějakou dobu na trhu.
Stanou se nové nápoje standardní součástí portfolia, nebo je to teď jen testovací fáze?
Určitě bychom rádi ten sortiment nabízeli trvale, ale o tom samozřejmě rozhodnou především naši zákazníci. Jako všude platí pravidlo nabídky a poptávky. Pokud bude poptávka, bude i nabídka.
Kdy jste se začal o pivo zajímat a jaká je vaše pivovarská historie?
Asi vás zklamu, ale nepocházím z žádné slavné pivovarnické rodiny. O výrobu piva jsem poprvé zavadil při studiu na střední škole, kde jsme měli možnost navštívit i blízký pivovar. Exkurze mě tak zaujala, že jsem se ihned rozhodl pokračovat ve studiu na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze, která tehdy jako jediná nabízela studijní obor pivovarství a sladařství.
Snažil jsem se vytvořit takový profil piv, aby byl dostupný pro širokou veřejnost a ne jen pro vyhraněné fanoušky speciálních piv, říká Jiří Brňovjak
Po skončení vysoké školy jsem měl už naprosto jasno, chtěl jsem jít pracovat do pivovaru a vyrábět skvělá piva. Díky paní profesorce Basařové jsem dostal doporučení a příležitost si tento sen splnit v pivovaru Starobrno, který už před 20 lety byl známý svými inovacemi, vařil se tu například Červený drak, Black drak a později slavné Zelené pivo. V tomto moderním pivovaru už letos pracuju neuvěřitelných dvacet let. Přitom mi to připadá, že to bylo včera, kdy jsem vystoupil z šaliny, tedy v překladu z tramvaje, na Mendlově náměstí a poprvé uviděl brněnský pivovar.
Ve vaší nabídce jsou tři druhy „speciálů“: IPL (India Pale Lager), APA a RED. Proč zrovna tyto?
Před uvedením těchto inovací jsme provedli rozsáhlý marketingový průzkum, který nám ukázal preference konzumentů na našem trhu. Při výběru jsme přihlíželi k popularitě jednotlivých tipů piv a příchutí a zároveň jsme chtěli nabídnout druhy, které se k sobě i nějakým způsobem hodí. Kromě průzkumu, který se zaměřoval na preference konzumentů a ze kterého jsme vycházeli, jsme také testovali různé typy navařených piv tak, abychom našli to nejlepší.
Jaké chmely a slady používáte u jednotlivých druhů? Odkud se berou?
Při výrobě craftu Starobrno jsou používány jak lokální, tak zahraniční suroviny. Při výběru jsme kladli důraz především na co nejvyšší kvalitu použitých surovin.
IPL staví především na českých lokálních surovinách, zatímco v receptuře APA jsou použity americké odrůdy chmele, v případě RED je klíčovou surovinou přídavek višňového koncentrátu.
U speciálu RED je také uvedeno „ochucené višňové pivo“. Používáte tresti, nebo se používá tradiční belgický postup spontánního kvašení s ovocnými slupkami?
Jak už z názvu vyplývá, jedná se o ochucené pivo. V našem případě to je tedy RED, který je obohacený višňovým koncentrátem. Díky tomu jsme dosáhli vyvážené sladké, hořké a kyselé chuti.
Dočkáme se i dalších druhů, například „Starobrno Imperial Stout“ nebo „Starobrno Gose“?
Novou řadu jsme teprve uvedli na trh, proto je teď diskuse ohledně nových přídavků předčasná. Určitě si ale dokážu představit mnoho zajímavých pivních stylů, které bychom mohli uvařit. To rozhodnutí ale není jen na mně. Já pivo umím vyrobit, ale je důležité, aby o něj byl zájem. K tomu je zapotřebí spolupráce dalších oddělení, především marketingu a obchodu.
Vy jste „manažer kvality“ u Heinekenu, zároveň jste autorem receptur… Jak k tomu došlo, že de facto fungujete také jako „sládek“?
Díky Heineken univerzitě jsem před několika lety absolvoval úspěšně studium a získal titul Heineken Master Brewer, který má v rámci celé firmy jen omezená skupina odborníků po celém světě. Součástí studia byla mimo jiné i výroba craftových piv v zahraničních řemeslných pivovarech, například ve slavném belgickém pivovaru Mort Subite.
Promujete nová piva v plechovkách. Plech je v Česku tradičně nepříliš dobře přijímaná obalovina na pivo – podle některých zdrojů je ale lepší než tradiční láhve. Jaký na to máte názor vy? Byly k uvedení nové řady „v plechu“ ekonomické, marketingové nebo kvalitativní důvody?
Plechovka je moderní pack type, který udržuje kvalitní vlastnosti piva. Jako na nevhodný pro crafty je na něj pohlíženo opravdu neprávem, v zahraničí je naopak velmi běžným obalovým materiálem pro řemeslná piva.
Kde mohou lidé piva ochutnat?
Craftová piva Starobrno jsou dostupná celoročně a v celonárodní distribuci obchodních řetězců.
Uvedení doprovází rozsáhlá kampaň. Na jakou cílovou skupinu je zaměřena?
Snažil jsem se vytvořit takový profil piv, aby byl dostupný pro širokou veřejnost a ne jen pro vyhraněné fanoušky speciálních piv.
Jiří Brňovják
Vrchní sládek zodpovědný za kvalitu vařených piv ve všech pivovarech Heineken ČR, pro něhož je Starobrno domovským pivovarem už 20 let. Je manažerem kvality pro pivovar Starobrno.
Proto mají piva vyvážený profil a nemají tak extrémní stupňovitost a obsah alkoholu, s jakými se lze u craftové produkce často setkat. Piva si tak může vychutnat každý i příznivec klasického českého ležáku. Výhodou je také velmi příznivá cena.
Které mediatypy budete využívat?
Starobrno Craft má od června televizní reklamu, využíváme print a online prostředí. Podporu plánujeme během celého léta.
Sociální sítě, Instagram, influenceři… Jak to jde dohromady s tradičním pojetím piva tak, jak je v Česku obvykle bráno?
Tento typ médií je pivovary i pivními značkami v poslední době standardně využíván. Jsme díky němu schopni oslovit další spotřebitele, kteří nejsou na klasických médiích. Zejména pro craftovou produkci je to skvělý prostor, jak produkty představit a navázat komunikaci s našimi spotřebiteli.
Reklama
foto: Starobrno, zdroj: Starobrno